FRPA 2021: Śląsk daje miesiąc na autobusowe wnioski!
26 marca wojewoda śląski po raz trzeci zaprosił organizatorów publicznego transportu zbiorowego do składania wniosków o objęcie dopłatą w roku 2021 przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej
I od razu mamy dwa zastrzeżenia, aby nie było żadnych nieprozumień – z pomocy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) cały czas wyłączona są metropolie i transport miejski. Z kolei pula wolnych środków na rok 2021 z śląskiego FRPA 2021 to 8 185 235,58 zł, czyli 33% tegorocznego budżetu.
Długi termin
Wnioski o objęcie dopłatą w 2021 r. można składać od 29 marca 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r., czyli po raz pierwszy mamy nie tydzień, ale miesiąc na przygotowania. Duży plus dla śląskiego wojewody! Czyli jednak można…
Zasady udzielania dofinansowania są te same:
1. Dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne o charakterze użyteczności publicznej niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przez dniem wejścia w życie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz linie o charakterze użyteczności publicznej, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego została zawarta po dniu wejścia w życie ustawy.
2. Dofinansowanie i dopłaty są udzielane wyłącznie do przewozów wykonywanych od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
4. Wysokość dopłaty do jednego wozokilometra w 2021 r.: 3 zł.
5. Wkład ze środków własnych organizatora do ceny usługi: co najmniej 10%.
Szczegóły śląskiego naboru można znaleźć TUTAJ
Na tle kraju
Śląska dogrywka to jedyny trzeci nabór na środki z FRPA 2021 w Polsce. Pozostałe województwa skończyły na dwóch. Widać Śląsk chce wydać całą pulę i mieć temat z głowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomnijmy, że zainteresowanie tegorocznymi naborami jest bardzo duże i po raz pierwszy wyczerpano środki w trzech regionach: Pomorskim, Podkarpackim i Mazowieckim. Dlatego spodziewamy, że również kolejne województwa za moment ogłoszą swoje powtórki, aby skorzystać z tej szansy na poprawę transportu publicznego na swoim obszarze. Pamiętajmy też, że niewykorzystane środki z FRPA 2021 (powyżej 50 mln zł) trafią do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
W tym roku Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że w ramach naboru 2021 z budżetu 800 mln zł rozdysponowano już kwotę na poziomie 420 mln zł (52%) uruchamiając ok. 4 tys. nowych linii. Czyli w puli pozostaje około 380 mln zł.
RANKING FRPA 2021
Poniżej przedstawiamy ranking najbardziej aktywnych komunikacyjnie regionów w kraju pod kątem alokacji środków z FRPA 2021:
- pomorskie (120%),
- podkarpackie (116%),
- mazowieckie (98%),
- śląskie (77%)
- kujawsko-pomorskie (63%),
- małopolskie (58%),
- dolnośląskie (56%),
- podkarpackie (36%),
- łódzkie (34%)
- wielkopolskie (25%)
- zachodniopomorskie (16%).
800 MILIONÓW
Przypomnijmy, że budżet Funduszu Rozwoju Połączeń autobusowych 2021 to 800 mln zł. W podziale na województwa wygląda to następująco:
- dolnośląskie (52,39 mln zł)
- kujawsko-pomorskie (49,29 mln zł),
- lubelskie (66,8 mln zł),
- lubuskie (35,67 mln zł),
- łódzkie (44,33 mln zł),
- małopolskie (41,45 mln zł),
- mazowieckie (64 mln zł)
- opolskie (30,55 mln zł),
- podlaskie (51,57 mln zł),
- podkarpackie (50,38 mln zł)
- pomorskie (42,28 mln zł),
- śląskie (52,25 mln zł),
- świętokrzyskie (54,77 mln zł)
- warmińsko-mazurskiego (63,3 mln zł).
- wielkopolskie (53 mln zł),
- zachodniopomorskie (47,66 mln zł).