FRPA 2023: Małopolskie przebiło budżet o 11 mln zł. Alokacja na poziomie 126%
Blisko 41,4 mln zł trafi do województwa małopolskiego w ramach naboru do rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2023.
Wsparcie otrzyma 69 jednostek samorządu terytorialnego, które mogą uruchomić nawet 253 linie autobusowe. „Nabór na rok 2023 cieszył się w Małopolsce rekordowym zainteresowaniem” – poinformował 24 listopada wojewoda małopolski Łukasz Kmita. Jednocześnie z podanych wynika, że wnioski przekroczyły budżet o 10.990.348 zł. Czy będzie z czego dołożyć, jak w zeszłym roku? Zobaczymy.
prawie 41,4 mln zł
Według wojewody do beneficjentów w całym regionie zostanie przekazane 41 379 656,08 zł. Z kolei wszystkie złożone wnioski oscylowały na poziomie 52.370.000 mln zł. To oznacza, że w małopolskim budżecie FRPA zabrakło 10.990.348 zł.
Wsparcie otrzyma 69 jednostek samorządu terytorialnego, w tym 60 gmin, osiem powiatów i województwo małopolskie. To właśnie ta ostatnia jednostka otrzymała "okrojoną" pulę" - 6 671 331,78 zł z wnioskowej kwoty na poziomie 17 661 679,50 zł.
-„Z danych zawartych w złożonych wnioskach wynika, że uruchomione lub reaktywowane mogą zostać nawet 253 linie autobusowe” – zapowiedział wojewoda.
W ramach wniosków złożonych w tegorocznej edycji Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych stworzonych lub utrzymanych zostanie 195 linii autobusowych gminnych, 43 powiatowe i 15 wojewódzkich.
Najwyższe dofinansowanie, na poziomie blisko 6,7 mln zł, otrzyma samorząd województwa małopolskiego. 2,7 mln zł trafi do powiatu wadowickiego, a ponad 2,5 mln zł do gminy Wieliczka.
-„Wśród projektów objętych dofinansowaniem są takie, które pokazują dobrą współpracę sąsiadujących ze sobą samorządów” - wskazał Kmita.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Liniowe przykłady
Na przykład gmina Michałowice w ramach przewozów gminnych stworzyła, w porozumieniu z gminą Zielonki, linię zapewniającą dostępność z Michałowic do przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Dziekanowicach na terenie gm. Zielonki przy granicy z Krakowem. Linia Wola Więcławska - Michałowice – Dziekanowice ma prawie 19 km długości.
Najdłuższą linię, spośród planowanych do zorganizowania z wykorzystaniem dopłaty z Funduszu Autobusowego w ramach powiatowych przewozów pasażerskich, stworzy powiat nowotarski. Będzie ona liczyła ponad 139 km długości i przebiegnie przez pięć gmin: Szczawnicę, Krościenko nad Dunajcem, Ochotnicę Dolną, Nowy Targ i miasto Nowy Targ.
Jak zaznaczył Kmita, liczba złożonych w tym roku wniosków jest rekordowa. W ramach pierwszego naboru na 2019 rok powstało lub zostało utrzymanych 40 linii autobusowych. Rok później było to 105 linii, a w 2021 roku – 167 linii. W roku ubiegłym w ramach dwóch naborów udało się uruchomić lub reaktywować 245 linii, a łącznie przekazano kwotę ponad 37,4 mln zł.
-„Biorąc zatem pod uwagę liczbę linii objętych Funduszem, można powiedzieć, że zainteresowanie od pierwszego roku funkcjonowania Funduszu Autobusowego wzrosło ponad sześciokrotnie” – przekazał wojewoda.