Gdańskie zmiany wymuszone ? tramwajem
24 sierpnia zmienił się rozkład jazdy na aż 8 gdańskich trasach.Ma to związek z uruchomieniem w najbliższym czasie nowej linii tramwajowej naPiecki-Migowo. Zmiany dotyczą linii autobusowych: 124, 127, 129, 158, 162, 188,213 i 262. Dla wielu pasażerów jadących do śródmieścia oznaczają onekonieczność podróżowania z przesiadką. ? ?Nikt nie lubi zmian, zdajemy sobie ztego sprawę, ale zachęcam do cierpliwości i przeanalizowania ich pod kątemwyboru najlepszego wariantu podróży – mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowyZarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. ? Spodziewaliśmy się, że niektórzypasażerowie mogą być niezadowoleni, bo nie będą mogli korzystać z bezpośrednichpołączeń do śródmieścia, będą musieli się przesiąść na tramwaj. Po to jednakwybudowana została nowa linia tramwajowa i węzeł przesiadkowy na Siedlcach. Jużwcześniej wielokrotnie podkreślaliśmy, że autobusy w sieci ZTM w Gdańskuczęściej będą pełnić funkcję dowozową do pętli tramwajowej czy do PomorskiejKolei Metropolitarnej, która też wkrótce zacznie kursować.?
Zygmunt Gołąb podkreśla, że właśnie tak się dzieje już odwielu lat w przypadku Dworca Głównego iinnych dworców kolejowych w Gdańsku. W 2012 r. w związku z uruchomieniem liniitramwajowej na Łostowice Świętokrzyską wielu mieszkańców również miało obawyzwiązane z przesiadką z autobusu na tramwaj.
– ?Dziś wszyscy korzystają z zastosowanych wtedy rozwiązań,a rosnąca liczba pasażerów dowodzi, że przyjęte rozwiązania komunikacyjnesprawdziły się i zdają egzamin – uważa rzecznik gdańskiego ZTM. – Żyjemy we wspaniałym mieście, które siędynamicznie rozwija, a to wiąże się ze zmianami. Jest więc oczywiste, żezupełnie nowe połączenia tramwajowe na Piecki Migowo muszą spowodować korektęfunkcjonowania komunikacji autobusowej w mieście.?
Według Zygmunta Gołąba zmiany opracowano na podstawieregularnie przeprowadzanych badań marketingowych i precyzyjnych analiz.Uwzględniono trzy czynniki:
1. Dostosowanie potrzeb komunikacyjnych do uruchomieniatramwajów do Piecek Migowa, ale także bliskiego otwarcia PKM,
2. Wzrost liczby pasażerów w związku z rozpoczęciem ruchuszkolnego – szczególnie dotyczy to przystanków z których korzystają uczniowie.
3. Dostosowanie oferty do rzeczywistych potrzeb. Zależnie odkonkretnych przypadków zastosowano korektę liczby kursów lub zamianę pojazdu namniejszy/większy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– ?Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku przywróciłzaufanie do komunikacji miejskiej, udowadniając, że to jest atrakcyjny i corazczęściej szybszy oraz tańszy sposób podróżowania po mieście – dodaje Gołąb. ?Wszystko, co robimy i zmieniamy, dzieje się z myślą o pasażerach, o ichwygodzie i komforcie podróży. Nasi pracownicy nie układają rozkładów zza biurek? oni codziennie poruszają się komunikacją miejską.?
Rzecznik podkreśla, że ZTM liczy się z sugestiami pasażerów,którzy mają dobry pomysł na polepszenie funkcjonowania komunikacji miejskiej.Najlepszym przykładem jest choćby to, że jedna z poniedziałkowych zmian wejdziew życie właśnie na wniosek mieszkańców. Jest to przypadek linii 213 z węzłaintegracyjnego Łostowice Świętokrzyska w kierunku Olimpijskiej. Zastosowana tamzmiana ostatniego kursu – z godz. 22:39 na godz. 22:53 – jest efektem współpracyz pasażerami. Dzięki tej korekcie umożliwiona zostanie sprawna przesiadka ztramwaju linii 2, który dojeżdża do pętli o godz. 22:49.
Tramwaj na Piecki-Migowo
Nowa linia tramwajowa, łącząca Śródmieście Gdańska zdzielnicą Piecki – Migowo, to inwestycja realizowana w ramach GdańskiegoProjektu Komunikacji Miejskiej etapu ? III B. Linia przebiega od Pętli Siedlcewzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystankuBrętowo Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdzie po raz pierwszy w Polscezastosowano rozwiązanie umożliwiające przesiadkę z tramwaju do pociągu na tymsamym peronie. Obejmuje także odgałęzienia od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej.W statycznym skrócie to 4, 5 kilometrów podwójnych torów, 8 przystanków ? w tympierwszy w Gdańsku PAT ? wspólny peron autobusowo tramwajowy , a do tego m.in.przebudowa pętli Siedlce, skrzyżowania ulic Piekarniczej i Rakoczego i budowaestakady łączącej linię tramwajową z przystankiem Pomorskiej KoleiMetropolitalnej – to efekt trwającej 21 miesięcy i kosztującej 226 milionówzłotych inwestycji realizowanej przez spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne.Planowany termin zakończenia budowy to 30 września.
Przypomnijmy: budowa kolejnej już nowej linii tramwajowej wGdańsku trwała od jesieni 2013 roku (umowę z wykonawcą – konsorcjum firm MTMGdynia oraz Rajbud Tczew podpisano 12 listopada). Inwestycję podzielono na dwazadania – budowę odcinka od PętliSiedlce do przystanku PKM Brętowo, oraz budowę odnogi w ulicy Bulońskiej.Całkowity koszt tej inwestycji to prawie 226 mln zł, z czego 122 mln zł todofinansowanie z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Zakończenie robót planowano na 30 września. Ostatni miesiąc realizacjiinwestycji to przede wszystkim prace wykończeniowe i porządkowe. Nową liniętramwajową obsługiwać będzie pięć najnowocześniejszych i najładniejszych wPolsce tramwajów PESA Jazz Duo.