Gdynia już wie: „Będziemy jeździć elektrycznymi Mercedesami”
Oferty złożone przez EvoBus Polska, polskiego przedstawiciela marki Mercedes-Benz, zostały ocenione najwyżej w obu częściach przetargu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej na zakup nowych elektrobusów.
Jak informuje miejski portal miasta – oznacza to, że na ulice Gdyni wyjedzie 16 standardowych i 8 przegubowych pojazdów popularnej niemieckiej marki. My poczekamy jeszcze na ostateczny werdykt komisji przetargowej.
skok jakościowy
Jak informuje miasto, nadchodzi kolejny skok jakościowy w gdyńskiej komunikacji miejskiej – nowe, zeroemisyjne elektrobusy korzystające z technologii, których nie posiadają dotychczas używane pojazdy.
Oferta firmy EvoBus Polska uwzględnia m.in. defibrylatory w każdym pojeździe, automatyczny system wykrywania i tłumienia ognia, aktywny tempomat reagujący na drogowe przeszkody, asystenta prawej strony monitorującego „martwe pole” kierowcy, system alkolock sprawdzający trzeźwość kierującego, kamery cofania czy monitoring w zakresie 360 stopni.
Zupełną nowością jest nowy typ klimatyzacji, która na bieżąco będzie zabijać grzyby, drobnoustroje i wirusy we wnętrzu pojazdu – opcja będzie szczególnie przydatna podczas pandemii koronawirusa.
-„Jeszcze na etapie przygotowywania przetargu podjęliśmy decyzję, aby w punktacji uwzględnić stosowanie nowoczesnych technologii. Zyska na tym nie tylko środowisko, ale przede wszystkim pasażerowie, którzy oprócz dodatkowego miejsca we wnętrzu docenią cichy elektryczny napęd. Nowe pojazdy będą posiadać system klimatyzacji zwalczającej grzyby, pleśnie i wirusy, w tym także koronawirusa, będzie też bezpieczniej m.in. dzięki nowoczesnym systemom przeciwpożarowym, defibrylatorom czy systemom wspierającym pracę kierowcy. Elektrobusy będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami – wymienia Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.
Dostępność pojazdu poprawią m.in. rampa dla wózków inwalidzkich, miejsca dostępne z tzw. niskiej podłogi, kontrastowe poręcze, przyciski z alfabetem Braille’a i białe wyświetlacze.
Wyciszenie elektrobusów zapewnią silniki umieszczone w osiach kół – dzięki temu zmniejszy się zużycie energii i zwiększy przestrzeń we wnętrzu. Rekuperacja pozwoli na odzyskanie części energii podczas hamowania, a zupełną zeroemisyjność pojazdu zagwarantuje elektryczne ogrzewanie. Producent zadeklarował 7-letnią gwarancję na pojazd oraz 8-letnią gwarancję na baterie.
Z unijnym wsparciem
-„Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwsza część przetargu (16 elektrobusów standardowych) będzie kosztować 47 mln 224 tys. 128 zł brutto, natomiast część druga (8 elektrobusów przegubowych) – dokładnie 32 mln 639 tys. 280 zł brutto. Aż 85% tych kwot pokryje unijne dofinansowanie, które miasto Gdynia otrzymało w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Poniżej informacje dotyczące punktacji wszystkich ofert w przetargu.
Część pierwsza – 16 autobusów elektrycznych standardowej długości:
- SOR Libchavy spol. s r.o., Dolni Libchavy 48, CZ 561 16 Libchavy, za kwotę brutto 46.385.169,60 PLN, oferta została oceniona na 92 pkt.
- Solaris Bus & Coach S.A., ul. Obornicka 46, 62-005 Owińska; za kwotę brutto 51.561.600,00 PLN, oferta została oceniona na 92,25 pkt.
- EvoBus PolskaSp. z o.o., Al. Katowicka 46, 05-830 Wolica; za kwotę brutto 47.224.128,00 PLN, oferta została oceniona na 98,82 pkt.
Część druga – 8 autobusów elektrycznych przegubowych:
- Solaris Bus & Coach S.A., ul. Obornicka 46, 62-005 Owińska; za kwotę brutto 31.242.600,00 PLN, oferta została oceniona na 97,57 pkt.
- EvoBus PolskaSp. z o.o., Al. Katowicka 46, 05-830 Wolica; za kwotę brutto 32.639.280,00 PLN, oferta została oceniona na 97,73 pkt
Budowa ładowarek
Przypomnijmy, że trwają też prace związane z pierwszą częścią projektu „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań” – budową sieci stacji ładowania przeznaczonych dla nowych elektrobusów.
W mieście powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.