Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Fredruś już nie moknie

infobus
26.06.2015 16:53

Wreszcie się udało.Zabytkowy autobus ?Fredruś?dziś został przewieziony do zajezdni przy ul.Wróblewskiego i trafił do zamkniętej hali. Do tej pory stał ?pod chmurką? naterenie zajezdni przy ul. Powstańców Śląskich. Zabezpieczenie zabytkowego autobusuto część projektu Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.

? ?Fredruś?stanowi część zabytkowej kolekcjipojazdów komunikacji miejskiej. Poza tym należy do jednych z symboli Wrocławia.Nie można było dopuścić, aby dalej niszczał, dlatego został przewieziony dozamykanej i zadaszonej hali dawnej zajezdni ?Dąbie? przy ul. Wróblewskiego ?tłumaczy Tomasz Sielicki, pełnomocnik prezydenta Wrocławia ds. zabezpieczeniazabytkowych pojazdów, który koordynował dzisiejszą akcję.

Przez wiele lat ?Fredruś?woził turystów podszyldem Towarzystwa Miłośników Wrocławia i stanowił sporą atrakcję aż doawarii, która nastąpiła najprawdopodobniej w 2005 r. Wówczas pojazd zostałwyrejestrowany i zwrócony Gminie Wrocław. Niestety trafił ?pod chmurkę?, gdziebył narażony na działania warunków atmosferycznych.

?Fredruś? należy do rodziny popularnych w latach 60. i70. ?ogórków? wyprodukowanych przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe. Jegowyjątkowość polega jednak na tym, że… jest to autobus-kabriolet. ?Byłon pomyślany specjalnie do obsługi ruchu turystycznego, dlatego pozbawianogodachu? komentuje Tomasz Sielicki, który na co dzień również badahistorię transportu miejskiego we Wrocławiu.

O tym, że ?Fredruś?to jeden z symboli naszego miastanie trzeba nikogo przekonywać. Łączy się z nim wiele opowieści i anegdot. Jednaz nich dotyczy kierowcy MPK, który nie zdawał sobie sprawy, że autobus stał sięnarzędziem w walce z władzą ludową. Gdy wyjechał ?Fredrusiem?z zajezdniprzy ul. Krakowskiej, podmuch powietrza zdmuchnął z siedzeń ulotki?Solidarności?, które dosłownie rozsypały się po całej okolicy.

Nie wiadomo, co dalej stanie się z ?Fredrusiem?.Najważniejsze jednak, że jest on teraz bezpieczny.

Tomasz Sielicki podsumował dzisiejsze wydarzenie: ?Cieszęsię, że w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego udało nam się uratowaćkolejny fragment dziedzictwa przeszłości Wrocławia. Mam też nadzieję, że zajakiś czas wrocławianie znów będą mogli przejechać się ?Fredrusiem?.

Przypomnijmy, że w ramach projektu zabezpieczono kilkanaścienajcenniejszych tramwajów, wśród nich wieżówkę do naprawy sieci trakcyjnej z1892 r., szlifierki z okresu międzywojennego zamówione specjalnie na życzenieWrocławia oraz słynne pasażerskie tramwaje Standard, które woziły kilka pokoleńwrocławian w latach 1925-1977. W ubiegłym tygodniu wagony zostały posprzątaneprzez członków Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, który zajmuje sięratowaniem starych pojazdów.

 „