Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

GAiT wzmocnią kierowcy autobusów z Białorusi

infobus
30.08.2018 10:30

Od września Gdańsk czeka zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów i tramwajów. GAiT – mimo wolnych etatów – będą w pełni gotowe na większą liczbę autobusowych połączeń.

O rozkładach jazdy przystosowanych do wyzwań roku szkolnegoi akademickiego, w których uwzględniono korekty przebiegu kilkunastu tras nażyczenie mieszkańców, czy też o planowanej “obwodnicy dla Gdańska Południe” icelach dla komunikacji publicznej na przyszłość rozmawiano podczas konferencjiprasowej, która odbyła się 28 sierpniabr. w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

– „W 2017 r. z komunikacji miejskiej w Gdańsku skorzystało175 mln pasażerów. O 20 mln więcej niż siedem lat temu – podkreślił PiotrGrzelak, z-ca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej – Jest to wynik osiągnięty z jednej stronydzięki inwestycjom w rozwój sieci połączeń tramwajowych, a z drugiej stronydzięki systematycznemu dostosowywaniu połączeń do potrzeb mieszkańców.”

Pomoc z Białorusi

Podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes GdańskichAutobusów i Tramwajów przypominał, że od początku swojego istnienia (czyli od2004 r.) do roku 2018, spółka na zakup i modernizację taboru wydała 640 mln zł.

-„Praktycznie co roku realizowaliśmy inwestycje w tabor i wkolejnych latach także nas czekają, to ciągły proces i co roku coraz większewyzwanie z uwagi na ciągły wzrost liczby pasażerów – zaznaczył Lisicki.

Wyzwaniem dla GAiT jest także ciągły brak obsady na 70etatach dla kierowców autobusów. Prezes miejskiej spółki podkreślił, że tylko w2018 r. roku kierowcy i motorniczy otrzymali trzy podwyżki pensji, apoczątkujący pracownik za “kółkiem” autobusu zarabia przynajmniej 4825 zł.

Z jednej strony GAiT organizuje pracę obecnych kierowców wsystemie nadgodzin i sam szkoli nowych (w trakcie zdobywania uprawnień jest 20osób, sześć na dniach zdaje egzamin, a sześć jest w trakcie podpisywania umowyo pracę). Wspiera go także Gdański Urząd Pracy – przeszkolił już 13 kierowcówdla GAiT. Jesienią pracę w naszym mieście rozpocznie kilkunastu doświadczonychkierowców z Białorusi.

Dodatkowe zadania

Z drugiej strony Sebastian Zomkowski z ZTM mówi, że GAiTotrzyma w tym roku dodatkowych 18 “zadań przewozowych”: – Zawarliśmy umowy zpodwykonawcami GAiT, z firmami PKS Gdańsk i BB Tour, którzy będą je dla nasrealizować – tłumaczy.

-„Oczywiście, chcielibyśmy mieć większą obsadę etatówkierowców, ale zadania nałożone na nas przez ZTM będziemy spokojnie wypełniać -dodał Maciej Lisicki.

Wzrost komunikacyjnego budżetu

Piotr Grzelak przypomniał także, że w budżecie miastaGdańska na rok 2019 zaplanowano 330 mln zł na komunikację, czyli o 40 mlnwięcej niż w rok bieżącym.

-„Przy czym mówimy tu o pieniądzach przeznaczonych nawykonywanie komunikacji, a nie na utrzymanie infrastruktury, które jestodrębnym zadaniem – zaznaczył. – Środki na komunikację powinny oczywiścierosnąć, ale to nie może być celem samym w sobie. Nasze realne cele nanajbliższe lata to zapewnienie każdemu mieszkańcowi dotarcia do przystanku komunikacjimiejskiej w ciągu siedmiu minut, Stawiamy również na punktualność ideklarujemy, że 98 proc. tramwajów oraz 97 proc. autobusów przyjedzie iodjedzie punktualnie. Jest wiele elementów mających wpływ na realizację tychcelów,, ale mamy ich świadomość i wiemy jak przedstawione cele zrealizować.

Cel, który jest realny do osiągnięcia już w 2019 r, tozapewnienie 100 proc. taboru tramwajów z niską lub częściowo obniżoną podłogą i100 proc. klimatyzowanych autobusów. Zostanie on zrealizowany, kiedy do Gdańskadotrą zamówione w ramach przetargów GAiT pojazdy.

Maciej Kosycarz/KFP

Konferencja w GZDiZ: Maciej Lisicki – prezes GAiT, AlicjaMongird – rzecznik prasowa GAiT; Piotr Grzelak – z-ca prezydenta Gdańska ds.polityki komunalnej; Sebastian Zomkowski – zastępca dyrektora ZarząduTransportu Miejskiego w Gdańsku

Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl