GAZ z własnym Common Rail do silników Euro 5
Zakład Grupy GAZ w Jarosławiu, produkujący osprzęt dlasilników wysokoprężnych, spółka zależna Basic Element, jednej z największychgrup przemysłowych w Rosji, rozpoczyna seryjną produkcję elektroniczniesterowanych wysokociśnieniowych pomp paliwowych, spełniających normy emisjiEuro-5.
Konstrukcja pompy zapewnia możliwość spełnienia wymagańnormy Euro-6.
Inwestycje w ramach projektu wyniosą około 500 mln rubli, zczego 200 mln rubli to „miękka” pożyczka współfinansowania z Funduszu RozwojuPrzemysłu.
Należący do Grupy GAZ zakład w Jarosławiu, produkujący osprzętdla silników wysokoprężnych (YAZDA), rozpoczął seryjną produkcję elektroniczniesterowanych wysokociśnieniowych pomp paliwa dla rodziny silników YAMZ-530,spełniających normy emisji spalin Euro-5. W pierwszym etapie zdolnośćprodukcyjna to 40 tys. systemów paliwowych rocznie, a plany obejmujązwiększenie zdolności do 70 tysięcy sztuk, do końca 2017 roku. Procesprodukcyjny wykorzystuje około 60 sztuk nowoczesnych urządzeń technologicznych,wykonanych przez czołowych międzynarodowych producentów, takich jak DMG-MoriSeiki, Rösler, Durr itp. Proces produkcyjny jest certyfikowany zgodnie zwymaganiami międzynarodowego systemu jakości ISO/TS 16949.
Pompy paliwowe z YAZDA są kompaktowe i szybkie,przystosowany do pracy w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Jest to pierwszekrajowe opracowanie systemu paliwowego Common Rail spełniającego normy emisjiEuro-5. Spełnienie warunków normy emisji Euro-5 i Euro-6 wymaga zastosowaniaradykalnie nowego sprzętu podawania paliwa, zapewniającego zwiększone ciśnieniewtrysku, dokładność dozowania paliwa, elastyczną, integralną kontrolęcharakterystyki uruchamiania i wtrysku, w zależności od trybu pracy silnikawysokoprężnego.
Systemy Common Rail, stosowane są w silnikach przeznaczonychdla sektorów samochodowego, ciągników i stoczniowego, jak również dla pojazdówrolniczych i specjalnych. Silniki posiadają wysoki potencjał eksportowy.Silniki YAMZ-530 Euro-5 z pompą Common Rail wytwarzane przez YAZDA sąprzeznaczone dla autobusów, pojazdów o średnim tonażu GAZon Next, autobusówLIAZ i PAZ, generatorów elektrowni, pojazdów do budowy dróg. Pompy zJarosławia, wchodzące w skład wyposażenia paliwowego Common Rail, przeszłytesty certyfikacyjne silników KAMAZ.
Konstantyn Rukhani, Dyrektor Oddziału mechanizmów napędowychw Grupie GAZ: – Jest to ważny projekt zarówno dla Grupy GAZ i dla całejrosyjskiej branży budowy silników. Jego celem jest zapewnienie konkurencyjnościwyposażenia zakładu silników Diesla w Jarosławiu i cyklu produkcyjnego na wielelat. Charakterystyka nowych pomp wykonanych w YAZDA dla podstawowej rodzinysilników JAMZ-530, od początku odpowiadała najlepszym parametrom zagranicznychanalogów. Pozwoli nam to zapewnić wysoki poziom obecności nowego produktu narynku.
Michaił Makarow, zastępca dyrektora Funduszu RozwojuPrzemysłu (PDF): – Projekt zakładu produkcyjnego osprzętu dla silnikówwysokoprężnych w Jarosławiu spowoduje wzrost samowystarczalności krajowejprodukcji silników i zmniejszy zależność od importowanych pojazdów i maszyn. Doroku 2021, firma planuje zyskać do 70% rosyjskiego rynku systemów Common Rail ioczekuje ekspansji na rynki zagraniczne. Pozytywne doświadczenia współpracy zzakładem w Jarosławiu inspirują nas do dalszej współpracy z producentami częścisamochodowych. Teraz Fundusz finansuje 10 projektów tego typu, przyznając impreferencyjne kredyty w kwocie 2,8 mld rubli.
„