Gdańsk z jedną ofertą na pierwsze elektrobusy. Od MMI
26 sierpnia spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje otworzyła oferty w przetargu na dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów miejskich typu MINI zasilanych energią elektryczną.
Nowe elektryczne pojazdy przeznaczone będą do obsługi komunikacyjnej obszarów Starego i Głównego Miasta. Realizacja taborowego zamówienia nie może być dłuższa niż 9 miesięcy od terminu podpisania umowy. O warunkach formalnych przetargu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.
JEDNA oferta
-„Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bezdyskusyjnie ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego od wielu lat naszą flotę budujemy w oparciu o nowoczesne i ekologiczne autobusy, w tym od kilku lat – o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro 6. Co ważne, ponad połowa pasażerów przemieszcza się po Gdańsku korzystając z tramwajów, czyli pojazdów zeroemisyjnych – zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki. – Cały czas śledzimy trendy na rynku elektromobilności, testujemy autobusy elektryczne i zaczynamy sukcesywnie wprowadzać zeroemisyjne pojazdy do naszej floty autobusowej.”
Po testach i monitoringu przyszedł czas na pierwsze MINI zakupy. Wczoraj GAiT otworzyły oferty – a w zasadzie ofertę i okazało się, że tylko firma MMI ze Zbyszewa chce dostarczyć elektrobusy do pomorskiego miasta. Cena zawarta w ofercie to 4.867.110,00 PLN brutto, w tym:
- za dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów Krasan Jest electric zasilanych energią elektryczną firma chce 3.840.000 PLN netto / 4.723.200,00 zł brutto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 1.280.000 PLN netto;
- za dostawę urządzenia do diagnostyki pojazdu w ilości 1 szt. zgodnie z dokumentacją producenta – 51.660,00 zł brutto;
- za dostawę kompletu niezbędnych narzędzi specjalnych wymaganych do przeprowadzenia napraw i obsługi autobusów zgodnie z dokumentacją producenta – 73.800,00 zł brutto;
- za dostawę 3 szt. ładowarek elektrycznych do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych przedmiotu zamówienia z jednym wyjściem do ładowania – 18.450,00 zł brutto.
Dodajmy, że budżet miasta na ten cel wynosił 2.400.000,00 zł netto / 2.952.000,00 zł brutto / 800.000 PLN netto na pojazd , czyli zdecydowanie mniej niż opiewa oferta MMI. Czy w tej sytuacji miasto dołoży brakującą kwotę 1.771.200 PLN brutto? Ciężko powiedzieć. Nie jest to zakup pierwszej potrzeby, dlatego my stawiamy na gdańską powtórkę i szersze kryteria.
Gdańskie elektrobusy
Zamawiane minibusy mają być wyposażone w silnik elektryczny o minimalnej mocy 180 KM. Z kolei minimalna pojemność baterii akumulatorów trakcyjnych to 85 kWh. Zużycie energii nie może być większe niż 32 kWh/100 km. Pojazdy wyposażone mają być w system odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania.
Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej. Ich ładowanie odbywało się będzie w godzinach nocnych. Długość pojazdów wynosić ma od 5,8 do 6,5 m, szerokość od 2,05 do 2,2 m, natomiast maksymalna wysokość – 2, 9 m.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Co istotne, ponieważ pojazdy te poruszać będą się w centrum miasta, chcemy by wyposażone zostały w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. ochrony przed ewentualną kolizją z innymi użytkownikami ruchu drogowego – zarówno pojazdami, jak i pieszymi. Pojazdy wyposażone mają być w rozbudowany system tzw. asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu, w tym o przeszkodach za pojazdem, w przypadku załączenia biegu wstecznego” – dodaje Maciej Lisicki.
Zgodnie z wymogami spółki GAiT, pojazdy przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. Autobusy wyposażone mają być także w platformy umożliwiające wjazd wózka oraz – w umieszczone na wysokości umożliwiającej naciśnięcie przez osobę znajdującą się na wózku – przyciski sygnalizujące konieczność użycia rampy. Pojazdy posiadać mają również poręcze ułatwiające wejście do pojazdu osobom o ograniczonej sprawności ruchowej – ich rozmieszczenie i konstrukcja umożliwiać ma swobodny wjazd do autobusu wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.
Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu, w tym utrudniające m.in. rozcięcia, czy nanoszenie napisów typu graffiti. Łączna liczba miejsc w pojeździe to minimalnie 21 osób, w tym minimalnie 10 pełnowymiarowych miejsc siedzących.
Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w technologii LED – wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli z automatyczną regulacją jasności świecenia. W pojazdach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.
KIEDY KOLEJNE E-ZAKUPY?
Przetarg na elektryczne minibusy rozpoczyna proces wprowadzania do gdańskiej floty autobusowej pojazdów zeroemisyjnych. Kolejny etap nastąpi już niebawem.
-„W jesiennej edycji naboru programu “Zielony Transport Publiczny” NFOŚiGW, będziemy aplikować o dofinansowanie zakupu 45 autobusów elektrycznych – standardowych i przegubowych – informuje zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski. – Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające -podobnie jak dotychczas – jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów – podkreśla zastępca prezydenta.