Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

GAiT dmuchają na zimne. Autobusowy audyt po pożarze

infobus
21.03.2021 12:00

Po marcowym pożarze kilkunastoletniego autobusu miejskiego, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziła szczegółowy audyt części floty.

Firma przedstawiła opinii publicznej pełen raport, za co należy jej się duży plus. Jak ustalano pojazd zapalił się prawdopodobnie przez samozapłon wewnątrz instalacji pneumatycznej autobusu.

Marcowy wypadek

3 marca 2021 r. autobus komunikacji miejskiej linii 115 zapalił się przy ulicy Smoluchowskiego w Gdańsku (w okolicach Szpitala Zakaźnego). 15-letni Solaris Urbino 18 doszczętnie spłonął. Na szczęście nikomu nic się nie stało. Po tym zdarzeniu miasto powołało komisję, która zbadała przyczynę pożaru oraz sprawdziła inne autobusy.

-„Audytem objęte zostały pojazdy marki Solaris. Audyt rozszerzony został także o kontrolę systemów ALS we wszystkich wyposażonych w ten system autobusów. Nie stwierdzono nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego pojazdów. Autobus, w którym nastąpił samozapłon, miał aktualne badania techniczne. Pojazd wyposażony był w system detekcji pożaru zamontowany w komorze silnika. Tego dnia autobus kursował od rana, bez żadnych przeszkód i niepokojących sygnałów. Zgodnie z instrukcją kierowca przed rozpoczęciem kursu sprawdził m.in. stan oleju oraz płynu chłodzącego w silniku. Po stwierdzeniu prawidłowych parametrów rozpoczął kurs. Kierowca po stwierdzeniu prawdopodobieństwa zaistnienia pożaru postąpił zgodnie z zasadami Ppoż - natychmiast zatrzymał pojazd, rozpoczął ewakuację pasażerów, wezwał straż pożarną i rozpoczął akcję gaśniczą. W akcji gaśniczej pomagał kierowca drugiego autobusu. Nie przyniosło to jednak pożądanego efektu. Pojazd ugaszony został przez straż pożarną. Komisja stwierdziła, że prawdopodobną przyczyną powstania pożaru był samozapłon wewnątrz instalacji pneumatycznej. Spowodował on gwałtowny wzrost ciśnienia wewnątrz instalacji, w efekcie czego nastąpiło rozerwanie elementów układu pneumatycznego, wydostanie się ognia na zewnątrz i jego rozprzestrzenienie na pozostałą część pojazdu - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Komisja stwierdziła, że prawdopodobną przyczyną powstania pożaru był samozapłon wewnątrz instalacji pneumatycznej. Spowodował on gwałtowny wzrost ciśnienia wewnątrz instalacji, w efekcie czego nastąpiło rozerwanie elementów układu pneumatycznego, wydostanie się ognia na zewnątrz i jego rozprzestrzenienie na pozostałą część pojazdu.

Aktywne Linie Samogaszące

- Ryzyko samozapłonu w komorze silnika związane jest z konstrukcją autobusów, stąd wprowadzenie przez ich producentów opcji wyposażenia pojazdów w Aktywne Linie Samogaszące. Z tej opcji spółka GAiT korzysta – nabywane przez GAiT nowe pojazdy muszą być wyposażone przez producenta w systemy ALS. Wszystkie nowe autobusy GAiT z dostaw po 2011 roku wyposażone są fabrycznie w Aktywne Linie Samogaszące. Spółka inwestuje w nowe pojazdy, których integralną częścią wyposażenia jest system ALS. Nowe pojazdy zastępują te starsze – dodaje Anna Dobrowolska. - Obecnie prowadzone są przez spółkę GAiT działania w celu minimalizacji ryzyka wystąpienia podobnych sytuacji, chodzi tu m.in. o: inwestowanie w nowy tabor fabrycznie wyposażony w system ALS, kontrolę i serwisowanie tych systemów, dokonywanie przeglądów i serwisowanie starszych pojazdów w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. We wszystkich starszych pojazdach systemy detekcji pożaru prewencyjnie wymienione zostaną na nowe. W 20 pojazdach, które obecnie nie posiadają tego systemu zostaną one zamontowane. W rezultacie w ciągu najbliższych kilku miesięcy 100 proc. taboru GAiT będzie wyposażone w systemy detekcji lub gaszenia pożaru – wyjaśnia rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Flota GAiT to obecnie 254 autobusy, z czego 79 to autobusy standardowe i przegubowe marki Solaris. 169 pojazdów - w tym wszystkie pojazdy nowej generacji oraz 30 autobusów marki Solaris – wyposażono w system Aktywnych Linii Samogaszących (ALS). 65 starszych pojazdów wyposażonych jest w systemy detekcji pożaru zamontowane w komorach silników. Systemu detekcji nie posiada obecnie 20 pojazdów – 14 autobusów Mercedes-Benz Citaro z 2009 roku oraz 6 minibusów Iveco Urby.