Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

GAiT Gdańsk chce wynająć 20 autobusów wodorowych. Najpierw konsultacje

infobus
13.12.2022 19:00

13 grudnia spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zaprosiła producentów autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem do wstępnych konsultacji rynkowych.

Chodzi o rozeznane cen i możliwości oferentów przed planowanym postępowaniem na długoterminowy najem 20. autobusów zasilanych wodorem i to produkowanym przy użyciu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Do tego dzierżawa ma objąć także pełną obsługą serwisową pojazdów. Zapowiada się bardzo skomplikowany i jednocześnie kosztowny kontrakt. Przy obecnej inflacji to spore wyzwania zarówno dla GAiT, jak i oferentów.

Co chce Gdańsk?

Wyjściowe założenie gdańskiej spółki są następujące:

  • pomorska firma planuje najem 20 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich, standardowych, niskopodłogowych zasilanych wodorem produkowanym przy użyciu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na okres 10 lat.
  • autobusy muszą być jednej marki oraz być identyczne pod względem układu elementów sterowania, posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tą sama organizację przestrzeni pasażerskiej;
  • spółka oczekuje wyposażenia autobusów wodorowych w zespół kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności zapewniające zasięg autobusu min. 400 km na jednym tankowaniu;
  • co rzadko spotykane w Polsce – GAiT wymaga zapewnienia pełnej obsługi serwisowej umożliwiającej utrzymanie przez wykonawcę autobusów wodorowych w stanie przydatności do użytkowania przez cały okres obowiązywania umowy, przez co rozumie się zapewnienie przez wykonawcę właściwej realizacji usługi utrzymania technicznego autobusów wodorowych oraz zapewnienie ich ciągłej sprawności technicznej w celu wykonywania zadań przewozowych. Firma oczekuje, że gotowe do jazdy, zatankowane do pełna autobusy wodorowe, po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności utrzymania technicznego będą podstawiane codziennie na Zajezdnię Autobusową przy ul. Hallera 142 oraz odbierane po zakończeniu pracy – z gotowością operacyjną na poziomie min. 0,9;
  • preferowane tankowanie na terenie Zajezdni Autobusowej ma odbywać się przy ul. Hallera 142. GAiT udostępni miejsce do zamontowania przenośnej (niestacjonarnej) stacji tankowania wodoru na jej terenie. Wodór wykorzystywany do tankowania musi być otrzymywany za pomocą energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych). Spółka oczekuje na wykonanie obsługi serwisowej autobusów w porze nocnej, gdyż usługi przewozowe są wykonywane co najmniej od godz. 4.00 do godz.23.00.
Gdańsk.Prezentacja autobusu o napędzie wodorowym na stadionie Polsat Plus Arena. Nz. Maciej Stec, wiceprezes Zarządu, Grupa Polsat Plus i Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

Pełen serwis

Do wyliczenia GAIT podaje szacunkowy jednego wodorowca na poziomie 70 000 wzkm. „Full serwis” ma obejmować czynności związanych z codzienną obsługą po naprawy autobusów będących następstwem uszkodzeń wynikających z błędów w eksploatacji autobusów. Wszystko na koszt wykonawcy.

Producenci mogą zgłaszać się do gdańskich konsultacji do dnia 22.12.2022 r. Termin zakończenia tego etapu zaplanowano na 23.01.2023 r.

Na koniec przypomnijmy, że w czerwcu Gdańsk testował autobus NesoBus, który przez tydzień woził pasażerów na liniach 111, 115, 130, 175, 189 i i 199. Także w sierpniu GAiT podpisał umowę z MAN na dostawę 18 autobusów elektrycznych, w tym 8 przegubowych MEGA i 10 standardowych MAXI, które mają pojawić na ulicach jesienią 2023 roku. Wartość tego zamówienia wyniosła 62 mln zł

Teraz mamy pierwsze przymiarki do zakupu pojazdów napędzanych wodorem – bez jeszcze określonego źródła finansowania.