Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gazowe Solbusy na liniach w Olsztynie

infobus
02.10.2013 21:58
Od 1 października po ulicach Olsztyna jeżdżą autobusy nowego przewoźnika –konsorcjum firm KDD Dariusz Gackowski z Niemcza i Blue Line z Łańcuta. Jedenaście niskopodłogowych autobusów Solbus SM11 zasilanych LNG można najczęściej spotkać na liniach 9, 13, 20 i 25.Pojazdy tankowane są na terenie zajezdni PKS Olsztyn z mobilnej cysterny z skroplonym gazem ziemnym dostarczonej przez firmę Gazprom Germania –być może w przyszłości, wraz z rozwojem gazowej floty, w Olsztynie pojawi się stacjonarna stacja tankowania. Czas tankowania jest porównywalny z pojazdami z silnikami Diesla –napełnienie całego zbiornika paliwa w SM 12 LNG (do 300 litrów) zabiera około 3 minut. Dla Solbusapaździernikowy start w Olsztynie to jedno najważniejszych wydarzeń w historii firmy i długo oczekiwana możliwość sprawdzenie technologii LNG w polskich warunkach. Nie udało się to zrobić w Krakowie, a przeprowadzone rok temu tournée po Polsce było tylko namiastką normalnej obsługi na regularnych liniach. Teraz producent będzie mógł zaprosić przedstawicieli firm przewozowych do Olsztyna i zaprezentować im konkretne wyniki w zakresie eksploatacji autobusowych LNG. To –zakładając pomyślną eksploatację –może zdecydowanie przyspieszyć po popularyzację LNG w Polsce.Warto tutaj podkreślić, że jest to wydarzenie także o randze europejskiej i w tym momencie Polska wysuwa się zdecydowanie na przód w zakresie stosowania nowych alternatywnych źródeł napędu. A potencjalne zalety LNG są całkiem obiecujące. Wyniki zeszłorocznych testów pokazują, że autobusy zasilane tym paliwem spalają do 10% mniej kilogramów LNG niż autobusy z silnikami Diesla litrów oleju napędowego przy jednoczesnym niższym koszcie zakupu paliwa. To zdaniem Solbusa może ograniczyć wydatki na paliwo w przedsiębiorstwie komunikacji miejskiej nawet o 35%. Kolejne plusy: to mniejsze i lżejsze zbiorniki paliwa, ich integracjaz strukturą autobusu bez konieczności zabudowy butli na dachu oraz dobre właściwości jezdne, w tym przyśpieszenie, dzięki silnikom Cummins o mocy 320 KM. Takie były przynajmniej relacje kierowców podczas zeszłorocznego testu. Czy tak będzie w Olsztynie? Przekonamy się.
Solbus SM12 LNGSolbus SM12 LNGTankowanie Solbus SM12 LNG
Nowymi olsztyńskimi Solbusami jeżdżą kierowcy PKS Olsztyn, z którym konsorcjum KDD zawarło umowę. To prawdopodobnie odbyło się kosztem połączeń PKS i 1 października z regionalnego dworca przewoźnika nie wyjechało kilka autobusów rejsowych.W zakresie obsługi pasażerskiej na liniach obsługiwanych przez KDD nie zmienia się nic. Wciąż obowiązują te same bilety jednorazowe i sieciowe (w niezmienionych cenach), oraz takie same ulgi i uprawnienia do przejazdów bezpłatnych.Cena jednorazowego biletu na miejskiej linii w Olsztynie wynosi 2,90 zł, a bilet ulgowy kosztuje 1,45 zł. Miesięczny bilet sieciowy na wszystkie miejskie linie autobusowe to wydatek rzędu 110 zł. W zamian olsztyniacy zyskali od 1 października możliwość podróżowania nowoczesnymi, doskonale wyposażonymi autobusami Solbus SM12. Pojazdy posiadają m.in. urządzenia klimatyzacyjne, system nagłośnieniowy informujący o linii, trasie przejazdu i przystankach wewnątrz i na zewnątrz samochodu, a także elektroniczne tablice informacyjne. Wszystkie autobusy konsorcjum KDD są niskopodłogowe i mają trzy pary drzwi. Dodatkowo przyciski do otwierania drzwi w pojeździe mają nadrukowaną informację w alfabecie Braille’a. To jak wspomnieliśmy pierwsze autobusy LNG w eksploatowane w regularnej komunikacji w Polsce i jedne z pierwszych tego typu w Europie. Może powiedzieć, że tym samym sam Olsztyn stał się forpocztą nowego, gazowego trendu w Polsce i w Europie.
To nie koniec autobusowych zmian w regionie. Także 1 października firma Mobilis z Warszawy wystartowała z obsługą komunikacji miejskiej w Bartoszycach. Żółte autobusy–5 szt. Solaris Urbinetto 10 i 3 szt. VDL Procity–mają charakterystycznym logo, na którym są m.in. zabytki miasta. Ceny przejazdów nie zmieniły się, ale są nowe wzory biletów. Stare bilety będzie można wymienić do końca października u kierowcy w autobusie.