Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gazowe testy w PKS Racibórz. Iveco i SOR

infobus
15.03.2018 12:00

13 marca PKS Racibórz zaprezentował autobus Iveco Crossway12 CNG, który wejdzie w skład floty przewoźnika. Na razie testowo. Równoleglefirma sprawdza model SOR CNG 12.

-„W ramach współpracy raciborskiego PKS z fabrykamiautobusów udało nam się dziś przedstawić pojazd marki IVECO. Jest to bardzoekologiczny pojazd zasilany w stu procentach gazem CNG. Zapoznajemy się z tym,co do zaoferowania mają fabryki produkujące tego typu pojazdy, by ewentualniewybrać w przyszłości najlepsze pojazdy. Obecnie jesteśmy przed zakupem pojazdówz funduszy unijnych, przez co musimy rozeznać rynek – informował Damian Knura,prezes zarządu raciborskiego PKS. -„Jeśli zdecydujemy się na wejście w takąformę transportu zbiorowego konieczne będzie wcześniejsze przygotowanieodpowiedniej infrastruktury. Niestety, przy jednym pojeździe tego typu niemożemy spodziewać się zainteresowania stacji paliw, by wprowadzić taki rodzajtankowania. W czasie jednych ze spotkań na Komisji Gospodarki padłozainteresowanie ze strony jednego z dostawców paliw rozbudową sieci gazowniczejwłaśnie pod kątem tankowania pojazdów CNG” – dodał prezes PKS.

Dodajmy, że generalnie rozwój transportu opartego na CNG wokolicach Raciborza jest jednak mocno ograniczony przez brak dostępu do stacjitankowania. Najbliższa w okolicy stacja znajduje się przy węźle autostradowym wGorzyczkach, około 30 km od Raciborza.

Droższe gazowce

Ewentualne zakupy pojazdów napędzanych paliwem CNG pozytywiewpłyną na poprawę jakości powietrza, jednak koszty takich pojazdów są od 25 do35 procent większe aniżeli koszty zakupu pojazdów napędzanych silnikiem diesla Euro6.

-„Dziś będę u marszałka i będziemy rozmawiać o projekcie,który złożyliśmy już trochę wcześniej. W projekcie tym zakładamy zakup pojazdówz silnikiem Diesla. Z kolei jeśli mowa o pojazdach napędzanych CNG, torozważamy taką możliwość, ale raczej nie w tym roku. Myślę, że jeśli już, to wprzyszłym roku będziemy myśleć o zakupie innych pojazdów, ale to wszystkobędzie uzależnione od tego jakie będą potrzeby przewozowe. Jeśli ustawa, którama być niebawem wprowadzona będzie dla nas przychylna, to myślę, że te osiemczy dziesięć autobusów, które kupimy w ciągu trzech lat w zupełności zaspokojąnasze potrzeby – poinformował Starosta Raciborski, Ryszard Winiarski.

Testowy SOR

Równolegle raciborski PKS testuje kolejny bardzo podobny autobus (także klasa MAXI w wersji międzymiastowej), czyli SOR CNG 12.

-„Doświadczenia z zastosowaniem CNG do napędu autobusów wPolsce są skromne w porównaniu z wieloma krajami na świecie. Zagadnieniezastosowania gazu ziemnego do napędu pojazdów jest bardzo pozytywnie oceniane wwielu krajach Europy Zachodniej. Gaz ziemny CNG stał się alternatywą wobec paliwropopochodnych i rozwiązanie to jest obecnie przedmiotem wielu konferencji,analiz oraz realizacji. Zauważalnie wzrosło także zainteresowanie kolejnychproducentów coraz intensywniej rozwijającym się rynkiem autobusów gazowych – podkreślaDamian Knura.

Gazowy SOR jest podobny do czterech nowych autobusów tejmarki zakupionych w ramach współpracy z Powiatem Wodzisławskim. Z zewnątrz wyróżniasię jednak „garbem”, charakterystycznym dla autobusów zasilanych CNG. Pojazd ten, takjak wcześniej zakupione autobusy, jest przystosowany do przewozu osóbniepełnosprawnych.

-„Wyniki badań na temat kosztów użytkowania autobusów gazowych spółka odniesie dowyników uzyskanych przez identyczne pojazdy już eksploatowane, co pozwoliocenić korzyści ekonomiczne z zastosowania autobusów CNG – podsumowuje najbliższe plany PKS-u DamianKnura.