Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk o wodorowych autobusach. Zbiorowe zakupy?

infobus
24.05.2018 09:00

Jedno z najciekawszych wystąpień podczas kwietniowejKomisji Autobusowej IGKM w Białymstoku miał prezes GAiT Gdańsk, Maciej Lisicki,który mówił o autobusach wodorowych.

Na samym początku prezes GAiT podkreślił, że Gdańsk w zasadzie odzawsze preferował autobusy z ogniwami paliwowymi i będzie dążył do zakupu tegotypu pojazdów – w przeciwieństwie do autobusów bateryjnych, do których miastojest sceptycznie nastawione. Bardzo odważna teza, jak na aktualne elektrobusowepospolite ruszenie. Skąd ta „miłość” do wodoru?

Wynika ona z potencjału wodorowców, które oczywiście opróczzeroemisyjności wyróżniają się m.in. baterią o małej pojemności, standardowąliczbą miejsc pasażerskich, zasięgiem do 350 km. Do tego dochodzi:

  • brak konieczności budowy stacji tankowania na trasie

  • zasięg dobowy autobusu na jednym baku – jak przy pojazdachz silnikami diesla

  • nominalna liczba miejsc dla pasażerów

  • jednostajny trybładowania baterii

  • bliskość zakładu produkcji wodoru (Lotos produkuje rocznie120 tys. ton wodoru, podczas gdy autobus zużywa rocznie 1,1 t)

  • możliwość magazynowania paliwa

To są plusy. Oczywiście są też „minusy, z których te najważniejsze to: 

Trzy próby Gdańska

Do tej pory Gdańsk próbował zakupić wodorowe autobusy w oparciuo trzy projekty:

  • współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (projekte-Bus preferuje jednak masowy, polski autobus elektryczny);

  • aplikowanie do inicjatywy Urban Innovative Action (bezpowodzenia)

  • partnerstwo z Grupą LOTOS (niebawem – po Gdyni i Wejherowi- ma być podpisany list intencyjny w tej sprawie)

O ile wcześniej poszukiwanie wodorowych projektów przezGdańsk można było uznać za projekty badawczo-rozwojowe, tak teraz – pouchwaleniu ustawy o elektromobilności z 11 stycznia 2018 r. – jest to po prostukonieczność. Ustawa o elektromobilności zakłada następujące progi udziałuautobusów zeroemisyjnych (dla miast powyżej pow. 50 tys. mieszkańców):

  • 5% – od stycznia 2021

  • 10% – od stycznia 2023 r.

  • 20% – od stycznia 2025 r.

W tej sytuacji do roku 2025 GAiT może potrzebować ok. 60autobusów bezemisyjnych. Dlatego Gdańsk już teraz myśli o wspólnych zakupachwodorowych autobusów w klastrze z innymi miastami. Czy to się uda?  O tym w Białymstoku mówił Maciej Lisicki:

{https://www.youtube.com/watch?v=TXkEH6baveA}