Gazowe Autosany już w Przemyślu
Autosan dostarczył do Przemyśla dwa autobusy SanCity 12LF CNG zasilane sprężonym gazem ziemnym. Dołączyły one do przekazanych już wcześniej 11 dwunastometrowych „bocianów” z silnikami diesla.
Przypomnijmy, że przemyski magistrat zamówił u sanockiego producenta łącznie 15 autobusów z rodziny SanCity 12LF w połowie listopada 2017 roku. Pierwsza umowa opiewająca na 11 496 810 PLN brutto zakładała dostawę 13 autobusów z silnikami diesla Euro 6. Dało to cenę za jednego spalinowego SanCity 12LF w wysokości 719 000 PLN netto.
Dodatkowo miasto postawiło na gaz. Dwa SanCity 12LF CNG to koszt rzędu 2 383 740 PLN brutto. Daje to cenę jednostkową w wysokości 969 000 PLN netto. Z pewnym poślizgiem zrealizowano dostawy Autosanów. Ich finałem była dostawa dwóch gazowych SanCity 12LF.
To w pełni niskopodłogowe pojazdy, które pozwalają na bezproblemowe wjechanie do nich pasażerów poruszających się na wózku inwalidzkim. Dla nich również przewidziano specjalne, wygodne miejsce w autobusie. Z myślą o pasażerach niedowidzących oraz niewidomych, w newralgicznych miejscach pojazdu są umieszczone specjalne piktogramy. Wejście na pokład tych autobusów jest możliwe dzięki trzem drzwiom w układzie 2-2-2.
Każdy z nowych „bocianów” pomieści nawet 95 pasażerów, w tym 28 na fotelach Ster NewCity. Wygląda na to, że 12 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Autosany są wyposażone w klimatyzację, co powinno poprawić komfort podróży, szczególnie w okresie letnim i zimowym. Przestrzeń pasażerska jest chłodzona za pomocą agregatu Spheros Aerosphere o mocy 25 kW. Naturalną wentylację zapewnia pięć okien przesuwnych, wentylatory dachowe oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy.
Ponadto wyposażenie autobusów służyć będzie poprawie bezpieczeństwa pasażerów, gdyż w każdym będzie zamontowany system monitoringu wizyjnego. Pasażerowie poruszający się po Przemyślu nowymi Autosanami będą mogli podładować swojego smartfona dzięki zainstalowanym 4 ładowarkom. System informacji pasażerskiej oparty będzie na rozwiązaniach firmy R&G. Będą więc zewnętrzne tablice diodowe, wewnętrzny monitor LED typu ETL416120, system GPS oraz głosowe zapowiadanie przystanków. Całością będzie sterował autokomputer SRG5000P.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Za jednostkę napędową posłużył Cummins ISLG320 E6C. To niespełna dziewięciolitrowy silnik o mocy 239 kW, który osiąga 1350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Został on zblokowany z automatyczną skrzynią biegów Voith Diwa 6. Gaz jest magazynowany w czterech kompozytowych zbiornika o pojemności 253 m3.
Nie tylko nowe Autosany
Poza pozyskanie autobusów z sanockiej fabryki, dokonano również zakupu nowej elektroniki do już posiadanych przez przemyskie MZK pojazdów. Urządzenia dostarczy i zainstaluje mielecka firma R&G. Koszt tych prac to 2 194 320 PLN brutto. Doposażenie obejmuje montaż systemu informacji pasażerskiej, kasowników i systemu monitoringu wizyjnego. Takie komplety trafią do 12 Otokarów Vectio 250LE, dwóch Solarisów Urbino 10, jednego Urbino 12 CNG, sześciu Jelcz PR 110 i czterech 120M. Dodatkowo R&G dostarczy i zamontuje system zliczania pasażerów w dwóch wybranych autobusach oraz system oprogramowaniem dyspozytorskim i wyposażeniem dodatkowym.
„