Gdańsk wybiera autobusy elektryczne od MAN. Premiera Lion`s City 18 E w Polsce
31 maja Gdańskie Autobusy i Tramwaje poinformowały wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 18 autobusów miejskich zasilanych energią elektryczną.
Dziesięć autobusów klasy MAXI (Lion`s Cty 12 E) i osiem przegubowych klasy MEGA (pierwsze takie w Polsce Lion`s Cty 18 E) dołączy do floty GAiT Gdańsk już w przyszłym roku. Będą to pojazdy marki MAN. O przetargu cenach i złożonych ofertach pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Wygrana na punkty
Na podstawie kryteriów oceny, takich jak cena oraz parametry techniczne wygrała oferta MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o.
-"Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu i materiały do niej użyte - wyjaśnia w przesłanym PAP komunikacie wiceprezes GAiT ds. operacyjnych Jerzy Wiatr i dodaje, że autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Dzięki temu pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni.
Zasięg autobusu elektrycznego standardowego zaoferowanego przez MAN wynosi 401 km, natomiast zasięg autobusu przegubowego - 340 km.
18 autobusów elektrycznych, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych, do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Dostarczy je wyłoniona w przetargu firma MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Na realizację zamówienia, czyli dostawę 18 autobusów elektrycznych wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wartość całego zamówienia, czyli 18 autobusów, to 61 782 900 zł brutto.
Elektryczne minibusy
A jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta. Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować będzie się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane będą w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów będą ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane będą w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED będzie także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zostaną zamontowane także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.
Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który będzie informować i ostrzegać kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.
Stacja ładowania
Gdańskie Autobusy ogłosiły właśnie przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy, która będzie zlokalizowana na zajezdni autobusowej. Stacja będzie posiadać 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. System zarządzania stacją ładowania zintegrowany będzie z systemami informatycznymi GAiT – ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu będzie skorelowane z godziną jego wyjazdu z zajezdni. (PAP)