Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gdańscy kierowcy i pasażerowie o eCitaro [FILM]

infobus
02.03.2020 07:00

Gdańsk zebrał opinie kierowców GAiT i pasażerów, co sięnajbardziej podoba w testowym, elektrycznym autobusie?

Waży 13,5 tony, ma 12 m długości i co najważniejsze – jestzeroemisyjny. Mowa o nowoczesnym autobusie elektrycznym, który w ramach testówprzyjechał do Gdańska. Mercedes-Benz eCitaro będzie woził pasażerów do 24marca, na pokład może zabrać sto osób, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojazdwyposażony jest w 10 baterii – 4 pod podłogą, 6 na dachu. Autobus jest w stanieprzejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu

Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 7-8 godzin. Ogrzewaniaw Mercedesie opiera się na piecu grzewczym zasilanym olejem napędowym.

-„Trzymamy rękę na pulsie, śledzimy trendy po to, żeby welektromobilność wejść w optymalnym momencie – wyjaśnia Anna Dobrowolska,rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. – Chcemy budować nasząelektromobliną, gdańską flotę w oparciu o jak najbardziej wydajne autobusy.

Mówią kierowcy

-„To już trzeci elektryczny autobus, który testuję – mówiWiesław Witkowski, kierowca GAiT z 35-letnim stażem. – Pierwszy był Solaris,potem był chiński BYD, a teraz jest eCitaro. Prowadzi się bardzo dobrze, toautobus komfortowy, wygodny. To jest przyszłość.”

Tempo utraty mocy baterii uwarunkowane jest kilkomaczynnikami.

-„To zależy przede wszystkim od warunków pogodowych – wyjaśniaWiesław Witkowski. – Dziś jest nieco mroźno, więc pojemność baterii szybciejspada. Jeżeli na zewnątrz będzie cieplej, ta sytuacja się poprawi. Wpływ matakże technika jazdy kierowcy, warunki drogowe, czyli natężenie ruchu i liczbapasażerów.

Na kierowcy z tak imponującym stażem zapewne niewiele rzeczyrobi wrażenie, ale nawet osoba z 35-letnim doświadczeniem za kierownicą, mapewne wątpliwości w zetknięciu z tak nowoczesnym sprzętem.

-„Instynktownie patrzę na uciekające z ekranu procentybaterii i jest taka niepewność, czy wystarczy energii. Ale póki co jest dobrze- dodaje pan Wiesław.

Co się podoba pasażerom?

Pasażerowie, których spotkaliśmy w piątek, 28 lutego,podczas kursu linii 139 powiedzieli, że największa różnica między tradycyjnymautobusem typu diesel a elektrycznym jest taka, że elektryk jest cichszy.Dostępność gniazd do ładowania telefonu także przypadła pasażerom do gustu.

W eCitaro do dyspozycji podróżujących są też udogodnienia wpostaci guzików, których naciśnięcie informuje kierowcę o potrzebiezastosowania tzw. przyklęku, czyli obniżenia krawędzi pojazdu w celu ułatwieniawsiadania czy wysiadania z autobusu. Mamy też rampy dla osób niepełnosprawnychczy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniamiruchowymi.

Testowy timing

Elektryczny autobus Mercedesa będzie woził pasażerów wporannych i popołudniowych godzinach szczytu, od poniedziałku do piątku, naróżnych liniach. W dniach 27 i 28 lutego obsługiwał linię 139 (Oliwa PKP -Wrzeszcz PKP).

W drodze wyjątku, elektrycznym autobusem pojedziemy też wnajbliższą niedzielę 1 marca. eCitaro będzie kursował w ciągu dnia na linii 283(Niedźwiednik – Nowy Port Szaniec Zachodni).

W poniedziałek i wtorek, 2-3 marca, eCitaro o poranku będzieobsługiwał linię 189 (Maćkowy – Wały Piastowskie), natomiast w popołudniowychgodzinach szczytu elektryczny autobus jeździć będzie na linii 132 (WałyPiastowskie – Pruszcz Gdański Rondo Kociewskie).

Zobaczcie eCitaro w Gdańsku na filmie:

{https://player.vimeo.com/video/394420005}