Gdańsk o kolejnych Citaro: Innowacyjne i komfortowe
Czas na echa gdańskiej umowy na sześcioletni wynajem 48 Mercedesów Citaro C2. Kolejne „gwiazdy dla” Gdańskich Autobusów i Tramwajów będą potwierdzeniem, że te już eksploatowane spełniły pokładane w nich oczekiwania.
Przypomnijmy, że GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych Citaro, 13 przegubowych Citaro G i 6 Citaro K. Oczywiście w pakiecie z bogatym wyposażeniem i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami.
Nowe i z obsługą
Zgodnie z wymogami Citaro C2, które wynajmie GAiT będą fabrycznie nowe. Autobusy będą wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro 6. EvoBus Polska dostarczy kolejne do Gdańska kolejne „gwiazdy”. Będą one identyczne pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia dla danego typu (będą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej). Przedsmak możemy poczuć tutaj.
- W cenie jest również utrzymywanie autobusów w stanie przydatności do użytkowania przez dostawcę, przez cały okres najmu. Serwis obejmuje:
- obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe);
- naprawy eksploatacyjne;
- naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów;
- naprawy powypadkowe;
- naprawy będące następstwem wandalizmu;
- naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów;
- czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania.
„Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT i, co też ważne, zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut i idea dzierżawy, jako bardzo popularnego dziś rozwiązania: zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst, dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną jest tu doskonałym rozwiązaniem” – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
„Z modelu dzierżawy taboru korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Sprawdzimy go także u nas, podążając za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania” – komentuje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Priorytet: pasażerowie
„Dzierżawa to najdogodniejszy sposób na odnowienie taboru. Do Gdańska przyjadą pojazdy nowoczesne, klimatyzowane, wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej, a także niskopodłogowe – dostosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, będą także spełniać najwyższe europejskie normy emisji spalin (Euro 6). Pojazdy będą wyposażone w ładowarki USB oraz w defibrylatory. Mercedesy Citaro to obecnie najnowocześniejsze autobusy miejskie. Spełniają wszystkie restrykcyjne normy i posiadają wszelkie udogodnienia. Zarówno kierowcy, jak i pasażerowie są z tych autobusów bardzo zadowoleni. W naszej flocie mamy już 23 pojazdy tego typu” – dodaje Maciej Lisicki.
Prezes spółki GAiT podkreśla, że Gdańsk jest obecnie w trakcie największej w ostatnich latach wymiany taboru.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Już za kilka tygodni do Gdańska przyjedzie 46 Mercedesów Citaro, które kupiliśmy w zeszłym roku, wśród nich będzie 18 pojazdów standardowych, 26 przegubowych i 2 midibusy, a także 15 nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Na tym nie kończymy, bo w planach są kolejne przetargi na nowe autobusy, ale także i tramwaje. Celem GAiT jest to, aby dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat” – dodaje prezes Lisicki.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, 8 typu midi i 6 typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln wzkm.
„Historyczny moment. Dzisiaj cieszymy się z innowacyjnego projektu. Wchodzimy w zupełnie nowy projekt. Po raz pierwszy w historii miasta podpisujemy umowę na wynajem autobusów wraz z serwisem. Konsekwentnie rozwijamy komunikację publiczną. Tych aspektów rozwoju jest kilka: infrastruktura, tabor ale to wszystko nie było by możliwe bez ludzi. Czynnik ludzki jest czynnikiem najważniejszym ale i też najtrudniejszym. Mam nadzieję, że tych trudności będzie jak najmniej, a jeśli one przyjdą to wspólnie będziemy je mogli rozwiązać.” – mówiła podczas spotkania pełniąca obowiązki prezydenta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
„Jestem ogromnie szczęśliwy, to jest dla nas wielki zaszczyt, że mogliśmy złożyć naszą ofertę, która okazała się ofertą najlepszą. Cieszę się, że będziemy mogli dostarczyć państwu przyszłym roku 48 niezwykle nowoczesnych i ekologicznych autobusów Mercedes Citaro – naszego flagowego produktu. Jest nam również ogromnie miło z tego powodu, że zaufaliście nam państwo, ze przez sześć najbliższych lat będziemy też obsługiwać te autobusy, że będziemy mogli dla państwa świadczyć usługę podstawienia gotowego, sprawnego autobusu żeby mógł na co dzień gdańszczanką i gdańszczanom służyć” – mówił Artur Konarski, prezes EvoBus Polska.
„