Gazowa Scania Interlink debiutuje w sieci FlixBus
We współpracy ze Scanią i dostawcą gazu Gasum, 1 lipca Flixbus uruchomi pierwszy autobus dalekobieżny jeżdżący na biogaz na międzynarodowej linii.
Pojazd - model Scania Interlink LNG zasilany ciekłym biogazem (LBG) - będzie obsługiwał trasę Sztokholm-Oslo.
Podwójna zieleń
Zdaniem uczestników projektu, gazowy autokar zmniejszy wpływ na klimat i przyczyni się do transportu z wykorzystaniem paliw alternatywnych między dwiema stolicami Skandynawii.
Obecnie biogaz jest używany w postaci sprężonej głównie w autobusach miejskich, samochodach i lekkich pojazdach transportowych, i dopiero wchodzi do transportu dalekobieżnego. To efekt opracowania w ostatnich latach technologii chłodzenia biogazu do około minus 160 stopni Celsjusza, dzięki czemu staje się on płynny, a przez to bardziej energetycznie gęsty. Otwiera to możliwość wykorzystania gazu m.in. do ciężkiego transportu, zarówno drogą lądową, jak i morską.
„Nasz pierwszy autobus dalekobieżny zasilany biogazem to prawdopodobnie najbardziej zrównoważone rozwiązanie dla autokarów w dzisiejszych czasach” - mówi Johan Ekberg, kierownik działu obsługi klienta Scania.
Szwajcarski scyzoryk
Dostępność biogazu ulegnie szybkiej poprawie w całej Europie, zwłaszcza że UE zdecydowała się udostępnić punkty tankowania wzdłuż głównych europejskich sieci drogowych (TEN-T).
Korzyści płynących z płynnego biogazu są liczne: nie opera się paliwach kopalnych, jest odnawialny, wytwarzany lokalnie i zmniejsza emisje. Przechodząc na wytwarzany lokalnie ciekły biogaz - jako paliwo w dalekobieżnych ciężarówkach lub autobusach - operatorzy zmniejszają wpływ na klimat o ponad 90 procent. To m.in. zmniejszona emisja cząstek stałych i tlenków azotu (NOx), a dodatkowo cichsze pojazdy przynoszą korzyści zarówno kierowcom, pasażerom, jak i całemu społeczeństwu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Biogaz to nie tylko paliwo o najniższej emisji CO2 – rozwiązuje ono również lokalne problemy z odpadami, tworzy lokalne miejsca pracy i przywraca glebie węgiel i składniki odżywcze. To „szwajcarski scyzoryk” gospodarki o obiegu zamkniętym” – mówi Jonas Strömberg, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Scania.
Już dziś 17% europejskiego gazu to biogaz, który szybko się rozwija, aktywnie przyczyniając się do redukcji emisji CO2. W szwedzkiej sieci gazowej pojazdów udział biogazu wynosi aż 95%.
-„Biogaz będzie jednym z kluczowych narzędzi dekarbonizacji transportu ciężkiego – zwłaszcza w przypadku operacji na długich dystansach, takich jak linie międzymiastowe i dalekobieżne. W 2025 r. połowa europejskiej floty gazu do dużych obciążeń może być zasilana biogazem” – podsumowuje Jonas Strömberg.
Projekt FlixBusa
1 lipca FlixBus rozpocznie eksploatację pierwszych międzynarodowych autobusów napędzanych biogazem, które będą jeździć na trasach Amsterdam – Bruksela (Iveco) oraz Sztokholm – Oslo (Scania). Autobusy zostały wyprodukowane przez europejskich producentów Iveco i Scania i są obsługiwane przez lokalnych partnerów autobusowych FlixBusa. Wykorzystanie nowej technologii ma zmniejszyć emisję dwutlenku węgla aż o 75%.
-"Po niemalże 1,5 roku lockdownu coraz więcej osób zaczyna ponownie podróżować, a to oznacza również rosnący popyt na podróże autobusowe. – mówi André Schwämmlein, współzałożyciel i dyrektor generalny FlixMobility. – Nowoczesna, zielona mobilność jest podstawą naszej działalności i kluczowym czynnikiem napędzającym zrównoważony rozwój: zależy nam na tym, aby odradzające się podróże były jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska, a biogaz z pewnością jest jedną z technologii przyszłości w tym zakresie, ograniczając emisję CO2 aż o 75%.
Wprowadzając te dwa autobusy do floty, FlixBus zadbał o wybór tras, na których dostępny jest już przyjazny dla klimatu biogaz odnawialny, a także współpracował z Iveco i Scanią nad przebudową wyprodukowanych już wcześniej autobusów na biogaz, aby dostosować poziom komfortu w tych pojazdach do potrzeb podróży dalekobieżnych. Atmosfair, klimatyczna organizacja pozarządowa, z którą Flix współpracuje w zakresie strategii klimatycznej i kompensacji emisji CO2, jest zaangażowana w weryfikację pochodzenia biogazu i upewnia się, że Flix otrzymuje możliwie najbardziej ekologiczny gaz. Ich wstępne obliczenia wskazują na redukcję CO2 o około 75% w porównaniu z eksploatacją oleju napędowego na trasach między Amsterdamem a Brukselą oraz między Sztokholmem a Oslo.