Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Finlandia i Francja w projekcie ZeEUS [FILM]

infobus
06.03.2017 11:17

Odwiedzamy kolejne miejsca w Europie, które użytkują elektryczne autobusy. Po Czechach, Belgii i Estonii, teraz nadszedł czas na Finlandię i Francję, gdzie naprawdę sporo się dzieje.

Turku

Finlandia do przeprowadzenia testów w ramach projektu ZeEus wyznaczyłamiasto Turku. Decyzją Rady Miastapodjęto działania na rzecz elektryfikacji wszystkich linii lokalnego transportumiejskiego. Testy to program pilotażowy obejmujący sześć autobusów i mają daćodpowiedź czy ten autobus będzie najlepiej spełniał wymagania operatora.Testowane autobusy to Linker, 13 LE-D,są eksploatowane na jednej linii nr 11.

Warto podkreślić, że Turku należy do grupy miast, którepodjęły działania zmierzające do całkowitego wyeliminowania do 2040 roku emisjizanieczyszczeń pochodzących z transportu miejskiego.

Więcej o firmie Linkker TUTAJ

Gaillac

I czas na Francję. Gaillac jest trzecim co do wielkości miastem departamentuTarn i wciąż się rozwija. Ma to związek przede wszystkim z rolnictwem regionu.Wzrastająca produkcja wina i wielu innych płodów rolnych, zdaniem władz miastawymaga dobrego, czystego powietrza. Mimo, że miasto liczy nieco ponad 17 tys.ludności, to jednak transport publiczny jest ważnym czynnikiem wpływającym naczystość powietrza. Te przesłanki zdecydowały, że w eksploatacji komercyjnejfirmy Bushigh Level Serwices (BHLS), testowano autobus elektryczny SAFRA,Bussinova MIDIBUS

W kwietniu 2017 roku planuje się aby testowany autobuszostał włączony do floty transportu publicznego.

Więcej o marce Safra TUTAJ

Marsylia

W Marsylii decyzją Rady Miasta do roku 2040 zostaniecałkowicie zelektryfikowany publiczny transport miejski. Ten pilotażowy programobejmie testowanie sześciu autobusów. Aby testowanie mogło odbywać się w pełnymzakresie zaistniała konieczność wybudowania linii energetycznej i odpowiedniejmocy transformatora dla zasilania zajezdni autobusowej. Wynikiem tych działańbyła pełna elektryfikacja linii autobusowych, dzięki czemu skutecznieprzeprowadzono testy sześciu elektrycznych autobusów marki IRIZAR, model i2e.

Nicea

W Nicei testowano jeden autobusu elektryczny markiHeuliez Bus GX 337 ELEC równolegle dokonwencjonalnie użytkowanych autobusów w sieci linii Nicea Aiport. Test miał nacelu zweryfikowanie skuteczności działania bardzo szybkiego systemu ładowaniaautobusów. Poniżej film, jak ten pojazd jest produkowany:

{https://www.youtube.com/watch?v=CuwOIxyJh8Y }

Paryż

Ambicją regionu LLe-de-France jest aby do 2025 rokudoprowadzić do użytkowania wyłącznie ekologicznego taboru autobusowego. Chodzitu o autobusy elektryczne i zasilane biogazem. W tym celu Operator komunikacjizbiorowej w regionie firma RATP opracowała program „BUS-2025”. W związku z tym do roku 2025 firma dostosujeswoje zajezdnie autobusowe do obsługi autobusów elektrycznych, które zostałyzakupione również w ramach tego programu. Już od roku, 23. dwunastometrowe autobusy Bolloré Bluebus 12, kursują w zachodniej części Paryża,przewożąc ok. 8800 pasażerów dziennie.

Więcej o firmie Bolloré TUTAJ

Dane techniczno-eksploatacyjne testowanych autobusów wmiastach Finlandii I Francji:

Dane techniczne

Finlandia

Francja

Turku

Gaillac

Nicea

Marsylia

Paryż

Marka pojazdu

6 x Linkker

1 x Safra

1 x Heuliez

6 x Irizar

23 x Bolloré

Model pojazdu

Model 13 LE-D

Businova Midibus

Gx 337 ELEC

I 2e

Bluebus 12m

Długość pojazdu

12.8m

10.5m

12 m

12 m

12 m

Maksymalna liczba osób

68 pasażerów

53 pasażerów

107 pasażerów

64 pasażerów

90 pasażerów

Klimatyzacja

Tak

Tak

Tak

Tak

Nie

Ogrzewanie

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

Możliwości innego ładowania

Za pomocą pantografu w terminalu (3min)

Za pomocą pantografu na przystankach (20 sekund)

Nocne ładowanie

Za pomocą wtyczki w zajezdni (3h)

Za pomocą wtyczki w zajezdni (5?6h)

Na końcowych przystankach za pomocą urządzenia do ładowania akumulatorów (ok.2h)

Za pomocą wtyczki w zajezdni (5?7h)

Za pomocą wtyczki w zajezdni 5 h

System magazynowania energii:

55kWh

135kWh

Superkondesator 1,2kWh

339kWh

240 kWh

Dane linii

Typ

Miejska i podmiejska

Miejska i podmiejska

Podmiejska

Miejska i podmiejska

Podmiejska

Topografia

płaski

płaski

płaski

płaski

zróżnicowany

Długość linii autobusowej

12,6 km

10 km

3.9km

5,5 km

10 km

Średnia prędkość techniczna

19 km/h

12 km/h

18km/h

10 km

10 km/h

Codzienna liczba godzin

18 h

8,5 h

9h

14-16 h

14 h

Codzienna liczba godzin pracy tylko elektrycznie

18 h

6 h

9h

14-16 h

14 h

Liczba km przejechanych dziennie przez jeden autobus

350 km

100 km

200km

141 km

180 km