Gazowy MIDI-debiut SOR-a w Polsce. PKM Tychy!
SOR zalicza bardzo ciekawy debiut sprzedażowy w Polsce. Producent przekazał Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej w Tychach osiem autobusów gazowych typu BNG10,5. To debiut autobusów klasy MIDI na CNG w Polsce.
Na ulice Tychów wyjedzie niebawem osiem gazowych autobusów SOR BNG10,5, za które tyski przewoźnik zapłaci 7 188 000 PLN netto. Daje to cenę jednostkową za autobus w wysokości 898 500 PLN netto w pakiecie z dwuletnią gwarancją całopojazdową.
Serce
Autobus SOR BNG 10,5 z silnikiem FPT na CNG o pojemności 5,88 l, współpracujący z automatyczną skrzynia biegów ZF Ecolife. Ma ona 150 kW mocy i osiąga 1015 Nm momentu obrotowego. Dla magazynowania gazu wykorzystano kompozytowe zbiorniki o pojemności łącznej 1280 l (4 x 315 l). Dzięki temu możliwe jest zmagazynowanie ok. 250 m3 (190 kg) sprężonego gazu ziemnego.
Co w środku?
Autobus może pomieścić łącznie do 74 osób łącznie z kierowcą, z klimatyzacją cało-pojazdową, po 4 podwójne gniazda USB w każdym autobusie.
SOR zastosował urządzenia bydgoskiego SiMS-a. Zamontowano cztery zewnętrzne tablice diodowe (przednia 200 x 24 pkt, bok 160 x 24 pkt, tablica boczna RGB dla niedowidzących oraz tylna 24×40 pkt). W środku znajdujemy tablice LCD23″ oraz panel LED 16×120.Nie mogło oczywiście zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Całością steruje autokomputer SIL2 z dotykowym interfejsem. Dodatkowo w pojeździe zainstalowano monitoring bydgoskiego SiMSa oraz wifi dla pasażerów.
Ponadto w dostarczonych autobusach zastosowano:
-
blokadę alkoholową Autowatch & system gaszenia pożarów FiwaGuard – których dostawcą są Systemy Autobusowe
-
układ centralnego smarowania & dopełnienia oleju w silniku – których dostawcą jest Groeneveld.
MIDI-debiut
Tym samym PKM Tychy i SOR wspólnie przecierają nowy szlak w Polsce. Żółte BNG10,5 to pierwsze w naszym kraju autobusy klasy MIDI zasilane CNG. Czekamy więc już tylko na ich oficjalną prezentację.
A poza nimi szykują się już za jakiś czas kolejne, ale w innej części Polski.
„