Gazowy pojedynek w Katowicach: MAN vs. Solaris na 8 autobusów dla PKM

infobus
10.02.2023 14:02

10 lutego Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach otworzyło oferty w ponowionym przetargu na zakup ośmiu autobusów zasilanych CNG.

Powtórka zamówienia to efekt braku ofert w pierwszym postępowaniu na gazowce. Teraz mamy aż dwie propozycje - od MAN i Solaria. O unijnym finansowaniu tego zakupu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

Co chciał PKM Katowice?

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM cały czas premiował następujące rozwiązania:

  • szyba przednia trójdzielna – 4 pkt, panele boczne montowane w sposób zapewniający szybką wymianę tzw. panele zdejmowalne – 4 pkt,
  • szyba tylna stanowiąca dodatkowe wyjście ewakuacyjne – 1 pkt, silnik spalinowy i autobus tego samego producenta – 3 pkt,
  • pojemność skokowa silnika - do 9000 cm3 – 3 pkt
  • wyposażenie pojazdów w moduły zdalnej diagnozy dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-lin na podgląd na platformie webowej, parametrów pracy pojazdów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w pojeździe – 2 pkt,
  • zużycie paliwa zgodnie z SORT 2 na poziomie do 40 kg/100 km – 4 pkt,
  • zawieszenie przednie zależne – 2 pkt,
  • układ hamulcowy wyposażony w system ostrzegania przed kolizją – 2 pkt,
  • dedykowana klapka rewizyjna do załączenia/wyłączenia głównego wyłącznika prądu – 1 pkt,
  • przebieg między wymianami oleju silnikowego co najmniej 40 000 km – 2 pkt, termin dostawy - do 250 dni od daty podpisania umowy– 2 pkt.

DWIE OFERTY

10 lutego śląska firma otrzymała dwie oferty. Od:

  • Solaris Bus & Coach na sumę 15.724.320,00 PLN brutto / 12.784.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zakupu Solarisa Urbino 12 CNG na poziomie 1.598.000 PN netto; z terminem wykonania zamówienia: do 280 dni od daty podpisania umowy lecz nie później niż do dnia 11.12.2023r. plus okres gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy.
  • MAN Truck & Bus Polska n sumę 15.488.160,00 PLN brutto / 12.592.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zakupu MAN Lion`s City 12 G na poziomie 1.574.000 PN netto; z terminem wykonania zamówienia: do 280 dni od daty podpisania umowy lecz nie później niż do dnia 11.12.2023r. plus okres gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy.

Z kolei kwota jaką PKM zamierza przeznaczyć na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia wynosi 10.824.000,00 zł brutto, czyli obie oferty znalazły się mocno poniżej budżetu, ale bliżej katowickiej kwoty jest MAN, któremu brakuje ponad … 4,6 mln zł brutto. Sporo. Jeżeli będzie dołożenie, to wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi na podstawie dwóch kryteriów: Ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych / Waga: 4 i Cena - Waga: 60.

Katowickie GAZOWCE

Autobusy CNG, zgodnie z wymogami PKM Katowice miały mieć długość od 11,5 do 12,5 m i wysokość do 3,40 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym zasilanym CNG umiejscowionym z tyłu pojazdu. Silnik ma mieć możliwość zasilania biometanem - biogazem oczyszczonym i uzdatnionym do jakości wysokometanowego gazu ziemnego. Ma on spełniać normę czystości spalin EURO 6, zaś jego moc nie może być niższa niż 200 kW. Pojemność zbiorników paliwa metanowego przy uwzględnieniu maksymalnego dziennego zużycia energii na trakcję i na utrzymanie komfortu termicznego oraz niezbędnej ilości paliwa pozostawianej w zbiornikach musi umożliwiać przejechanie z jednego napełnienia min. 450 km na liniach komunikacji miejskiej, przy napełnieniu zbiorników za pomocą zaworu NGV 2 (tankowanie szybkie).

Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio bez zdejmowalnego panelu i gniazdo USB. Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzenia pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim cztery diodowe tablice zewnętrzne (świecące w kolorze białym), a także tablice wewnętrzne.

Wewnątrz zamontowana będzie tablica informacyjna, posiadająca możliwość wyświetlania numeru linii, kierunku jazdy, aktualnej daty i godziny, nazwy gminy, w której znajduje się aktualnie pojazd wraz z prezentacją rozkładowego czasu, do następnych przystanków, a ponadto 5 następnych przystanków w formie ,,koralików” oraz informację o następnym przystanku, lub przystanku na którym znajduje się pojazd. Oprócz tego przestrzeń pasażerską uzupełni jedna tablica elektroniczna reklamowa (dwustronna – w postaci dwóch przeciwstawnych ekranów) w obudowie typu „V”, umieszczona pod sufitem na wysokości drugich drzwi pojazdu w połowie jego szerokości.

ZIELONE INWESTYCJE

W katowickim taborze występują trzy marki – MAN, Mercedes i Solaris, z czego najwięcej jest tych ostatnich. Ostatnio do siedziby PKM Katowice dostarczonych zostało pięć nowoczesnych jednoczłonowych autobusów marki MAN Lion’s City 12 z silnikami diesla Euro 6. Każdy z tych pojazdów może przewozić 99 pasażerów. W większości autobusy PKM-u napędzane są konwencjonalnie. 127 pojazdów, czyli prawie połowa z całego taboru, spełnia rygorystyczne wymagania normy Euro 6. W bardziej ekologiczne napędy firma zaczęła inwestować od 2010 r. – łącznie z nowymi autobusami normę EURO 6 spełnia 128 pojazdów. Dodatkowo już 20 pojazdów posiada napęd elektryczny. Pierwszy ,,elektryk” w barwach katowickiego PKM-u zaczął jeździć w 2018 r. – był to 18-metrowy Solaris. Najnowszy kontrakt był próbą wejścia w nowy rodzaj napęd, ale ewidentnie rynek mnie jest już zainteresowany gazowymi konstrukcjami.