Gdańsk przetestuje autonomiczny autobus. Za dwa lata
Gdańsk pozyskał trzy projekty europejskie z zakresunowoczesnej mobilności. Dzięki zdobytym funduszom przetestuje m.in. autobus EZ10 poruszającysię bez kierowcy. W ramach projektów promowane też będą rowery elektryczneoraz opracowane zostaną rozwiązania na rzecz inteligentnej mobilności.
Wszystkie trzy projekty dofinansowane zostaną z ProgramuInterreg Regionu Morza Bałtyckiego i realizowane będą przez najbliższe trzylata w Referacie Mobilności Aktywnej, Wydziału Gospodarki Komunalnej UrzęduMiejskiego w Gdańsku.
Decyzja o przyznaniu środków zapadła podczas posiedzenia wHelsinkach w dniach 23-24 maja. Komitet Monitorujący programu poinformujeliderów poszczególnych projektów pisemnie o warunkach udzielenia dofinansowaniaoraz o zakresie, w jakim będą mogli zrealizować pomysły opisane w aplikacjach.Na realizację wszystkich zatwierdzonych w Helsinkach projektów przeznaczono 177mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
SOHJOA Baltic
Jednym z pozyskanych projektów jest SOHJOA Baltic. Jegogłównym założeniem jest opracowanie planów obsługi i promocji inteligentnegoautonomicznego transportu tzw. „ostatniej mili” dla obszaru Morza Bałtyckiego.
– „Razem z partnerami projektu postaramy się zweryfikować naile odejście od motoryzacji indywidualnej na rzecz zautomatyzowanego transportupublicznego pozwoli ograniczyć emisję CO2, obniżyć koszty operacyjne orazzwiększyć wydajność komunikacji publicznej – wyjaśnia wiceprezydent Gdańska,Piotr Grzelak. – Inicjatywa, która doskonale wpisuje się w ideę smart city, jestbardzo bliska naszemu miastu. Chcemy szukać inteligentnych, nowoczesnychrozwiązań rozwijających Gdańsk i ułatwiających życie mieszkańcom.”
Fundusze zostały pozyskane, teraz więc konsorcjum opracujewytyczne, jakie muszą zostać spełnione, aby samojezdne pojazdy poruszały się podrogach publicznych w ramach transportu zbiorowego. Pod przewodnictwemniemieckiego Institute for Climate Protection, Energy and Mobility (IKEM)przenalizowane zostaną uwarunkowania prawne oraz konieczne nowelizacjeobowiązujących przepisów.
– Pozostałe aspekty wymagające analizy to m.in. wymogitechniczne, potrzeba reorganizacji ruchu, obszary dla testów oraz wymogibezpieczeństwa – tłumaczy Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej wUrzędzie Miejskim Gdańsku. – Pojazd do testowania pojawi się w Gdańsku dopierow 2019 r., ale przed nami dużo przygotowań, aby jak najlepiej wykorzystać tenczas, kiedy będziemy mieli go do dyspozycji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Testy na drogach publicznych przeprowadzone zostaną wHelsinkach, Tallinie oraz norweskim mieście Konsberg. We wszystkich tychmiastach mieszkańcy mieli już okazję korzystać z samojezdnych busów. Testy namniejszą skalę przeprowadzone zostaną także w Gdańsku, duńskim Vejle orazłotewskim regionie Zemgale.
Liderem projektu SOHJOA Baltic jest Uniwersytet NaukStosowanych Metropolia w Helsinkach. Finlandia ma ambicje stać się lideremautonomicznej mobilności. Samojezdne elektryczne busy EZ10 dopuszczono do ruchujuż w 2015 r. w miejscowości Vantaa, a rok później w Helsinkach, Espoo iTampere (pozwolenie wydane przez TRAFI).
BSRElectric
Na pojazdach elektrycznych skupi się również projekt BSRElectric. Podczas, gdy w Gdańsku promowane będą elektryczne rowery, partnerzyprojektu skupią się na elektrycznych autobusach, elektrycznych hulajnogach czyE-logistyce.
Citities.multimodal
Z kolei projekt Citities.multimodal umożliwi wymianędoświadczeń z zakresu tzw. „zielonej mobilności” oraz integracji różnych formprzemieszczania się w mieście m.in. dzięki nowinkom z branży IT.
„