Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gdańsk wybrał: Easymille EZ10 przyjedzie we wrześniu

infobus
24.06.2019 13:00

Gdańsk otrzymał tylko jedną ofertę na miesięczny test autonomicznegomikrobusu. Jej cena przyprawia o szybsze bicie serca.

Rozstrzygnięto przetarg na prezentację autonomicznego mikrobusuna trasie pokazowej w Gdańsku. W przetargu, ogłoszonym w ramach realizacjiprojektu Sohjoa Baltic wpłynęła jedna oferta, firmy Easymille, która spełniławymogi postępowania. Przypomnijmy, że to postępowanie ogłoszono 17 kwietnia i wzwiązku z prośbami potencjalnych wykonawców oraz znaczną liczbą pytań doogłoszenia dwukrotnie przesuwano termin na składanie ofert.

Jak informuje pomorskie miasto, ceny udostępniania autonomicznychbusów znacząco wzrosły od 2016 roku, kiedy to partnerzy projektu przygotowywaliaplikację o dofinansowanie z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. WEuropie nadal są tylko dwie firmy produkujące tego typu pojazdy w ofercierynkowej. Jedną z nich jest firma Easymile, która ma dostarczyć do Gdańskaelektryczny pojazd EZ10.

Bez wyboru

Ostatecznie Gdańsk zdecydował się zaakceptować ofertęzłożoną przez producenta zautomatyzowanych busów EZ10 firmę Easymile. Opiewa nakwotę 342 tys. zł. netto, co po doliczeniu podatku VAT daje cenę końcową wwysokości 420 660 zł. Firma ma dostarczyćna prezentację do Gdańska elektryczny pojazd EZ10 mieszczący min. 9 osób iwyposażony w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu.

Zaplanowana na wrzesień prezentacja busa polegać będzie nanieodpłatnym wożeniu pasażerów po trasie pokazowej wyznaczonej wzdłuż ulicyKarwieńskiej, prowadzącej do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego.

-„Dzięki udziałowi Gdańska w międzynarodowym projekcie SohjoaBaltic będziemy mieli okazję przetestować innowacyjny pojazd, jakim jestautonomiczny bus – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds.zrównoważonego rozwoju – Wszystkie miasta obecnie stoją przed wyzwaniamidostosowywania się do nowych form transportu. Przykładem są elektrycznehulajnogi. W Gdańsku propagujemy rozwiązania komunikacyjne ograniczające emisjęspalin i obniżające koszty obsługi, ale również chcemy być przygotowani dozgłoszenia propozycji zmian prawnych, jakie niesie ze sobą wprowadzenienowoczesnych rozwiązań i pojazdów.

Autonomiczny test

W Gdańsku pojazd poruszać się będzie po zaprogramowanejwcześniej trasie, jednak na jego pokładzie obecny będzie operator, który wrazie potrzeby odpowie na pytania pasażerów lub zareaguje w sytuacjikryzysowej. Bus kursować będzie minimum dwa razy na godzinę od przystanku początkowegoprzy ulicy Spacerowej, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym doprzystanku końcowego przy Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym i z powrotem. Ofertafirmy Easymile obejmuje prezentację trwającą 24 dni operacyjne, przy czym ma tobyć co najmniej 6 dni w tygodniu przez minimum 5 godzin dziennie. Ostatecznyrozkład jazdy zostanie podany po akceptacji przez Zamawiającego.

W związku z marketingowym charakterem prezentacji orazskomplikowaną logistyką przedsięwzięcia, po stronie wykonawcy, pozasprowadzeniem busa i zaprogramowaniem go do poruszania się po trasie pokazowej,będzie także uzyskanie dopuszczenia busa do ruchu, zapewnienie ubezpieczeniaoraz obsługi busa przez przeszkolonych operatorów oraz dbanie o stan technicznyi sprawność operacyjną, garażowanie i ładowanie. Oferent zadeklarował teżmożliwość śledzenia położenia pojazdu w czasie rzeczywistym, wykorzystaniesystemu automatycznego zliczania pasażerów, zapewnienie wyświetlacza zmiennejtreści we wnętrzu pojazdu oraz transfer z obrazu z kamer skierowanych downętrza i na zewnątrz pojazdu.

Projekt Sohjoa Baltic

W ramach projektu Sohjoa Baltic (Przejście do ekologicznegoi autonomicznego transportu publicznego ostatniej mili w Regionie MorzaBałtyckiego) prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych,poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów, jako części łańcuchatransportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili.

W skład konsorcjum Sohjoa Baltic wchodzą partnerzy zFinlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski, Norwegii oraz Danii,posiadający wiedzę techniczną z zakresu planowania transportu publicznego, jakrównież wiedzę prawną, połączoną ze zrozumieniem zagadnień technicznych,umożliwiających autonomiczny transport. Liderem projektu jest Uniwersytet NaukStosowanych Metropolia w Helsinkach.Prezentacja autonomicznego busa na większąskalę tj. przez okres pół roku i w zróżnicowanych warunkach pogodowych odbyłasię już w norweskim Kongsbergu. Busy produkowane przez francuską firmę Navya idostarczone przez duńską firmę Autonomous Mobility wyjadą wkrótce na uliceHelsinek i Tallina. Prezentację na skalę zbliżoną do gdańskiej planuje takżeduńskie miasto Vejle oraz łotewski region Semigalii.

W ramach realizacji projektu w Gdańsku wybrano trasępokazową i opracowano dla niej projekt tymczasowej organizacji ruchu orazzlecono analizę poświęconą aspektom prawnym autonomicznej mobilności. Wynikianalizy zostały przedstawione ekspertom podczas wrześniowych ogólnopolskichwarsztatów zorganizowanych w ramach gdańskich obchodów Europejskiego TygodniaMobilności 2018.

Więcej informacji o projekcie Sohjoa Baltic dostępnych jestna stroniehttp://www.sohjoabaltic.eu/pl/