Brytyjski operator First Group zaplanował zakupy autobusów na najbliższe dwa lata. To łącznie 425 pojazdów. Zdecydowana większość z nich zostanie wyprodukowana na Wyspach, a największy udział w tym zamówieniu zdobył Wrightbus. Producent z siedzibą w Ballymena w Północnej Irlandii dostarczy łącznie aż 310 szt. miejskich autobusów klasy MIDI, w tym 274 szt. w wersji MicroHybrid StreetLite oraz 27 szt. w wersji konwencjonalnej (StreetLites). To kolejny ogromny sukces tej serii, która będzie również oferowana na kontynencie przez grupę VDL pod nazwą Citea MLE. To bardzo uniwersalna rodzina, która występuje w kilku wersjach gabarytowych –od 8,8 m, przez 9,2 m, 10,2 m, 10,8 m aż po 11,5 m. Łącznie udział Wrightbus w tegorocznym zamówieniu First to ponad 70%. Tym samym największym przegranym w tegorocznym rozdania First zostało Volvo –do tej pory główny dostawca taboru dla tej firmy. Na „otarcie łez”szwedzki producent dostarczy sześć autokarów, która zabuduje Plaxton. Z kolej drugi największy brytyjski producent autobusów –koncern Alexander Dennis otrzymał z First Group kontrakt na zakup 97 szt. autobusów miejskich, w tym 37 szt. Enviro200 i 60 szt. Enviro400. Zamówienie obejmuje także zakup 21 pojazdów marki Optare, w tym 6 szt. elektrycznych Optare Versa EV, a także 15 szt. konwencjonalnych wersji Solo. Na pewno Wrightbus może czuć się zdecydowanym zwycięzcą tegorocznego kontraktu First, tym bardziej, że poprzednie zamówienie operatora z 2013 r. obejmowało 179 pojazdów irlandzkiego producenta wobec 222 szt. ADL. Teraz te proporcje diametralnie się zmieniły, aczkolwiek wartość pozyskanych w tym roku kontraktów –mimo dużej różnicy w liczbach –nie jest aż tak zróżnicowana, gdyż ADL dostarczy głównie autobusy piętrowe.
Podstawą tegorocznego sukcesu Wrightbus była zastosowana micro technologia hybrydowa, która polega na rekuperacji energii elektrycznej powstającej podczas hamowania i wykorzystywaniu jej do zasilania peryferyjnych urządzeń o napędzie elektrycznym (czyli podobnie jak w najnowszych modelach Ciatro C2). To zdaniem producenta przynosi oszczędność w zużyciu paliwa o ponad 10% w porównaniu do konwencjonalnego napędu. Przede wszystkim jednak jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż pełna hybryda. Wrightbus oszacował dodatkowe koszty technologii MicroHybrid na około 6-9 tys. GBP w porównaniu z poziomem aż 100 tys. GBP za pełną hybrydę. -„Nasza współpraca z Wrightbus przyniesie przełom w zakresie zużycia paliwa przez naszą autobusową flotę, co do tej pory było uważana za niemożliwe – mówi Giles Fearnley, dyrektor zarządzający First UK Bus. – W 2013 r. postawiliśmy przed producentami autobusów projekt, aby wspólnie maksymalnie zminimalizować zużycie paliwa. Wrightbus podjął to wyzwanie i razem stworzyliśmy StreetLite MicroHybrid, który teraz będzie przez nas masowo kupowany.”
Co ciekawe wszystkie zakontraktowane autobusy z silnikami Diesla będą napędzane jednostkami spełniającymi jeszcze normę Euro 5 i dlatego zostaną dostarczone do końca 2014 r. Jest to zgodne z uzyskanymi przez Wrigtbus, ADL i Optare indywidualnymi dopuszczeniem dla małych serii pojazdów. Dodajmy, że wartość kontraktu na zakup 425 autobusów jest szacowana na około 70 mln GBP. Wszystkie egzemplarze mają być wyposażone w Wi-Fi oraz fotele z obiciem z ekologicznej skóry. -„To także nasze pierwsze zamówienie w historii nieobejmujące dostaw nowych autobusów dla Londynu –podkreśla Giles Fearnley. – Działamy w 40 największych miastach w Wielkiej Brytanii, a nasza inwestycja pomoże zarówno podnieść komfort dla naszych pasażerów, jak i wzmocnić brytyjski przemysł autobusowy.”Podsumowując – zamówienie First Group na lata 2014/15 obejmie takie modele jak:
– 27 szt. ADL Enviro 200
– 60 szt. ADL Enviro 400
– 15 szt. Optare Solo
– 6 szt. Optare Versa EV
– 6 szt. autokarów Volvo/Plaxton
– 274 szt. Wrightbus StreetLite Micro Hybrid
– 27 szt. Wrightbus StreetLite