FlixBus pracuje nad wodorowym autokarem. Z Freudenberg
FlixBus – razem z firmą technologiczną Freudenberg – przygotowuje się do wprowadzenia wodorowych autobusów do swojej sieci.
Na samym początku kilka słów o firmie Freudenberg SealingTechnologies z siedzibą w Niemczech, którą można określić, jako specjalistę odredukcji emisji. Spółka ta od dziesięcioleci pomaga producentom samochodów ipojazdów użytkowych w spełnianiu wymagań dotyczących zużycia paliwa i emisjidzięki swoim innowacyjnym rozwiązaniom. W połowie lat 90-tych Grupa Freudenberg rozpoczęła badania nad alternatywnymi napędami, w tym ogniwami paliwowymi (m.in.nabywając udziały w firmach Elcore i Elcomax) oraz akumulatorami (m.in. wykupującudziały w amerykańskim producencie akumulatorów XALT Energy). Teraz przyszedł czasna wykorzystanie tej wiedzy i kontaktów.
Z kolei FlixBus chce, jak najszybciej wprowadzić czysteautokary do swojej sieci połączeń dalekobieżnych. I do tego celuplatformę ma zbliżyć właśnie współpraca z Freudenberg Sealing Technologies. Docelowo wodorowe konsorcjum ma uzupełnić wybranyproducent autobusu. Kto nim będzie? O tym dowiemy się później. Na razie FlixBusi Freudenberg prowadzą rozmowy mające na celu sfinalizowania projektu.
Cel – 500 km
FlixBus od jakiegoś czasu realizuje drogowe testy zwykorzystaniem trzech bateryjnych autokarów elektrycznych. Wszystkie dostarczyli chińscy producenci. Dotestów wybrano dwie krótkie trasy:
-
we Francji, gdzie operują dwa autobusy marki Yutong;
-
w Niemczech – gdzie od końca 2018 r. między Frankfurtem a Mannheimkursuje autokar markiBYD.
Teraz nastał czas na wodorowe przygotowania. FlixBus jasnozdefiniował swoje wymagania do co pojazdów przyszłości. To:
-
właściwości jezdne wodorowych autokarów, m.in. przyspieszenie, powinnyodpowiadać dzisiejszym autobusom dalekobieżnym, napędzanym silnikiem diesla;
-
pojazdy z ogniwami paliwowymi powinny pokonać co najmniej500 kilometrów bez tankowania;
-
samo tankowanie wodoru powinno trwać 20 minut lub krócej.
Wodorowa flota
Wstępne plany są takie, że w pierwszym etapie realizacji projektupowstanie wodorowa flota złożona z 30 pojazdów z ogniwami paliwowych w celusprawdzenia wydajności systemu. Aby zrealizować ten etap obie firmy będą staraćsię o dofinansowanie publiczne w ramach niemieckiego „Krajowego programuinnowacji w zakresie technologii wodorowej i ogniw paliwowych” (NIP).
-„Chcemy pomagać kształtować przyszłość mobilności.Nowoczesna flota FlixBus i FlixTrain jest już wyjątkowo przyjazna dlaśrodowiska. Niemniej jednak nieustannie zadajemy sobie pytanie, w jaki sposóbmożemy uczynić podróżowanie jeszcze bardziej zrównoważonym i jeszcze bardziejzmniejszyć emisję CO2. Po udanym wprowadzeniu na rynek trzech elektrycznychautobusów dalekobieżnych, chcemy wspólnie z Freudenbergem opracować pierwszyautobus dalekobieżny z napędem ogniw paliwowych i ustanowić kolejny kamieńmilowy w historii mobilności” – powiedział Fabian Stenger, dyrektorzarządzający FlixBus.
Z kolei Claus Möhlenkamp, CEO Freudenberg SealingTechnologies dodał: -„Naszym daniem ogniwo paliwowe w połączeniu zakumulatorami elektrycznymi to integralna część mobilności przyszłości. We FlixBusznaleźliśmy właściwego partnera dla projektu i czekamy na współpracę przy tymprzełomowym projekcie.”
„