Gdański test autobusu wodorowego Polsatu. Pasażerowie z certyfikatami
Pierwsi gdańscy pasażerowie przetestowali autobus marki NesoBus.
NesoBus, czyli testowany w Gdańsku autobus napędzany wodorem, rozpoczął kursy po gdańskich ulicach w środę, 15 czerwca i będzie można zostać jego pasażerem do 21 czerwca (wtorek), kiedy zakończą się jego próbne jazdy w naszym mieście. Pierwsza pasażerowie "wodorowca" otrzymali certyfikaty potwierdzające udział w premierowym przejeździe.
Pierwszy kurs
Gdańska premiera polskiego autobusu wodorowego NesoBus odbyła się w poniedziałek, 13 czerwca. Pierwszy “kurs” ekologicznego pojazdu, który nie tylko nie wydziela spalin, napędzany jest wodorem uzyskiwanym w sposób ekologiczny, ale jeszcze oczyszcza zasysane w czasie jazdy powietrze, odbył się na Stadionie Polsat Plus Arena Gdańsk, w blasku fleszy, z udziałem władz miasta i przedstawicieli producenta - Grupy Polsat Plus.
Po południu, w środę, 15 czerwca, NesoBus rozpoczął testy na liniach autobusowych w Gdańsku. Ok. godz. 14 ruszył w pierwszy kurs - z przystanku Dworzec Główny PKP, obsługując linię 111 kursującą do Górek Zachodnich i będzie na niej jeździł do późnych godzin wieczornych.
W pierwszym przejeździe “wodorowca”, obok zaskoczonych niecodziennym pojazdem pasażerów, uczestniczyli także Piotr Borawski z-ca prezydent Gdańska oraz Maciej Lisicki, prezes GAiT. Pierwsi gdańscy pasażerowie NesoBusa otrzymali od nich pamiątkowe certyfikaty potwierdzające przejazd pierwszym w historii Gdańska autobusem wodorowym oraz drobne upominki.
Do 21 czerwca
Jazdy testowe napędzanego wodorem pojazdu będą odbywać się codziennie do 21 czerwca włącznie. Do końca próbnej “służby” w Gdańsku będzie można go spotkać jeszcze na kilku liniach autobusowych. W czwartek, 16 czerwca na linii 130 (wg. planu od samego rana do popołudnia), a w kolejne dni?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Bieżące informacje dotyczące linii, które obsługiwać będzie NesoBus będziemy podawać na naszym profilu na Facebooku - mówi Anna Dobrowolska rzecznik prasowa Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Testowany autobus ma zasięg 450 km na jednym tankowaniu, a wodór, którym napełniane są jego zbiorniki o pojemności 1560 litrów jest “zielony” - uzyskiwany jest z wykorzystaniem energii odnawialnej.
Wodór, a także tlen potrzebne jest do pracy ogniwa paliwowego umieszczonego na dachu NesoBusa. Tlen pobierany jest z powietrza i oczyszczany przez pojazd podczas jazdy.W ogniwie zachodzi reakcja fizyko-chemiczna z udziałem wodoru i tlenu. Umieszczona w nim przetwornica wytwarza na bieżąco energię elektryczną, która przemieszczana jest do silników elektrycznych umieszczonych w tylnych osiach kół autobusu. W trakcie produkcji energii nie ma procesu spalania. Produktem połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym jest emitowana przez autobus przez rurę wydechową destylowana para wodna.