Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Flixbus przejmuje Postbus! Rośnie autobusowy gigant

infobus
03.08.2016 11:04

Spółka Deutsche Post podjęła decyzję o sprzedaży autobusowej działalności, czyli Postbusa, który założony został w 2013 r. Po odejściu ADAC (w listopadzie 2014 r.) spółka utrzymała 10% udział na niemieckim rynku. Teraz przejmie ją Flixbus, który również pojawił się na transportowej scenie 3 lata temu, ale dzisiaj ma ok. 81% udziału w autokarowych połączaniach między niemieckimi miastami.

Przejęcie Postbus oznacza stan bliski monopolu (ok. 91%), jednak Flixbus na te wszystkie zarzuty odpowiada krótko: My tylko sprzedajemy bilety i nie mamy żadnego autobusu.

Mniej autokarów

Ceny zakupu Postbus nie została podana. Umowa o sprzedaży weszła w życie w poniedziałek, 1 sierpnia. Wiemy, że negocjacje trwały przez kilka ostatnich tygodni. Jak zapowiada André Schwämmlein, CEO w Flixbus integracja żółtych autokarów Postbus z zielonymi Flixbusami powinna zakończyć się do 1 listopada br. Będzie to oczywiście oznaczało także reorganizację siatki połączeń, która zostanie odchudzona ? m.in. na strategicznej linii Monachium-Berlin. Podobno te autobusy mają zostać skierowane albo w tereny jeszcze nie skomunikowane (Wybrzeże Morza Bałtyckiego) oraz na linia transgraniczne. Niewątpliwe taka reorganizacja będzie oznaczać dla pasażerów mniejsza liczbę autokarów w ruchu i być może wyższe ceny biletów.

Pocztowa inwestycja w autobusy

Powodem sprzedaży przez Deutsche Post autobusowej spółki są „niewystarczająco spełnione” wstępne założenia o zwrocie z transportowej inwestycji. Z danych firmy badawczej IGES wynika, że udział Postbus w autokarowym rynku spadł z 68 proc. w 2013 r. do zaledwie 10 procent w 2016 r.

Z kolei wg szefa Flixbusa zakup Postbus przyniesie jego firmie dodatkowe przychody na poziomie od 15 do 20 milionów euro rocznie. Ponadto platforma ma zyskać wizerunkowo ? o ile „zielona” oferta kierowana była do głównie do ludzi młodych i doświadczonych w cyfrowej przestrzeni, tak „żółta” ? docierała przede wszystkim do seniorów i rodzin. I na tym Flixbus chce zyskać.

Ponadto niemiecka spółka chce współpracować z Deutsche Post w logistyce. Obecnie poczta testuje usługi kurierskie między Hamburgiem a Berlinem, w którym pakiety DHL przewożone są w autokarach.

Rok ekspansji

Kto zatrzyma Flixbusa? To pytanie staje się coraz bardziej aktualne po tegorocznych przejęciach przez niemiecką firmę. Przypomnijmy, że pod koniec czerwca Niemcy kupili brytyjskich konkurentów Megabus i tym samym mogą bez przeszkód planować swoją paneuropejską ekspansję. Dzięki inteligentnemu planowaniu sieci i systemowi informatycznemu, FlixBus oferuje największą międzymiastową sieć połączeń autobusowych ze 100 000 połączeniami dziennie do 800 celów w 18 krajach.

Założony w Niemczech, dotychczasowy start-up uosabia doświadczenie i jakość poprzez ścisłą współpracę z lokalnym przemysłem małych i średnich przedsiębiorstw. W lokalnych siedzibach w Berlinie, Monachium, Paryżu, Zagrzebiu i Mediolanie, zespół FlixBus zajmuje się planowaniem sieci, obsługą klienta, zarządzaniem jakością, marketingiem i sprzedażą, jak również rozwojem biznesu i technologii. Lokalni partnerzy autobusowi, zwykle rodzinne firmy, których sukces budowany jest przez pokolenia ? są odpowiedzialne za codzienne operacje oraz za flotę zielonych FlixBusów, wszystko z zachowaniem najwyższego komfortu i standardów bezpieczeństwa. Dlatego też innowacja, duch przedsiębiorczości i silna międzynarodowa marka mobilności idą ramię w ramię z doświadczeniem i jakością tradycyjnego sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki temu unikalnemu międzynarodowemu modelowi biznesowemu, zielone FlixBusy przewiozły miliony klientów w całej Europie i stworzyły setki miejsc pracy w branży.