Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gazowa ofensywa w Madrycie. Mercedes na czele

infobus
10.05.2016 13:16

Madrycka miejska spółka Empresa Municipal de Transportes rozstrzygnęła składający się z sześciu zadań przetarg na dostawę 200 nowych autobusów. Najwięcej z tego tortu ugrał Mercedes, który dostarczy łącznie 82 sztuki Citaro NGT. Poza tym madryckie kontrakty przypadły Iveco (13), MAN-owi (59) oraz konsorcjum Scanii i Castrosua (46). Ale po kolei.

W ramach pierwszego zadania EMT chciało pozyskać 46 autobusów klasy MAXI zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Operator otrzymał pięć ofert. Najlepszą w jego opinii zaproponowało konsorcjum Scanii i Castrosua. Oznacza to, że szwedzki producent zajmie się dostawą podwozia oraz elementów układu napędowego, natomiast jego hiszpański partner zajmie się zabudową nadwozia. Wartość kontraktu, który przypadł konsorcjum to 13,57 mln EUR.

Dzięki drugiej części zamówienia madrycka spółka chciała kupić również pojazdy klasy MAXI i także na CNG, lecz o cztery mniej. I w tym przypadku EMT otrzymało pięć ofert. Operator zdecydował się postawić na MAN-a i w efekcie już w tym roku w hiszpańskiej stolicy pojawią się 42 gazowe Lion`s City, najprawdopodobniej w wersji A21. Wartość te kontraktu to nieco ponad 12 mln EUR.

Kolejne, trzeci już zadania opiewało na dostawę takich samych pojazdów jak powyżej. Także tutaj EMT otrzymało pięć propozycji. Efekt? Wybór 42 Mercedesów Citaro NGT w wariancie maxi. Hiszpański dealer niemieckiego producenta- EvoBus Iberica- zadeklarował realizację dostawy za niespełna 12,2 mln EUR.

Pora na część czwartą i zwiększenie metrażu. EMT jako dostawcę 40 przegubowych gazowców klasy MEGA wskazało jeszcze raz jako najlepszego z grona pięciu oferentów hiszpańską dywizję EvoBusa i Citaro G NGT. Kontrakt na to zadanie opiewa na 15,6 mln EURO. W efekcie można powiedzieć, że Mercedes został największym zwycięzcą madryckiego starcia. Z puli 200 autobusów 82 przypadło właśnie jemu w udziale.

Hybrydy bez gazu

Zadanie piąte i szóste opiewało na dostawy 30 szt. hybryd diesel-elektrycznych klasy MAXI (a nie jak mylnie podaliśmy  gazowo-elektrycznych). EMT podzieliło to zadanie pomiędzy MAN oraz Iveco. Pierwsze z nich, na 17 autobusów przypadło producentowi „lwów”. Za jego realizację MAN zainkasuje niespełna 5,75 mln EUR, (Lion`s City Hybrid) Jeśli nie to byłoby to dosyć ciekawe. Kontrakt na pozostałe 13 pojazdów dostarczy Iveco – Urbanway Híbrido, które dzięki temu zarobi niespełna 4,5 mln EURO.

Podsumowując – w tym roku madrycki EMT kupi 200 autobusów za łączną kwotę 63 579 400 EUR (ok. 280-300 mln zł). W tej puli znalazło się aż 170 szt. zasilanych CNG, co najlepiej pokazuje jaki kierunek w zakresie alternatywnych napędów obrał Madryt. Co ciekawe, w gazowej grupie nie znalazły się hybrydy CNG, które na hiszpański rynek dostarcza Castrosua, a EMT ma już doświadczenie w zakresie ich eksploatacji.

Gazowe podejście Madrytu mocno kontrastuje z naszymi doświadczeniami w zakresie promocji w Polsce paliw gazowych w transporcie publicznym. Co gorsza, w Polsce nie ma na razie szans na zmianę w dobrym kierunku i Europa zdecydowanie nas tutaj wyprzedzi.