Finansowa strona gazowej opcji Solarisa dla Tallina
Pod koniec ubiegłego roku Solaris poinformował o podwójnym zwycięstwie w Tallinie. Tamtejszy przewoźnik skorzystał z tzw. prawa opcji i potwierdził zamówienie na kolejnych 100 autobusów, które dołączą do 1000 już dostarczonych egzemplarzy. Wartość tej części kontraktu to blisko 28 mln EUR.
7 czerwca Bank Pekao poinformował, że sfinansuje zamówienie Solarisa w wysokości do 23 mln euro na dostawę 100 autobusów miejskich do Tallina zasilanych gazem. Pekao wykupi wierzytelności Solarisa z tytułu dostawy i kredytowaniu estońskiego odbiorcy.
Finansowe wsparcie
-„Banku Pekao konsekwentnie budujemy relacje z eksporterami wspierając rozwój biznesu naszych klientów. W przypadku Solaris Bus & Coach od miesięcy jesteśmy w kontakcie i rozmawiamy o specjalistycznym finansowaniu zagranicznych umów. Ten kontrakt jest dowodem na to, że jesteśmy w stanie zaproponować szyte na miarę rozwiązania finansowe korzystne dla każdej ze stron umowy i wspierające rodzimy eksport” – powiedział wiceprezes Pekao nadzorujący Pion Bankowości Korporacyjnej, Rynków i Bankowości Inwestycyjnej Jerzy Kwieciński, cytowany w komunikacie.
Solaris wygrał przetarg na dostawę 100 autobusów do stolicy Estonii w 2019 roku, a następnie przewoźnik skorzystał z tzw. opcji rozszerzenia kontraktu i potwierdził zamówienie kolejnych 100 autobusów. Do estońskiej stolicy trafi jeszcze:
- 50 sztuk modelu Solaris Urbino 12 CNG
- 50 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 CNG.
Autobusy wyposażone są m.in. w klimatyzację, gniazda USB, system informacji pasażerskiej oraz system monitoringu, podano w materiale.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
100 + 100
W 2019 roku firma Solaris wygrała w Tallinie przetarg na dostawę 60 autobusów Urbino 12 oraz 40 pojazdów przegubowych, wszystkich napędzanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Zgodnie z umową pojazdy są dostarczane do przewoźnika Tallinna Linnatranspordi AS w transzach. Ostatnie dojechały do Estonii do końca 2020 roku.
Jeszcze przed zakończeniem dostaw w ramach głównego kontraktu TLT skorzystało z tzw. opcji i rozszerzyło zamówienie o kolejne 100 pojazdów. Pojazdy w ramach opcji zostaną dostarczone w roku 2021. Jak informuje TLT, aktualnie firma posiada ok. 20 pojazdów z najnowszego kontraktu.
W stosunku do pierwszej transzy zamówienia, kolejna setka autobusów będzie się różniła wyposażeniem: tym razem klient zdecydował się na tzw. zamknięte kabiny kierowcy z oddzielnym wejściem. Jest to jedno z oferowanych przez producenta rozwiązań w ramach pakietu „antycovidowego”. Zamknięta kabina pozwala ograniczyć kontakt kierowców z pasażerami i tym samym zmniejsza ryzyko infekcji. Sercem pojazdów, zarówno w wersji dwunasto-, jak i osiemnastometrowej, będzie silnik o mocy 239 kW, przystosowany do pracy z paliwem w postaci sprężonego gazu ziemnego (CNG). Jednostka ta zostanie wyposażona w funkcję zimnego startu, ułatwiającą rozruch przy niskich temperaturach zewnętrznych. Układ napędowy uzupełni automatyczna skrzynia biegów, która zapewni optymalny komfort jazdy dla kierowców i pasażerów.
Obie wersje pojazdów zostaną wyposażone w szereg rozwiązań podnoszących komfort podróżujących nimi pasażerów. Nie zabraknie m.in. wydajnej całopojazdowej klimatyzacji oraz podwójnych gniazd USB, umieszczonych między siedzeniami w każdym rzędzie. Na pokładzie pojazdów znajdzie się również system informacji pasażerskiej z wewnętrzną oraz zewnętrzną zapowiedzią głosową oraz system monitoringu składający się z kamer wewnętrznych, a także kamery kierunku jazdy oraz cofania.