Gdańsk, Gdynia, Lublin, Rybnik i Wrocław z wodorowymi stacjami Grupy Polsat
20 mln zł dotacji z NFOŚiGW na budowę stacji tankowania wodorem w pięciu miastach w Polsce ma otrzymać spółka grupy ZE PAK - poinformował Zespół Elektrowni Pątnów Adamów Konin.
Całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wyniesie 57,4 mln zł - dodano. To oznacza, że jeżeli w tych miastach wyjadą na drogi autobusy z napędem na ogniwa paliwowe zasilane wodorem (a w przypadku Rybnika jest to już niemal pewne) najprawdopodobniej będą tankowane właśnie na tych stacjach. Dodajmy, że niedawno umowę na dofinansowanie budowy stacji wodorowych Fundusz podpisał z PKN Orlen. To pokazuje, że na tym infrastrukturalnym rynku mamy już dwóch graczy.
PAK-PCE Stacje H2
Zespół Elektrowni Pątnów Adamów Konin (ZE PAK) poinformował, że 21 lutego PAK-PCE Stacje H2 spółka pośrednio zależna od spółki Stacje H2, zawarła umowę o dofinansowanie w formie dotacji z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Wyjaśniono, że zgodnie z umową spółka Stacje H2 otrzyma dotację w wysokości 20 mln zł, którą przeznaczy na wybudowanie sieci ogólnodostępnych stacji tankowania wodorem w pięciu miastach w Polsce.
Według założeń PAK-PCE STACJE H2 Sp. z o.o. w początkowym okresie planowane jest wykorzystanie około 30 proc. przepustowości rynkowej każdej z 5 stacji do tankowania wodoru, co pozwoli na dokonanie ponad 10 000 tankowań autobusów i pozostałych pojazdów wodorowych. Zakładane jest, iż wraz z rozwojem rynku wodoru w Polsce wykorzystanie stacji wodorowych będzie rosło i w perspektywie roku 2032 osiągnie poziom około 85%. Dodatkowo w obszarze transportu wodorowego prowadzone jest przedsięwzięcie mające na celu zakup wodorowozów, które będą służyły do transportu paliwa wodorowego.
Zaznaczono, że zgodnie z umową kwota dofinansowania nie może przekroczyć 34,85 proc. kosztów kwalifikowanych zrealizowanego przedsięwzięcia. Całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wyniesie 57,4 mln zł" - poinformowała spółka w komunikacie.
-„Chcemy, aby w całej Polsce powstawały kolejne stacje wodorowe. Szczególnie zależy nam na rozwoju ekologicznego transportu w dużych miastach. Dzięki temu zmniejszy się emisja CO2 i NOx, co spowoduje kolei poprawę jakości powietrza. ZE PAK to kolejna polska firma, która skorzysta z przygotowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wspólnie z NFOŚiGW z programu, wspierającego rozwój infrastruktury do tankowania wodoru. Stacje wodorowe ZE PAK, które powstaną w pięciu miastach, to ważny element ekosystemu gospodarki wodorowej – powiedział Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii.
z Hydrogenics Europe
Wcześniej ZE PAK informował, że 9 kwietnia 2020 r. podpisał kontrakt z firmą Hydrogenics Europe N.V. dotyczący zakupu elektrolizera HyLYZER 1000-30 do produkcji wodoru wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem, tj. stacją sprężarek 350 bar (2x750 m3) oraz stacją do napełniania magazynów mobilnych oraz usługą uruchomienia i serwisem. Wodór będzie produkowany dzięki energii produkowanej z biomasy (OZE)z wody.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Spółka wyjaśniła, że magazyny mobilne będą umożliwiać dostarczanie wodoru do stacji tankowania pojazdów osobowych i autobusów rozlokowanych w wielu miejscach w kraju. Dodano, że do procesu elektrolizy wykorzystywana będzie energia elektryczna wytworzona w jednostkach wytwórczych Elektrowni Konin pracujących w oparciu o biomasę, w tym z nowego bloku biomasowego powstałego w wyniku konwersji kotła węglowego na kocioł zasilany biomasą.
Jak podano wówczas "w pierwszym etapie budowy wytwórni wodoru zapotrzebowanie na energię elektryczną wyniesie 2,5 MW, a po wyposażeniu modułu w drugi elektrolizer 5 MW co pozwoli na produkcję 2 ton wodoru na dobę". Spółka zaznaczyła, że jeden elektrolizer pozwoli na eksploatację ok. 50 autobusów na dobę, z których każdy przejeżdża dziennie ok. 250 km.
Obecnie ZE PAK wytwarza energię głównie z węgla brunatnego, jednak planuje zakończyć ją do końca dekady i skoncentrować się na budowie OZE, zielonym wodorze i biogazie. Spółka ma też plany budowy elektrowni jądrowej wspólnie z PGE i koreańską firmą KHNP.
Plus fabryka
Grupa ZE PAK i GRUPA POLSAT PLUS realizuje także projekt budowy fabryki autobusów wodorowych oraz elektrolizerni produkującej wodór z wykorzystaniem elektrolizerów alkalicznych oraz typu PEM. Grupy ZE PAK i POLSAT PLUS konsekwentnie realizują swoją strategię mającą na celu budowę zero- i niskoemisyjnych źródeł wytwarzania energii elektrycznej oraz pełnego łańcucha wartości gospodarki wodorowej. Budowa stacji tankowania wodoru to jedno z ogniw tego łańcucha, który ma na celu maksymalne upowszechnienie tego paliwa zarówno wśród odbiorców instytucjonalnych takich jak miejskie zakłady transportu publicznego, jak również wśród klientów indywidualnych, którym zależy na poprawie środowiska.