Gdańsk podsumował wszystkie pilotaże autonomicznego busa
3 grudnia zorganizowano warsztaty online pod hasłem „Autonomiczny transport ostatniej mili – aspekty prawne i pilotaże w Gdańsku, Tallinie i Kongsberu.”
W wydarzeniu uczestniczyło 67 osób. Nadszedł czas na podsumowanie realizacji międzynarodowego projektu.
Trzy pilotaże
Gdańsk, który brał w nim udział, odpowiadał także za analizę prawnych aspektów autonomicznej mobilności oraz porównanie trzech pilotaży: w Gdańsku, Tallinie i norweskim Kongsbergu.
We wrześniu 2019 roku autonomiczny bus woził chętnych drogą dojazdową do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Pojazd przejechał wówczas 632 km w trybie autonomicznym i przewiózł 3325 pasażerów, jednak przez cały czas na pokładzie pojazdu znajdował się operator.
W oparciu o sukces pierwszego pilotażu, zapadła decyzja o organizacji kolejnego - tym razem testującego możliwości zdalnego nadzoru i zdalnego sterowania, jak również usunięcie operatora z wnętrza autonomicznego pojazdu: autonomiczny bus pilotażowo uruchomiony został na Cmentarzu Łostowickim.
Oba projekty otrzymały dofinansowanie z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego, a Gdańsk – jako jedyne miasto w Polsce – ma teraz doświadczenie w uruchamianiu połączeń zautomatyzowanego transportu ostatniej mili.test, autonomia, GAIT Gdańsk,
Generalnie ośmioosobowy, poruszający się z prędkością do 25 km/h i pojemność baterii na 8 godzin pracy, autonomiczny bus - bez operatora na pokładzie - pojawił się na Cmentarzu Łostowickim jesienią. W ciągu 30 dni wykonał 450 kursów, przewiózł 2017 pasażerów i przejechał ponad 989 km. Został dobrze oceniony przez pasażerów, chociaż okazało się, że nie w każdych okolicznościach można go używać.
Ze szczegółowymi wynikami ankiet można zapoznać się TUTAJ
Z Trapeze Poland
W Gdańskim przetargu na prezentację autonomicznego busa wpłynęła oferta od fińskiej firmy Roboride. Finowie współpracowali z estońską firmą AuveTech, która dostarczyła i zaprogramowała busa, przeszkoliła operatów wyznaczonych spośród kierowców spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz odpowiadała za codzienną eksploatację. Partnerem technologicznym Roboride była też firma Trapeze Poland, specjalizującą się w rozwiązaniach IT dla transportu publicznego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do Gdańska dostarczono autonomicznego elektrycznego minibusa marki Iseauto (4 poziom autonomii kategorii SAE). Iseauto może przewozić maksymalnie osiem osób i porusza się z prędkością do 25 km/h. Wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 25 kW, a pojemność baterii pozwala na 8 godzin pracy.
Bus może wykonywać manewr skrętu w trybie teleoperacji (bez operatora na pokładzie), a także omijać przeszkody w trybie autonomicznym (po potwierdzeniu przez operatora, że jest to bezpieczne). Dodatkowo zaprogramowano zasadę prawej ręki na skrzyżowaniach, dzięki czemu pojazd przepuszczał użytkowników drogi znajdujących się w strefie pierwszeństwa. Prędkość w trybie autonomicznym ze względów bezpieczeństwa ograniczono do 13 km/h.
Problem z łączem
Autonomiczny bus na Cmentarzu Łostowickim miał poruszać się docelowo bez operatora na pokładzie. W trybie zdalnym (teleoperacji) operator nadzoruje widok z kamer, by wydawać polecenia pojazdowi. W sytuacjach krytycznych przejmuje on sterowanie i manualnie, zdalnie kieruje pojazdem.
Jednak wykonawca napotkał problemy z zapewnieniem stabilnego łącza internetowego na terenie całego obszaru pilotażu. Zaobserwowano spadek prędkości i jakości łączności internetowej w godzinach szczytu komunikacyjnego oraz w weekendy. Wówczas operator nadzorujący pojazd nie był w stanie w pełni ocenić sytuacji wokół pojazdu, ze względu na znaczne opóźnienie i niską jakość transmisji obrazu z kamer.
Podczas pilotażu korzystano z sieci czterech największych dostępnych operatorów w Polsce, jednak żadna z nich nie pozwalała na osiągniecie odpowiedniej jakości przesyłu przez cały czas. Warto to wziąć pod uwagę na przyszłość.