Gdańsk z kolejnymi Citaro. GAiT podpisał umowę wynajmu z EvoBusem
Kolejne Mercedesy Citaro za rok trafią do Gdańska. Dziś, 27 lutego Gdańskie Autobusy i Tramwaje podpisały z EvoBus Polska oraz jego partnerem finansowym umowę na sześcioletni wynajem wraz z serwisowaniem 48 nowych autobusów.
„Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania. Z modelu dzierżawy taboru już korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach. Sprawdzimy go także i u nas” – tłumaczył wybór takiego modelu pozyskania taboru w chwili startu przetargu Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Początkowo spółka chciała wynająć autobusy na osiem lat. Jednak w międzyczasie skrócono ten okres do sześciu lat. Taką zmianę- mimo negatywnej uwagi jednego banków lub firm leasingowych- tłumaczono faktem, że wraz z końcem 2026 r. wygasa obecna umowa przewozowa miasta z GAiT. W związku z tym spółka jako opcję zastrzegła sobie możliwość wydłużenia okresu użytkowania autobusów do ośmiu lat. Ale pora powiedzieć o głównych bohaterach.
Jednak prócz dostawy pojazdów zwycięzca przetargu będzie związany z GAiT także kontraktem serwisowym. Dzięki temu zostanie zapewnione kompleksowe utrzymanie autobusów przez cały okres wynajmu. Usługa utrzymania obejmie on m.in. procesy obsługi codziennej, przeglądy okresowe oraz dokonywanie wszystkich napraw, które są niezbędne dla zapewnienia prawidłowej eksploatacji.
31 stycznia upłynął termin składania ofert. GAiT oszacował, że sfinansowanie zamówienia go pochłonie maksymalnie 120 165 292,80 PLN brutto. Mimo pewnych obaw jedyna otwarta tego dnia oferta zmieściła się tym budżecie.
Przedstawiło ją konsorcjum EvoBus Polska i Pekao Leasing. Propozycja partnerów opiewała na łączną kwotę 117 396 731,36 PLN brutto. Składała się ona z dwóch elementów. Koszt ośmioletniego wynajmu Mercedesów Citaro C2 w trzech typach to 90 680 908,09 PLN brutto, czyli średnio 1 535 923,24 PLN netto za autobus. Z kolei cena kontraktu serwisowego została skalkulowana na 26 715 823,26 PLN brutto. A to oznacza średni koszt ośmioletniej „utrzymaniówki” w wysokości nieco ponad 452 500 PLN netto za autobus.
„Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT i – co też ważne – zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut i idea dzierżawy, jako bardzo popularnego dziś rozwiązania – zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst, dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania” – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Z modelu dzierżawy taboru korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Sprawdzimy go także u nas, podążając za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania” – komentuje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Prezes spółki GAiT podkreśla, że Gdańsk jest obecnie w trakcie największej w ostatnich latach wymiany taboru.
„Już za kilka tygodni do Gdańska przyjedzie 46 Mercedesów Citaro, które kupiliśmy w zeszłym roku, wśród nich będzie 18 pojazdów standardowych, 26 przegubowych i 2 midibusy, a także 15 nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Na tym nie kończymy, bo w planach są kolejne przetargi na nowe autobusy, ale także i tramwaje. Celem GAiT jest to, aby dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat” – dodaje prezes Lisicki.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, 8 typu midi i 6 typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln wzkm.
„