GAiT ma dwie oferty na autobusowe ładowarki i transformator
29 lipca Gdańskie Autobusy i Tramwaje otworzyły oferty w przetargu na budowę kontenerowej stacji transformatorowej wraz z dostawą 18. autobusowych ładowarek.
Gdańsk przygotowuje się do przejazdu autobusów elektrycznych marki MAN, na których zakup podpisał umowę 2 sierpnia. Stąd konieczność wybudowania stacji ładowania, która zostanie ulokowana na terenie zajezdni przy ul. Gen. J. Hallera 142. Termin realizacji infrastrukturalnego zamówienia to 7 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
18 ładowarek
Stacja Gdańskich Autobusów i Tramwajów posiadać będzie 18 punktów ładowania. Ich liczba będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pod koniec maja ruszył przetarg na jej budowę.
-"Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni to rozwiązanie, które Gdańsk na taką skalę realizować będzie jako pierwsze duże miasto w Polsce - to aktualnie zauważalny już trend w Europie. A plusów tego rozwiązania jest wiele – powiedział wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr. - Między innymi, nie ma potrzeby budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta, która wraz z bardzo szybkim rozwojem technologii, prawdopodobnie w nieodległej przyszłości straci rację bytu, biorąc pod uwagę wyraźnie rosnące zasięgi pojazdów. Ponadto, co istotne pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, mieszczące się w użytecznym zasięgu pojazdu, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania. Dodatkowo ładowanie pojazdów w zajezdni, a więc brak konieczności ładowania pojazdów na mieście, nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania. Przyjęty przez nas system ładowania daje także możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd – zaznacza wiceprezes GAiT.
System zarządzania stacją ładowania zintegrowany będzie z systemami informatycznymi GAiT – ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu będzie skorelowane z godziną jego wyjazdu z zajezdni. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą prekondycjonowane. Oznacza to, że już momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.
-"Dodatkowo, zastosowane przez nas ładowarki o mocy 150 kWh dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba – dodał Jerzy Wiatr.
Elektryczny zakres
W ramach ogłoszonego przez GAiT zamówienia wykonawca zobowiązany będzie m.in. do:
- budowy kontenerowej stacji transformatorowej wraz ze stacją ładowania z ładowarkami na 18 stanowisk,
- budowy linii kablowych SN 15 kV, nN 0,4 kV, nN DC,
- budowy oświetlenia terenu,
- budowy kanalizacji kablowej,
- wykonania systemu monitorowania stacji ładowania autobusów elektrycznych (miasto, zajezdnia),
- uzyskania przyłączenia do sieci ENERGA OPERATOR S.A. i opracowania instrukcji współpracy ruchowej w terminie do dnia przyłączenia.
W zakresie wymagań przetargowych, pomorska spółka wymagała, aby oferenci wykazali się m.in. doświadczeniem w postaci co najmniej 1 zamówienia polegającego na dostawie, wbudowaniu oraz uruchomieniu co najmniej 10 stacji ładowania autobusów elektrycznych o mocy minimum 150 kW (moc pojedynczej stacji ładowania), w tym jedno zmówienie na minimum 1 mln PLN oraz jedno obejmujące swoim zakresem system monitorowania. Do tego oferenci musieli dysponować kadrą kierowniczą o przynajmniej 24-miesięcznym doświadczeniu zawodowym.
Do tego dochodziła polisa OC wysokości co najmniej 10 000 000 zł, zdolność finansowa nie niższa niż 5 000 000,00 zł i wadium na poziomie 390 000,00 zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dwie oferty
Przy takich wymaganiach, 29 lipca Gdańskie Autobusy i Tramwaje otrzymały dwie oferty. Od:
- MEDCOM Warszawa na sumę 19.973.662,50 zł brutto
- Konsorcjum: ZPUE Włoszczowa (lider) z Ekoenergetyką Polska Zielona Góra na sumę 19.655.154,00 zł brutto
Z kolei zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę w wysokości: 15 990 000,00 zł brutto. Teraz komisja przetargowa dokona wyboru najkorzystniejszej oferty bazując na dwóch kryteriach:
- cena – 80 %
- gwarancja – 20 %
To pokazuje, że obie oferty (bardzo do siebie zbliżone cenowo) przekroczyły gdański budżet i to o ponad 3,6 mln zł. W tej sytuacji czekamy na decyzję skarbnika GAiT – jeżeli będzie dołożenie o wszystkim zadecyduje zadeklarowana przez oferentów gwarancja. Przypomnijmy, że spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikuje o dofinansowanie budowy stacji ładowania w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.