Finlandia i Francja w projekcie ZeEUS [FILM]
Odwiedzamy kolejne miejsca w Europie, które użytkują elektryczne autobusy. Po Czechach, Belgii i Estonii, teraz nadszedł czas na Finlandię i Francję, gdzie naprawdę sporo się dzieje.
Turku
Finlandia do przeprowadzenia testów w ramach projektu ZeEus wyznaczyłamiasto Turku. Decyzją Rady Miastapodjęto działania na rzecz elektryfikacji wszystkich linii lokalnego transportumiejskiego. Testy to program pilotażowy obejmujący sześć autobusów i mają daćodpowiedź czy ten autobus będzie najlepiej spełniał wymagania operatora.Testowane autobusy to Linker, 13 LE-D,są eksploatowane na jednej linii nr 11.
Warto podkreślić, że Turku należy do grupy miast, którepodjęły działania zmierzające do całkowitego wyeliminowania do 2040 roku emisjizanieczyszczeń pochodzących z transportu miejskiego.
Więcej o firmie Linkker TUTAJ
Gaillac
I czas na Francję. Gaillac jest trzecim co do wielkości miastem departamentuTarn i wciąż się rozwija. Ma to związek przede wszystkim z rolnictwem regionu.Wzrastająca produkcja wina i wielu innych płodów rolnych, zdaniem władz miastawymaga dobrego, czystego powietrza. Mimo, że miasto liczy nieco ponad 17 tys.ludności, to jednak transport publiczny jest ważnym czynnikiem wpływającym naczystość powietrza. Te przesłanki zdecydowały, że w eksploatacji komercyjnejfirmy Bushigh Level Serwices (BHLS), testowano autobus elektryczny SAFRA,Bussinova MIDIBUS
W kwietniu 2017 roku planuje się aby testowany autobuszostał włączony do floty transportu publicznego.
Więcej o marce Safra TUTAJ
Marsylia
W Marsylii decyzją Rady Miasta do roku 2040 zostaniecałkowicie zelektryfikowany publiczny transport miejski. Ten pilotażowy programobejmie testowanie sześciu autobusów. Aby testowanie mogło odbywać się w pełnymzakresie zaistniała konieczność wybudowania linii energetycznej i odpowiedniejmocy transformatora dla zasilania zajezdni autobusowej. Wynikiem tych działańbyła pełna elektryfikacja linii autobusowych, dzięki czemu skutecznieprzeprowadzono testy sześciu elektrycznych autobusów marki IRIZAR, model i2e.
Nicea
W Nicei testowano jeden autobusu elektryczny markiHeuliez Bus GX 337 ELEC równolegle dokonwencjonalnie użytkowanych autobusów w sieci linii Nicea Aiport. Test miał nacelu zweryfikowanie skuteczności działania bardzo szybkiego systemu ładowaniaautobusów. Poniżej film, jak ten pojazd jest produkowany:
{https://www.youtube.com/watch?v=CuwOIxyJh8Y }
Paryż
Ambicją regionu LLe-de-France jest aby do 2025 rokudoprowadzić do użytkowania wyłącznie ekologicznego taboru autobusowego. Chodzitu o autobusy elektryczne i zasilane biogazem. W tym celu Operator komunikacjizbiorowej w regionie firma RATP opracowała program „BUS-2025”. W związku z tym do roku 2025 firma dostosujeswoje zajezdnie autobusowe do obsługi autobusów elektrycznych, które zostałyzakupione również w ramach tego programu. Już od roku, 23. dwunastometrowe autobusy Bolloré Bluebus 12, kursują w zachodniej części Paryża,przewożąc ok. 8800 pasażerów dziennie.
Więcej o firmie Bolloré TUTAJ
Dane techniczno-eksploatacyjne testowanych autobusów wmiastach Finlandii I Francji:
Dane techniczne |
Finlandia |
Francja |
|||
Turku |
Gaillac |
Nicea |
Marsylia |
Paryż |
|
Marka pojazdu |
6 x Linkker |
1 x Safra |
1 x Heuliez |
6 x Irizar |
23 x Bolloré |
Model pojazdu |
Model 13 LE-D |
Businova Midibus |
Gx 337 ELEC |
I 2e |
Bluebus 12m |
Długość pojazdu |
12.8m |
10.5m |
12 m |
12 m |
12 m |
Maksymalna liczba osób |
68 pasażerów |
53 pasażerów |
107 pasażerów |
64 pasażerów |
90 pasażerów |
Klimatyzacja |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Nie |
Ogrzewanie |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Możliwości innego ładowania |
Za pomocą pantografu w terminalu (3min) |
Za pomocą pantografu na przystankach (20 sekund) |
|||
Nocne ładowanie |
Za pomocą wtyczki w zajezdni (3h) |
Za pomocą wtyczki w zajezdni (5?6h) |
Na końcowych przystankach za pomocą urządzenia do ładowania akumulatorów (ok.2h) |
Za pomocą wtyczki w zajezdni (5?7h) |
Za pomocą wtyczki w zajezdni 5 h |
System magazynowania energii: |
55kWh |
135kWh |
Superkondesator 1,2kWh |
339kWh |
240 kWh |
Dane linii |
|||||
Typ |
Miejska i podmiejska |
Miejska i podmiejska |
Podmiejska |
Miejska i podmiejska |
Podmiejska |
Topografia |
płaski |
płaski |
płaski |
płaski |
zróżnicowany |
Długość linii autobusowej |
12,6 km |
10 km |
3.9km |
5,5 km |
10 km |
Średnia prędkość techniczna |
19 km/h |
12 km/h |
18km/h |
10 km |
10 km/h |
Codzienna liczba godzin |
18 h |
8,5 h |
9h |
14-16 h |
14 h |
Codzienna liczba godzin pracy tylko elektrycznie |
18 h |
6 h |
9h |
14-16 h |
14 h |
Liczba km przejechanych dziennie przez jeden autobus |
350 km |
100 km |
200km |
141 km |
180 km |
„