Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gdańsk przetestuje autonomiczny autobus. Za dwa lata

infobus
25.05.2017 15:24

Gdańsk pozyskał trzy projekty europejskie z zakresunowoczesnej mobilności. Dzięki zdobytym funduszom przetestuje m.in. autobus EZ10 poruszającysię bez kierowcy. W ramach projektów promowane też będą rowery elektryczneoraz opracowane zostaną rozwiązania na rzecz inteligentnej mobilności.

Wszystkie trzy projekty dofinansowane zostaną z ProgramuInterreg Regionu Morza Bałtyckiego i realizowane będą przez najbliższe trzylata w Referacie Mobilności Aktywnej, Wydziału Gospodarki Komunalnej UrzęduMiejskiego w Gdańsku.

Decyzja o przyznaniu środków zapadła podczas posiedzenia wHelsinkach w dniach 23-24 maja. Komitet Monitorujący programu poinformujeliderów poszczególnych projektów pisemnie o warunkach udzielenia dofinansowaniaoraz o zakresie, w jakim będą mogli zrealizować pomysły opisane w aplikacjach.Na realizację wszystkich zatwierdzonych w Helsinkach projektów przeznaczono 177mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

SOHJOA Baltic

Jednym z pozyskanych projektów jest SOHJOA Baltic. Jegogłównym założeniem jest opracowanie planów obsługi i promocji inteligentnegoautonomicznego transportu tzw. „ostatniej mili” dla obszaru Morza Bałtyckiego.

„Razem z partnerami projektu postaramy się zweryfikować naile odejście od motoryzacji indywidualnej na rzecz zautomatyzowanego transportupublicznego pozwoli ograniczyć emisję CO2, obniżyć koszty operacyjne orazzwiększyć wydajność komunikacji publicznej – wyjaśnia wiceprezydent Gdańska,Piotr Grzelak. – Inicjatywa, która doskonale wpisuje się w ideę smart city, jestbardzo bliska naszemu miastu. Chcemy szukać inteligentnych, nowoczesnychrozwiązań rozwijających Gdańsk i ułatwiających życie mieszkańcom.”

Fundusze zostały pozyskane, teraz więc konsorcjum opracujewytyczne, jakie muszą zostać spełnione, aby samojezdne pojazdy poruszały się podrogach publicznych w ramach transportu zbiorowego. Pod przewodnictwemniemieckiego Institute for Climate Protection, Energy and Mobility (IKEM)przenalizowane zostaną uwarunkowania prawne oraz konieczne nowelizacjeobowiązujących przepisów.

– Pozostałe aspekty wymagające analizy to m.in. wymogitechniczne, potrzeba reorganizacji ruchu, obszary dla testów oraz wymogibezpieczeństwa – tłumaczy Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej wUrzędzie Miejskim Gdańsku. – Pojazd do testowania pojawi się w Gdańsku dopierow 2019 r., ale przed nami dużo przygotowań, aby jak najlepiej wykorzystać tenczas, kiedy będziemy mieli go do dyspozycji.

Testy na drogach publicznych przeprowadzone zostaną wHelsinkach, Tallinie oraz norweskim mieście Konsberg. We wszystkich tychmiastach mieszkańcy mieli już okazję korzystać z samojezdnych busów. Testy namniejszą skalę przeprowadzone zostaną także w Gdańsku, duńskim Vejle orazłotewskim regionie Zemgale.

Liderem projektu SOHJOA Baltic jest Uniwersytet NaukStosowanych Metropolia w Helsinkach. Finlandia ma ambicje stać się lideremautonomicznej mobilności. Samojezdne elektryczne busy EZ10 dopuszczono do ruchujuż w 2015 r. w miejscowości Vantaa, a rok później w Helsinkach, Espoo iTampere (pozwolenie wydane przez TRAFI).

BSRElectric

Na pojazdach elektrycznych skupi się również projekt BSRElectric. Podczas, gdy w Gdańsku promowane będą elektryczne rowery, partnerzyprojektu skupią się na elektrycznych autobusach, elektrycznych hulajnogach czyE-logistyce.

Citities.multimodal

Z kolei projekt Citities.multimodal umożliwi wymianędoświadczeń z zakresu tzw. „zielonej mobilności” oraz integracji różnych formprzemieszczania się w mieście m.in. dzięki nowinkom z branży IT.