Gazowa ofensywa: Uzdrowiska doliny Popradu stawiają na gaz

infobus
17.09.2007 21:01
W dniu 13 września br. w Urzędzie Miejskim w Krynicy-Zdroju odbyła się konferencja nt. „Projekt zastosowania autobusów zasilanych gazem ziemnym w uzdrowiskach doliny Popradu przez PKS Nowy Sącz”. Została ona zorganizowana przez PKS Nowy Sącz SA przy współudziale Urzędu Miejskiego w Krynicy-Zdroju, a wzięli w niej udział także przedstawiciele:
–          miast i gmin „Pereł Popradu”
–          TEDOM (Czechy) i WoWo Białystok (producent nowoczesnych autobusów gazowych i jego przedstawiciel na Polskę)
–          Mielec-Diesel GAZ (wykonawca adaptacji autobusów zasilanych paliwami klasycznymi na zasilanie gazowe CNG)
–          środowisk naukowych zajmujących się problematyką pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami energii.
Jelcz 120M CNG z silnikiem Tedom
Józef Jarecki, prezes PKS Nowy Sącz S.A. (największego przewoźnika autobusowego na terenie powiatu nowosądeckiego) przedstawił cele i korzyści programu częściowej wymiany posiadanej floty na autobusy zasilane CNG.
Program pilotażowego wdrożenia taboru autobusowego zasilanego gazem ziemnym na liniach komunikacyjnych tego przewoźnika obsługującego komunikację lokalną miast i uzdrowisk doliny Popradu oraz połączenia z Nowego Sącza w kierunku Piwnicznej, Szczawnicy i Gródka nad Dunajcem pozwoli osiągnąć następujące zamierzenia:
–          cele proekologiczne (zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza),
–          poprawa bezpieczeństwa podróżowania,
–          obniżenie kosztów działalności przewozowej poprzez niższe koszty zakupu paliwa,
–          unowocześnienie taboru przez zakup nowych autobusów zasilanych CNG i wdrożenie modernizacji na CNG autobusów zasilanych paliwami klasycznymi.
Wnętrze Jelcza 120M CNG Euro4
Z uwagi na specyfikę komunikacji miejskiej i podmiejskiej w terenie górzystym wcześniejsze próby testowania autobusów CNG innych producentów wypadały negatywnie –trudności w poruszaniu się obciążonych autobusów na podjazdach górskich lub złe parametry ekonomiczne eksploatacji tych autobusów w terenie górzystym.
W miesiącach sierpień – wrzesień br. PKS Nowy Sącz testował na terenie powiatu autobusy zasilane CNG (zarówno nowe autobusy TEDOM jak i zmodernizowany na zasilanie autobus Jelcz 120M z silnikiem gazowym TEDOM). Autobusy TEDOM kursowały w trakcie XVII Forum Ekonomicznego w Krynicy, a zmodernizowany przez Mielec-Diesel Gaz autobus Jelcz od połowy sierpnia br. jest dalej eksploatowany jako normalny autobus kursowy przewoźnika (do końca września br.).
Pozytywne wyniki jazd obecnie testowanych autobusów potwierdziły zasadność zamierzeń programu. W pierwszej kolejności PKS Nowy Sącz wspólnie z Urzędem Miasta i Gminy Krynica Zdrój planuje zastosowanie autobusów zasilanych CNG, które będą kursowały na terenie gmin Krynica Zdrój i Muszyna. Minimalna ilość pojazdów do obsługi linii komunikacyjnych na obszarach uzdrowiskowych wynosi 6 –8 autobusów. W dalszej kolejności zamierzane jest po uzyskaniu pozytywnych efektów programu pilotażowego wdrażanie wymianę taboru autobusowego zasilanego gazem ziemnym na liniach komunikacyjnych obsługujących połączenia z Nowego Sącza w kierunku Piwnicznej, Szczawnicy i Gródka nad Dunajcem. Oceniane minimalne zapotrzebowanie autobusów na tych trasach wynosi od 12 –16 sztuk autobusów.
Komora silnikowa Jelcza 120M
Burmistrz Krynicy Zdroju – Emil Bodziony wyraził zainteresowanie i poparcie dla programu zastosowania autobusów zasilanych CNG, w szczególności podnosił aspekt proekologiczny związany z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń na obszarach uzdrowiskowych. Podkreślił wsparcie samorządów lokalnych, zwłaszcza miast Krynica i Muszyna, w trakcie ubiegania się przez przewoźnika o środki finansowe niezbędne do modernizacji lub zakupu taboru autobusowego zasilanego CNG.
Po prezentacji autobusów gazowych przez przedstawicieli firm TEDOM, WoWo i Mielec-Diesel GAZ zaprezentowano szczegółowo możliwe źródła wsparcia/finansowania programu poprzez:
–          Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko’ 2007- 2013;
–          Regionalne Programy Operacyjne 2007-2013;
–          Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej;priorytet 2
–          fundację EkoFundusz
–          NFOŚiGW oraz wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej
–          Bank Ochrony Środowiska.
Przytoczone zostały sposoby finansowania programów modernizacji lub zakupu taboru autobusowego zasilanego CNG w innych miastach –Radom, Rzeszów, Tarnów, Wałbrzych, Zamość.
Dyrektor Gazowni Jasielskiej – Mariusz Konieczny przedstawił, że dotychczas region nowosądecki jako jeden z nielicznych powiatów na obszarze Polski południowo –wschodniej nie posiadał żadnej stacji tankowania CNG (najbliższa to Tarnów i Jasło). Ta bariera w połączeniu powodowała, że projekt użytkowania pojazdów zasilanych CNG dotychczas nie miał powodzenia realizacji. W sierpniu br. na wniosek PKS Nowy Sącz (poparty przez Burmistrza Krynicy Zdroju) i Mielec-Diesel GAZ zakład gazowniczy w Jaśle uruchomił tymczasowy kompresor tankowania CNG na terenie zajezdni PKS w Nowym Sączu.
TEDOM Kronos - wersja krynicka
Perspektywy i zagrożenia zastosowania gazu ziemnego i innych alternatywnych źródeł energii do napędu autobusów miejskich w Polsce obszernie przedstawił dr inż. Jan Sas (AGH;konsultant PGNiG;autor wielu wystąpień i publikacji w zakresie problematyki CNG/NGV), który od 1998 roku kieruje uczelnianymi projektami badawczymi dotyczącymi problematyki CNG posiadając wieloletnie doświadczenie – uczestnicząc w kilkudziesięciu projektach badawczych.
Konferencję zakończył wspólny przejazd autobusem testowym na trasie Krynica Zdrój –Muszyna –Krynica Zdrój.