Gdańsk o swoich MINI elektrobusach: Mają być komfortowe i bezpieczne
W zeszłym tygodniu spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiła przetarg na dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów miejskich typu MINI zasilanych energią elektryczną.
Nowe elektryczne pojazdy przeznaczone będą do obsługi komunikacyjnej obszarów Starego i Głównego Miasta.
Gdańskie wymagania
-„Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bezdyskusyjnie ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego od wielu lat naszą flotę budujemy w oparciu o nowoczesne i ekologiczne autobusy, w tym od kilku lat - o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro 6. Co ważne, ponad połowa pasażerów przemieszcza się po Gdańsku korzystając z tramwajów, czyli pojazdów zeroemisyjnych - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki. - Cały czas śledzimy trendy na rynku elektromobilności, testujemy autobusy elektryczne i zaczynamy sukcesywnie wprowadzać zeroemisyjne pojazdy do naszej floty autobusowej.”
Zamawiane minibusy mają być wyposażone w silnik elektryczny o minimalnej mocy 180 KM. Z kolei minimalna pojemność baterii akumulatorów trakcyjnych to 85 kWh. Zużycie energii nie może być większe niż 32 kWh/100 km. Pojazdy wyposażone mają być w system odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania.
Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej. Ich ładowanie odbywało się będzie w godzinach nocnych. Długość pojazdów wynosić ma od 5,8 do 6,5 m, szerokość od 2,05 do 2,2 m, natomiast maksymalna wysokość - 2, 9 m.
-„Co istotne, ponieważ pojazdy te poruszać będą się w centrum miasta, chcemy by wyposażone zostały w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. ochrony przed ewentualną kolizją z innymi użytkownikami ruchu drogowego - zarówno pojazdami, jak i pieszymi. Pojazdy wyposażone mają być w rozbudowany system tzw. asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu, w tym o przeszkodach za pojazdem, w przypadku załączenia biegu wstecznego” – dodaje Maciej Lisicki.
Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie z wymogami spółki GAiT, pojazdy przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. Autobusy wyposażone mają być także w platformy umożliwiające wjazd wózka oraz - w umieszczone na wysokości umożliwiającej naciśnięcie przez osobę znajdującą się na wózku - przyciski sygnalizujące konieczność użycia rampy. Pojazdy posiadać mają również poręcze ułatwiające wejście do pojazdu osobom o ograniczonej sprawności ruchowej - ich rozmieszczenie i konstrukcja umożliwiać ma swobodny wjazd do autobusu wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu, w tym utrudniające m.in. rozcięcia, czy nanoszenie napisów typu graffiti. Łączna liczba miejsc w pojeździe to minimalnie 21 osób, w tym minimalnie 10 pełnowymiarowych miejsc siedzących.
Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w technologii LED - wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli z automatyczną regulacją jasności świecenia. W pojazdach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.
Na oferty spółka GAiT czeka do 1 lipca 2021 roku. Natomiast realizacja zamówienia nie może być dłuższa niż 9 miesięcy od terminu podpisania umowy.
Kiedy kolejne e-zakupy?
Przetarg na elektryczne minibusy rozpoczyna proces wprowadzania do gdańskiej floty autobusowej pojazdów zeroemisyjnych. Kolejny etap nastąpi już niebawem.
-„W jesiennej edycji naboru programu “Zielony Transport Publiczny” NFOŚiGW, będziemy aplikować o dofinansowanie zakupu 45 autobusów elektrycznych - standardowych i przegubowych - informuje zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski. - Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające -podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów - podkreśla zastępca prezydenta.