Gaz-System myśli o własnych stacjach CNG
Operator systemu przesyłu Gaz-System rozważa możliwośćświadczenia usług sprężania gazu ziemnego dla stacji tankowania pojazdów CNG,budowanych w oparciu o swoją infrastrukturę – wynika z ogłoszenia, jakiepojawiło się na stronie spółki.
Operator ogłosił zamówienie analizy techniczno-ekonomicznej,dotyczącej budowy stacji tankowania CNG, czylisprężonego gazu ziemnego. Jej wyniki dadzą odpowiedź, ile takich stacji mogłobypowstać.
Jak powiedział PAP rzecznik Gaz-Systemu TomaszPietrasieński, spółka zarządza około tysiącem stacji tzw. redukcyjnych,pomiarowych i redukcyjno-pomiarowych. Przeprowadza wstępne analizy tych stacjipod kątem zlokalizowania przy nich stacji tankowania CNG. Teraz spółkaprzeprowadzi dalszą selekcję i szczegółową analizę stacji.
-„Celem analizy będzie sprawdzenie, przy których z tychstacji będzie istniała możliwość zbudowania punktu sprężania gazu do standarduCNG i zaoferowanie tych punktów podmiotom, które będą chciały prowadzić stacjetankowania CNG” – powiedział.
Podkreślił, że aby na danej stacji mógł istnieć punktsprężania gazu musi być spełnione szereg warunków – przyłączeelektroenergetyczne o odpowiedniej mocy, zachowana odległość od drogi izabudowań, występowanie w pobliżu potencjalnych klientów flotowych.
30 stacji
W Polsce działa ok. 30 stacji CNG. Dla porównania – wNiemczech ponad 1000, natomiast w Czechach ponad 120. Jak dodał Pietrasieński, na niektórych stacjach (tzw.stacjach-matkach) Gaz-System chciałby zaoferować usługę ładowania CNG nabutlowozy, czyli specjalne ciężarówki, na których umieszczone są kontenery zbutlami CNG, które z kolei będą rozwoziły gaz do klientów.
Zasilanie CNG można stosować wsamochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych, autobusach komunikacjimiejskiej, w pojazdach przedsiębiorstw komunalnych (śmieciarki, beczkowozy),jako paliwo do wózków widłowych i urządzeń specjalnych, a także do zasilaniainstalacji i urządzeń w awaryjnych wypadkach, np. uszkodzenia gazociągówdystrybucyjnych.
Aby gaz ziemny mógł zostać wykorzystany jako paliwo napędowew postaci sprężonej (CNG) najpierw powinien zostać odpowiednio przygotowany.Wielostopniowe sprężarki gazu podnoszą jego ciśnienie do 24-25 MPa. Osobytankujące pojazdy CNG muszą mieć specjalne uprawnienia.
Stacje tankowania CNG oprócz kompresorów sprężających idystrybutorów wyposażone są również w magazyn gazu. Te ostatnie umożliwiajątankowanie w cyklach: szybkim – z magazynów złożonych ze zbiornikówwysokociśnieniowych i sprężarek – takie tankowanie trwa ok. 3 minut w przypadkupojazdów osobowych lub dostawczych i 5-7 min w przypadku dużych pojazdów, orazw cyklu wolnym, czyli wyłącznie za pomocą układów sprężarkowych – wówczaswykorzystuje się okres dłuższego postoju auta, np. w nocy. (PAP)
„