Gazowa ofensywa. Scania i Solaris dla Paryża
Paryski operator komunikacji- RATP wybrałdostawców 96 nowych autobusów przegubowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym.Zamówieniem tym po połowie podzielą się Scania oraz Solaris. Łączna wartośćtych kontraktów to ok. 80 mln euro.
RATP po raz drugi zdecydował się wejść wautobusy na CNG. W ubiegłym roku operatora zamówił 104 gazowe Lions City A21.Te dostawy zostały już zrealizowane. Paryski przewoźnik jednak zdecydował sięna kolejne zakupy. Docelowo ma to poskutkować zwiększeniem floty gazowców dook. 20% wszystkich autobusów użytkowanych przez RATP.
Stąd decyzja o rozpoczęciu kolejnegoprzetargu, ale tym razem na pojazdy klasy mega. Pod koniec ubiegłego roku RAPTrozpoczął procedurę negocjacyjną, która miała poskutkować wyborem dostawców 96pojazdów. Na początku marca operator poinformował o wyborze zwycięzców.
Zamówieniem po równo podzielili się Scaniaoraz Solaris. Na konta producentów trafi ok. 80 mln euro. Może się wydawać, że to dosyć sporo.Jednak należy przyjąć, że prócz dostawy pojazdów kontrakty mogą obejmowaćdodatkowe usługi np. w zakresie serwisu.
Napęd gazowych Scanii Citywide 18LF będzieoparty na sprawdzonym komplecie. Będzie się on opierał na silniku OC09 opojemności 9,3 l. Jednostka ta jest przystosowana do zasilania biogazem orazCNG. Zostanie ona zblokowana z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife.W efekcie RATP dostanie pojazdy, które w zasadzie jedynie paliwem będą sięróżnić od dotychczas zakupionych u szwedzkiego producenta.
Ciekawie sprawa wygląda z Solarisem, którydebiutuje w Paryżu. Jeśli wierzyć francuskim mediom producent z Bolechowa madostarczyć dla RATP Nowe Urbino 18 CNG. Dodają ponadto, że to tylko jeden zelementów jeszcze szerszego zaistnienia we Francji. Pojawiła się bowiem informacja,że Solaris planuje budowę hybrydy gazowej z napędem szeregowym oraz silnikamitrakcyjnymi w piastach kół. Ile w tym prawdy to czas pokaże.
„