Gazowe lwy na ulicach Gdyni
infobus
04.09.2007 23:09
Gazowe lwy na ulicach Gdyni
W dniu 3 września br. odbyło się uroczyste przekazanie 5 nowoczesnych autobusów MAN Lion`s City G zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) dla gdyńskiej spółki PKM. To pierwsze tego typy konstrukcje zakupione w Polsce.
3 września br. przybyli mieszkańcy, reporterzy i hobbyści mogli podziwiać nowoczesne gazowe autobusy –MAN Lion`s City G , które prosto z fabryki MAN w Sadach przybyły do Gdyni. Charakteryzują się one 'garbem’ na dachu gdzie ukryte są bowiem butle z gazem. Tak więc początek września zaowocował ważną premierą. To pierwsze posunięcie trójmiejskich spółek w eksploatację pojazdów o ekologicznym napędzie, jakim jest CNG. Jest to krok, w którym głównym motywem są pierwsze eksploatowane tego typu w kraju autobusy gazowe marki MAN typu Lion’s City G. Jak sprawdzą się na gdyńskich trasach – przekonamy się już niebawem, bowiem już we wtorek 4 września wyjadą na linie obsługiwane przez spółkę PKM. Głównym zadaniem gazowców będzie przetargowa linia 171. Charakterystycznym dla przebiegu tej trasy jest ukształtowanie terenu. Jednak jak zapewniają włodarze spółki, nie ma linii obsługiwanej przez PKM, na której nowe autobusy CNG nie mogły by sprostać dziennemu zadaniu obsługi.
O szczegóły dalszego rozwoju spółki pod kątem autobusów zasilanych gazem ziemnym zapytaliśmy prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni, Pana Kazimierza Gałkiewicza.
-Autobusy gazowe w Gdyni to pewne wyzwanie, zwłaszcza dla prywatnej spółki i jest solidnym posunięciem w prowadzonej dotychczas działalności i technologii…
– Ich zakup to kolejny krok w kierunku przejścia komunikacji na tańsze i bardziej ekologiczne źródła zasilania. Jak wynika z testów, koszty ich eksploatacji są nawet o 40 proc. niższe od kosztów użytkowania autobusów napędzanych w sposób tradycyjny.
-Podsumowując oprócz promocji pro-ekologicznego transportu jednym z głównych motywów są również ich koszta eksploatacji. W spółce, którą Pan reprezentuje testowane były 3 inne autobusy zasilane gazem ziemnym. Był to między innymi sprawdzony już na polskich drogach Irisbus oraz czeski Tedom. Nasuwa się, więc pytanie skąd pomysł na nie eksploatowane jeszcze w Polsce autobusy gazowe marki MAN?
-Zostało to wywołane przede wszystkim wynikiem konkurencyjnego przetargu. Poza tym gdyńska komunikacja ma swoje odpowiednie warunki. Tutaj autobus powinien zabierać co najmniej 160 pasażerów, a żaden z konkurencyjnych oferentów nie potrafił spełnić tych kryteriów. Dlatego jednak MAN.
-Jaki jest maksymalny przebieg po napełnieniu do pełna butli gazowych prezentowanego dziś autobusu? -O tym dowiemy się w praktyce jutro, (we wtorek 4 IX) kiedy to te autobusy wyjadą w służbę liniową. Gdynia jak i pozostałe obszary Trójmiasta, jak już wspomniałem ma swoje odpowiednie warunki, dlatego będzie to z pewnością odbiegało od podanej normy, jakie były podane testując te pojazdy na terenach nizinnych, tak więc jak to mówią 'wszystko wyjdzie w praniu’.
-Czy jest linia obsługiwana przez PKM, patrząc po wstępnych schematach, której ten gazowy Lion’s nie mógłby podjąć się obsługi?
-Nie ma takiej linii, na każdej obsługiwanej przez naszą spółkę sprawdził by się perfekcyjnie. Wszak mamy tak ułożone rozkłady jazdy, by w razie jakichkolwiek komplikacji, zastępczy – drugi autobus mógł przejąć obsługę prowadzonej brygady.
-Autobusy gazowe gdzieś trzeba przecież codziennie tankować, jak to się będzie odbywać do momentu, gdy na terenie bazy spółki PKM, gdzie się znajdują – nie zostanie wybudowana i oddana do użytku stacja szybkiego tankowania sprężonego gazu ziemnego?
-Na ten czas wszystkie autobusy tankowane będą CNG przy ulicy Hutniczej, w tzw. tymczasowej stacji.
-Jaki jest czas tankowania stojącego za naszymi plecami autobusu MAN?
-Tzw. Szybkie tankowanie trwa 10-20 minut, a więc na prawdę nie wiele.
-Tymczasowa stacja jest wstanie obsłużyć jednocześnie wszystkie 5 sztuk posiadanych aktualnie przez PKM autobusów gazowych?
-Oczywiście, idealnie 5 autobusów może zostać tam tankowanych jednocześnie.
-Czy po wybudowaniu stacji gazowej na terenie przedsiębiorstwa te warunki się zmienią?
-Nie, będzie to replika tej stacji, na której są tankowane aktualnie. Jednak nie będziemy musieli już oczywiście nigdzie dojeżdżać. Punkt tego tankowania zostanie według założonych planów otwarty już w drugiej połowie przyszłego roku. Jednakże z czasem będziemy starać się dodatkowo o stację również i tzw. wolnego tankowania, bowiem autobus, i tak stoi ten pewien okres czasu w zajezdni, więc dlaczego by nie wykorzystać tego momentu. Zwłaszcza gdy koszta takiego tankowania będą również niższe, bowiem nie trzeba będzie tego gazu sprężać.
-Jakie jest nastawienie spółki na dalsze posunięcia ku nowoczesnym technologiom?
-W planach mamy jeszcze 15 autobusów zasilanych gazem ziemnym, które nabędziemy z pewnością do 2010 roku.
-Czy tzn. że do spółki Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni nie zawita już nigdy żaden autobus o tradycyjnym napędzie Diesla?
-Kierunek jaki objęliśmy wskazuje na to, że nie – nigdy. Wszak jak to mówią nie warto 'nigdy mówić nigdy’.
-Dziękujemy za rozmowę.