Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańszczanie pożegnali kultowe ikarusy…

infobus
03.02.2009 11:57
W ostatnią niedzielę zakończyła się era autobusów wysokopodłogowych w Gdańsku. Po 28 latach eksploatacji (1981-2009) wysłużone w lokalnej komunikacji węgierskie ikarusy odeszły na zasłużoną emeryturę.
Zmiana pokoleniowa w gdańskim ZKMGdańsk pożegnał Ikarusy Gdańsk pożegnał Ikarusy
Z tej okazji członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego wraz z Zakładem Komunikacji Miejskiej w Gdańsku zorganizowali specjalny pożegnalny przejazd. 31 stycznia 2009 roku nadszedł czas, aby zakończyć eksploatację tych epokowych pojazdów. O godz. 13:15 z pętli Wrzeszcz PKP w kierunku Targu Rakowego, po trasie linii nr 142, Ikarusy wyruszyły na swój ostatni przejazd. Obsługę zadania zapewniły: Ikarus 280.26 o numerze bocznym #2299 oraz Ikarus 260.04 nr #2339. Na Targu Rakowym wykonana została pamiątkowa fotografia z uczestnikami przejazdu pożegnalnego. Stali pasażerowie, miłośnicy oraz pracownicy z sentymentem wspominali czasy świetności tych pojazdów. Wszystkim przybyłym gościom wręczone zostały okolicznościowe bilety na przejazd i ulotki informacyjne. Podróż umilona została także słodkościami i upominkami ufundowanymi przez ZKM w Gdańsku.
Ikarusy przez blisko 30 lat pojawiały się na gdańskich ulicachIkarusa żegnały tłumy mieszkańców Gdańska
Następnie, zjazdem do zajezdni przy Al. Gen. Józefa Hallera zakończyła się eksploatacja Ikarusów w służbie liniowej. Teraz, z widokiem tych maszyn na ulicach Gdańska, przyszło się nam pożegnać… Wysłużone węgierskie pojazdy zostały zastąpione nowoczesnymi, niskopodłogowymi autobusami marki Solaris.
Pierwsze dwa przegubowe Ikarusy wyjechały na ulice Gdańska 5 października 1981 roku, a do końca tego roku były już 34 egzemplarze tych autobusów.
Ogółem do Gdańska, w latach 1981 – 1993 dostarczono 300 egzemplarzy Ikarusów: 227 przegubowych oraz 73 standardowej długości. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się autobusy tej marki, to linie wówczas najbardziej obciążone, czyli te, które miały największe potoki pasażerskie. Do takich tras należały m. innymi zadania 108 oraz 139.
Pojawienie się Ikarusów przyczyniło się do całkowitego wyeliminowania Jelczy Mex 272, 021 i 043, zwanych popularnie „Ogórkami”.
Pożegnanie Ikarusów w GdańskuPożegnanie Ikarusów w Gdańsku
Dominacja autobusów marki Ikarus w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce zakupiła 15 sztuk nowoczesnych autobusów niskopodłogowych Mercedes O405N. Od tego czasu, ikarusy były stopniowo wycofywane z eksploatacji przez Zakład Komunikacji Miejskiej i kasowane.
Solidna i wytrzymała konstrukcja, była przeważającą zaletą tych pojazdów. Doskonale pokonywały trasy o bardzo niekorzystnej nawierzchni i utwardzeniu drogi. W ostatnim czasie, często były wpisane w obsługę zadań, których trasa nie pozwalała na obsługę przez pojazdy o niskim poziomie podłogi. Ikarusy niemalże do końca swojej kariery w ZKM Gdańsk były nieodłącznym elementem takich gdańskich dzielnic jak: Olszynka, Przegalina, Sobieszewo i Górki Wschodnie – były to linie 112, 178 oraz 186. Często można było je spotkać także w rewirze Górek Zachodnich, Nowego Portu, Św. Wojciecha i Suchanina – na liniach 111, 148, 151 i 199. Do końca roku 2008 stanowiły podstawę taboru obsługującego linię nr 207 do Pruszcza Gdańskiego.