Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Funkcja Stop & Go w autokarach Setra

infobus
26.07.2016 14:38

Zatrzymywaniesię i ruszanie w korkach bez ingerencji kierowcy to zadanie, z którym złatwością poradzą sobie autokary z serii Setra ComfortClass oraz TopClass500, podobnie jak dwupokładowy autobus z funkcją Stop & Go. Wrzeczywistości stanowi to pierwszy krok w kierunku automatyzacji jazdyautokarem.

Ruszanie,dostosowanie prędkości, zwalnianie, zatrzymywanie się. Ruszanie, dostosowanieprędkości… W życiu jest niewiele sytuacji bardziej irytujących niż ruchdrogowy wymuszający ciągłe zatrzymywanie się i ruszanie. Czy to w korku, czyteż podczas przeprawy przez miasto w godzinach szczytu ? wieczne zatrzymywaniesię i ruszanie jest udręką zarówno dla pojazdu, jak i dla nerwów kierowcy.Jazda w korkach autokarem Setra z funkcją Stop & Go jest o wielebardziej relaksująca dla pasażerów, dla kierowcy zaś prawie nieuciążliwa.

FunkcjaStop & Go stanowi uzupełnienie systemu Adaptive Cruise Control (ART).Dalszym wymogiem jest wyposażenie pojazdu w system Active Brake Assist 3(ABA3). System ART monitoruje drogę przed autokarem przy pomocy czujnikówradarowych i dostosowuje jego prędkość do pojazdu znajdującego się z przodu ?przy zachowaniu ustawionej wcześniej bezpiecznej odległości. ART jest aktywnydla zakresu prędkości od 15 km/h do 100 km/h, funkcja Stop & Go rozszerzaten zakres kontroli do sytuacji, gdy pojazd jest nieruchomy.

Wpraktyce oznacza to, że gdy Setra zbliża się do zakorkowanegomiejsca, autokar zatrzyma się automatycznie, zachowując odpowiedni dystans.Jeżeli pojazd znajdujący się przed autobusem znowu zacznie się poruszać,autobus Setra w ciągu dwóch sekund zacznie się poruszać samoczynnie, bezinterwencji kierowcy, podążając za samochodem przed nim i z zachowaniemwybranej wcześniej odległości oraz z odpowiednią prędkością. Tak sama procedurama miejsce podczas następnego zatrzymania się.

Maksymalnyczas wynoszący dwie sekundy ustawiono ze względów bezpieczeństwa. Zapobiega toniekontrolowanemu uruchomieniu się pojazdu nawet po dłuższych przystankach, naprzykład gdy uwaga kierowcy nie jest skoncentrowana na ruchu drogowym. Jeżeliprzystanek trwa dłużej, lekkie dotknięcie nogą pedału gazu lub przyciśnięcieprzycisku tempomatu na kierownicy wystarczą do reaktywacji funkcji Stop &Go.

Obsługasystemu wspomagania odbywa się za pomocą klawiatury, która znajduje się poprawej stronie kierownicy. Ponieważ funkcja Stop & Go jest zintegrowana zsystemem Adaptive Cruise Control jako funkcja dodatkowa, nie musi byćuruchamiana osobno.

FunkcjaStop & Go jest dostępna jako opcja dla modeli serii ComfortClass500, TopClass 500 oraz dwupokładowego autokaru S 431 DT z systemami ART ABA 3. Jakdeklaruje producent niemal co drugi klient wybiera obecnie ten niezwykleużyteczny system wspomagania, który zapewnia kierowcy znaczące wsparcie w ruchudrogowym. System ten stanowi pierwszy krok w kierunku autonomicznego kierowaniaautokarem.