Fundusz Autobusowy po I naborze 2024. Co wiemy? Średnia alokacja FRPA to 70%

infobus
20.01.2024 19:05

W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. Czas na podsumowanie!

W ramach funduszu na rok 2024 przewidziano pulę 1 000 044 000 PLN. W ramach umów jednorocznych samorządy złożyły wnioski na kwotę  698 501 251,62 PLN, co stanowi ok. 70% dostępnych środków.

Cały kraj

Przypomnijmy, że wcześniej pisaliśmy w InfoBusie o rozstrzygnięciach pierwszego naboru FRPA 2024 we wszystkich 16. województwach w Polsce:

w Kujawsko-Pomorskim

na Mazowszu

w Świętokrzyskim

w Łódzkim

na Śląsku

na Podlasiu

w Wielkopolsce

w Łódzkim,

w Lubuskim,

na Podkarpaciu;

na Pomorzu,

na Warmii i Mazurach,

na Lubelszczyźnie,

na Dolnym Śląsku,

w Zachodniopomorskim

i w Małopolsce.

W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. Czas na podsumowanie!
W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. Czas na podsumowanie!

Dwa wyjątkowe województwa

Część województw udostępniło możliwość składania wniosków wieloletnich, jednak w pełni skorzystały z tego jedynie samorządy województwa pomorskiego i małopolskiego.

Zwiększyło to wykorzystanie środków do 76,86% puli.  

Poniżej tabela Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych na rok 2024 (+ ewentualnie na kolejne lata) – nabór podstawowy.

WojewództwoKwota środków przyznana województwu na 2024 rokNabór prowadzony odpowiednio na rok lub lataKwota dopłaty w 2024 roku wynikająca ze złożonych wnioskówSumy wniosków/pulaUdział województwa w budżecie FRPA
Tylko na 2024 r.wieloletniaRazem
(zł)(zł)(zł)(zł)(%)
Dolnośląskie63 627 197,88202456 040 284,140,0056 040 284,1488,105,60
Kujawsko-Pomorskie72 680 075,80202454 869 353,680,0054 869 353,6875,495,49
Lubelskie83 771 076,94202428 706 612,410,0028 706 612,4134,272,87
Lubuskie44 954 905,542024-203320 270 464,600,0020 270 464,0645,092,03
Łódzkie54 840 680,74202454 840 680,740,0054 840 680,74100,005,51
Małopolskie51 592 876,092024-203323 234 642,5828 358 233,5151 592 876,09100,005,51
Mazowieckie81 123 209,74202476 242 039,360,0076 242 039,3693,987,62
Opolskie37 670 120,14202432 408 851,760,0032 408 851,7686,033,24
Podkarpackie65 382 098,58202465 382 098,580,0065 382 098,58100,006,50
Podlaskie68 127 818,76202421 703 548,990,0021 703 548,9931,862,17
Pomorskie50 990 679,942024-203323 138 635,9027 852 044,7650 990 679,94100,005,10
Śląskie61 061343,732024-203353 932 801,000,0053 932 801,0088,325,39
Świętokrzyskie66 971372,762024-203354 623 872,050,0054 623 872,0581,565,46
Warmińsko-Mazurskie76 381 980,91202455 098 880,400,0055 098 880,4072,135,51
Wielkopolskie62 266 049,41202450 993 015,640,0050 993 015,6481,905,10
Zachodniopomorskie58 602 513,042024-203327 015 473,793 932 277,3030 947 751,0952,802,74
Cały kraj1 000 044 000,00-698 501 251,6260 142 555,57758 643 589,9375,86

Liniowy aktywiści

Z powyższego zestawienia wynika, iż w 100% przyznaną pulę środków wykorzystały trzy województwa:

  • małopolskie,
  • pomorskie
  • i łódzkie.

Wszystkie te regiony chciałyby więcej i czekają na niewykorzystane pieniądze przez innych. Blisko wyczerpania wszystkich przyznanych środków było województwo mazowieckie, ale tam jeden z wniosków nie uzyskał pozytywnej oceny formalnej i musiał zostać odrzucony. Być może po korekcie uzyska dofinansowanie.

Województwa dolnośląskie, opolskie i śląskie również może poszczycić się bardzo dobrym, bo ponad 80% wynikiem i jest szansa, iż po drugim naborze środki zostaną w pełni wykorzystane.

W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. Czas na podsumowanie!
W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. Czas na podsumowanie!

Autobusowi dawcy

Ja co roku najgorszym wynikiem mogą poszczycić się dwa województwa z tzw. ściany wschodniej:

  • lubelskie
  • podlaskie.

Wydawać by się mogło, iż są to regiony, w których transport publiczny najbardziej potrzebuje dofinansowania. Jednak samorządy nie chcą zajmować się organizacją transportu na swoim terenie. Przykładem jest tu starostwo powiatowe powiatu białostockiego, gdzie stwierdzono, iż skomunikowanie gmin ościennych z Białymstokiem jest tak dobre, że nie ma potrzeby bawić się w organizatora. Część gmin z tego powiatu rzeczywiście uzyskało dofinansowanie i we własnym zakresie organizuje transport na swoim terenie. Również największy operator w regionie  - PKS Nova nie wyraża zainteresowania współpracą z samorządami, jest wręcz odwrotnie.

Naszym zdaniem województwa podlaskie i lubelskie staną się dawcami środków innym regionom. Podobnie będzie z województwem zachodniopomorskim, gdzie rozdysponowano jedynie 52,8% środków.

Niedługo ogłoszone zostaną kolejne nabory. Zobaczymy jakie będzie zainteresowanie uzyskaniem dofinansowania. Będziemy się sprawie przyglądać.