GAiT po raz pierwszy na elektrycznych zakupach. Zaczyna od MINI
2 czerwca Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów miejskich typu MINI, zasilanych energią elektryczną.
Oprócz pojazdów, wybrany dostawca ma przekazać trzy ładowarki z jednym wyjściem do ładowania. Całość ma być zrealizowana w ciągu 9 miesięcy. Warto podkreślić, że jest to jedno z nielicznych zamówień na elektrobusy w Polsce realizowane z własnego portfela zamawiającego.
MINI cel
Te pierwsze w pomorskim mieście elektrobusy mają obsłużyć linie turystyczną linię nr 100, które przebiega przez ścisłe centrum Gdańska. Jak zaznacza wiceprezydent Piotr Borawski, reaktywacja tej trasy z elektrycznym taborem pozwoli na to, że mieszkańcy i turyści będą mogli korzystać z cichej i ekologicznej komunikacji miejskiej na terenie Głównego i Starego Miasta.
Przypomnijmy, że wcześniej Gdańsk chciał kupić na tę linię pierwsze w Polsce autobusy cabrio, jednak mimo ogłoszenia nawet przetarg na takie pojazdy, projekt ten nie wszedł w fazę realizacji. Trzymamy kciuki za nową odsłonę.
Złożone oferty GAiT oceni według czterech kryteriów:
- rozwiązania techniczne (T) / Waga: 25 pkt
- termin wykonania zamówienia (D) / Waga: 10 pkt
- ekologia (E) / Waga: 5 pkt
- cena - Waga: 60 pkt
GAiT wymaga od oferentów odpowiedniej zdolności finansowej. To m.in. środki finansowe lub zdolność kredytową nie mniejsza niż 300 000,00 PLN i wadium 40 000,00 PLN.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co do doświadczenia - wykonawca musi wykazać, że w okresie ostatnich trzech lat zrealizował lub realizuje jedną dostawę co najmniej 1 szt. fabrycznie nowego autobusu elektrycznego.
O tym jakie firmy podejdą do gdańskiego zamówienia dowiemy się najszybciej 1 lipca, kiedy wyznaczono otwarcie ofert.
GDAŃSK W ZTP 2.0
Równolegle miasto przygotowuje swój wniosek do drugiego, jesiennego naboru w programie “Zielony Transport Publiczny”, organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Gdańsk będzie się starał o dofinansowanie z NFOŚIGW na zakup 45 elektrycznych autobusów z bateriami o dużej pojemności.
Przygotowują się do tych zakupów pomorskie miasto testuje rozmaite e-busy. W gdańsku był już elektryczny BYD, Solaris, a w ubiegłym roku, w lutym, na wybranych trasach pojawił się autobus elektryczny Mercedes eCitaro, kiedy m.in. obsługiwał linie: 139 (Oliwa PKP – Wrzeszcz PKP), 283 (Niedźwiednik – Nowy Port Szaniec Zachodni) , 189 (Maćkowy – Wały Piastowskie) i 132 (Wały Piastowskie – Pruszcz Gdański Rondo Kociewskie).