Ex radomski Solaris w Sochaczewie. Na wypożyczeniu

infobus
04.03.2019 13:00

Na ulicach Sochaczewa pojawił się nowy autobus. To niskopodłogowy Solaris Urbino 12. Zakład Komunikacji Miejskiej wydzierżawił go na dwa miesiące. Zastąpił on na trasach jednego z Jelczy M11.

Nie jest to jeszcze przedsięwzięcie w ramach stworzonego przez miasto projektu „Sochaczewski Eko-Bus”. Dzięki jego realizacji magistrat będzie chciał w tym roku zakupić pięć nowych autobusów, w tym trzy elektryczne. Na kwiecień planowane jest ogłoszenie przetargu.

Na ten cel miasto otrzyma 7,079 mln PLN wsparcia ze środków unijnych. Prócz zakupu pięciu autobusów zostaną także zamontowane dwa biletomaty stacjonarne, wymienionych zostanie 26 wiat przystankowych, uruchomiony zostanie system dynamicznej informacji pasażerskiej, a takżepowstaną ładowarki dla elektrobusów.
Łączna wartość „Sochaczewskiego Eko-busa” to 9 929 223 PLN, a dotacja unijna z mazowieckiego RPO pokrywa prawie 72% kosztów. Cel projektu jest jeden – ograniczyć emisję spalin, hałasu, liczbę samochodów na ulicach, zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego, promować rowery jako najbardziej ekologiczne środki transportu w centrach miast.
Przed przetargiem awaryjne wypożyczenie
Póki co na sochaczewskich liniach może zobaczyć jedenastoletniego Solarisa Urbino 12. Okazuje się, że jego pochodzenie jest dosyć ciekawe. Jeszcze bowiem do lipca 2018 r. jego oraz 27 identycznych egzemplarzy można było spotkać w Radomiu. Użytkowała je firma Michalczewski. Egzemplarz, który może spotkać w Sochaczewie został odkupiony przez producenta z Bolechowa.

Przypomnijmy pokrótce jakie były ex radomskie Urbino 12. Każdym mogło podróżować maksymalnie 95 pasażerów, w tym 31 na fotelach Kiel Centra. Z niskiej podłogi jest dostępnych osiem siedzeń. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.

Autobusy są napędzane silnikami DAF PR183. To jednostki o pojemności niespełna 9,2 l oraz mocy 188 kW. Silnik osiąga 1050 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz spełnia normę czystości spalin Euro 4. Zblokowano go z czterobiegową automatyczną skrzynią Voith D854.5. Przez dłuższy czas był to komplet, który był znakiem rozpoznawczym Solarisa. Teraz jednak to już historia.

Autobusy są klimatyzowane oraz monitorowane. Naturalna wentylacja przestrzeni pasażerskiej jest zapewniona przez sześć przesuwych okien. System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach firmy Pixel z Bydgoszczy.