Francja wprowadzi swój MiLoG (Loi Macron)
Ze źródeł urzędowych francuskiego Ministerstwa Pracy wynika,że etap opracowania przepisów wykonawczych ustawy o płacy minimalnej (LoiMacron) dobiega końca. Prawo uderzające w polską branżę transportową zacznieobowiązywać najprawdopodobniej latem tego roku.
Ze źródeł urzędowych francuskiego Ministerstwa Pracy wynika,że etap opracowania przepisów wykonawczych ustawy o płacy minimalnej (LoiMacron) dobiega końca. Prawo uderzające w polską branżę transportową zacznieobowiązywać najprawdopodobniej latem tego roku.
Francuski parlament przyjął Loi Macron (od nazwiska ministragospodarki Emmanuela Macrona) jako ustawę wykonawczą tzw. ?wdrożeniowej?Dyrektywy 2014/67/UE, która ma na celu usystematyzowanie zasad delegowaniapracowników na wspólnym europejskim rynku. Płacą minimalną na wzór niemieckiegoMiLoGu zostali objęci zagraniczni kierowcy realizujący transport na terenieRepubliki. Informacja o wprowadzeniu takiego rozwiązania pojawiła się w lutym,następnie francuski parlament rozpoczął pracę nad wdrożeniem ustawy, którazostała uznana za przyjętą 10 lipca 2015.
Francuskie ministerstwo gotowe było konsultować z polskimodpowiednikiem wprowadzane przepisy. Stąd spotkanie w październiku 2015 r.przedstawicieli polskiego ministerstwa z francuską minister pracy Myriam ElKhomori. Na spotkaniu zadeklarowano wypracowanie wspólnej polityki obu państw wzakresie pracowników delegowanych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
? Francja to kolejny europejski kraj wprowadzający rozwiązaniaprawne uderzające rykoszetem w polski sektor transportowy. Polskie firmypowinny być na te zmiany przygotowane. Obecnie nie ma konsensusu w sprawiepłacy minimalnej na poziomie europejskim, liczyć się zatem trzeba z faktemegzekwowania przez francuskie służby kontrolne tych przepisów, tak jak ma tomiejsce w przypadku Niemiec. OCRK prowadzi 23 kontrole przewoźnikówrealizujących transporty na terenie RFN ? mówi Bartosz Najman, prezesOgólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. ? Płaca minimalna we Francjiwynosi 9,6 euro na godzinę. Po wejściu w życie przepisów należy sprawdzić,które ze składników wynagrodzenia kierowcy będzie można zaliczyć do płacyminimalnej.
W przypadku Niemiec tamtejszy Urząd Celny potwierdziłstanowisko OCRK, że ryczałt i diety mogą wchodzić w skład płacy minimalnej.Jeśli chodzi o Francję, do dnia dzisiejszego nie opublikowano aktówwykonawczych (dekretów), które miały rozwiać wątpliwości dotyczące zakresu orazszczegółów obowiązywania przepisów w sektorze transportowym.
-?Eksperci OCRK opracowują sposób rozliczania zgodny z tym,co wiadomo w tej chwili na temat Loi Macron, natomiast w dalszym ciągupozostaje jeszcze wiele pytań i kwestii do wyjaśnienia. Należy również pracowaćnad instytucjonalnym rozwiązaniem tej kwestii na poziomie całej UniiEuropejskiej, ponieważ cierpi na tym i polski sektor transportowy, i wspólnyrynek usług? ? wyjaśnia Bartosz Najman.