Gazowe plany Rzeszowa – 110 autobusów CNG
16 października 2017 r. spółka PGNiG Obrót Detalicznypodpisała aneks do bezterminowej umowy na dostawy sprężonego gazu ziemnego(CNG) dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie.
Dokument zakłada zwiększenie wolumenu dostaw z 2,2 mln do3,2 mln m sześc. CNG rocznie. Od IV kwartału 2019 r. dostawy mogą wzrosnąć doprawie 4,5 mln m sześc. – podała w poniedziałek spółka.
W ciągu trzech lat większość autobusów miejskich w Rzeszowiebędzie napędzana sprężonym gazem ziemnym. Aneks pozwoli zaspokoić rosnącezapotrzebowanie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie naekologiczne paliwo.
Rzeszowskie plany
MPK, która jest największą firmą świadczącą usługi przewozupasażerskiego w mieście chce w ciągu trzech lat powiększyć liczbę autobusównapędzanych CNG z obecnych 69 szt. do 110 pojazdów. Tym samym przedsiębiorstwostanie się największym w Polsce odbiorcą ekologicznego paliwa, jakim jest CNG.
-„Podpisanie aneksu to efekt nowego podejścia dobiznesu paliwowego w PGNiG OD. Każda nasza oferta jest dostosowana do potrzebkonkretnego klienta. Oferujemy nie tylko dostawy gazu od wiarygodnego dostawcy,ale także doradzamy w zakresie optymalnej organizacji procesu tankowaniaautobusów czy pozyskania środków finansowych na rozwój floty ekologicznychpojazdów. Zapewniamy również fachowe doradztwo w zarządzaniu całąinfrastrukturą – powiedział cytowany w komunikacie prezes PGNiG Obrót HenrykMucha.
Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc dodał, że to świetnainformacja dla mieszkańców, gdyż większość autobusów zasilana będzieekologicznym i niskoemisyjnym gazem CNG, co bezpośrednio wpłynie na poprawęjakości powietrza w mieście oraz zdrowia ludzi.
Z kolei prezes rzeszowskiego MPK Marek Filip podkreślił, żedzięki umowie firma zyskuje gwarancję ekonomicznej opłacalności eksploatacjinowoczesnych i ekologicznych autobusów, które z pewnością wpłyną na dalsząpoprawę jakości usługi świadczonej mieszkańcom Rzeszowa.
-„Cieszy nas elastyczne i partnerskie podejście PGNiG, zktórym zawarliśmy umowę opartą na konkurencyjnej cenie w stosunku do innychpaliw. Równie ważnym argumentem jest dla nas stabilność dostaw, a tę gwarantujetylko silny i duży gracz. Dzięki tej umowie uzyskujemy gwarancję ekonomicznejopłacalności eksploatacji nowoczesnych i ekologicznych autobusów, które zpewnością wpłyną na dalszą poprawę jakości usługi świadczonej mieszkańcomRzeszowa – powiedział Marek Filip, Prezes Zarządu MPK w Rzeszowie.
Tańsze CNG
Zapowiadana przez Ministerstwo Finansów zerowa stawkaakcyzowa na gaz CNG od 1 stycznia 2018 r. może sprawić, że paliwo to stanie sięniebawem jeszcze bardziej atrakcyjną propozycją dla sektora komunikacyjnego ikomunalnego. Wpisuje się to w rządowe plany poprawy jakości powietrza w Polsce.
-„Silniki napędzane CNG to sprawdzona technologia, odlat stosowana w wielu krajach. Powody są oczywiste. Gaz jest tańszy od olejunapędowego i benzyny, ale przede wszystkim pozwala znacznie ograniczyć emisjęzanieczyszczeń z transportu, zwłaszcza w postaci tlenków azotu i cząstekstałych” – wyjaśnił prezes Henryk Mucha.
Autobusy napędzane CNG dostarczanym przez PGNiG OD jeżdżąjuż w kilkunastu miastach Polski. W tym roku spółka podpisała umowy na dostawytego paliwa również z MPK Tarnów i PKM Tychy. Firma prowadzi rozmowy zkolejnymi przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej oraz firmamikomunalnymi.(PAP)
„