Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

EvoBus na targach IAA Hanower 2004

infobus
01.09.2004 11:05

Mercedes-Benz – „Technologia dla bezpieczeństwa”

Podczas jubileuszowej, 60. edycji Targów Samochodów Użytkowych IAA 2004, która odbędzie się w dniach 23-30 września w Hanowerze, Mercedes-Benz zaprezentuje 6 dużych autobusów oraz jednego minibusa Sprinter Mobility. W Hanowerze będzie można zatem zobaczyć przekrój oferty pojazdów Mercedes-Benz, a punkt informacyjny dostarczy wiadomości na temat pakietu usług OMNIplus, który obejmuje finansowanie, leasing, jak również szkolenie kierowców w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Hasło przewodnie stoiska Mercedesa będzie brzmiało „Technologia dla bezpieczeństwa”. I tak, nowe systemy bezpieczeństwa zostaną zademonstrowane w turystycznym autokarze Travego, także pozostałe eksponaty będą wyposażone w innowacyjne rozwiązania dbające o bezpieczeństwo kierowcy i podróżnych.

Najważniejszym pojazdem prezentowanym na stoisku Mercedesa będzie trzyosiowy autokar Travego M, wyposażony we wszelkie znane obecnie systemy zwiększające bezpieczeństwoNa stoisku koncernu szczególnie wyeksponowany będzie trzyosiowy, wysokopokładowy autokar Travego M o długości 12,82 metra. Pojazd ten będzie wyposażony w różne rozwiązania i systemy mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa, zarówno dostępne obecnie, jak i będące dopiero w fazie badań. System kontroli odległości od poprzedzającego pojazdu (ART), system kontroli jazdy po wyznaczonym pasie (SPA) oraz zintegrowany z tempomatem system ciągłego hamowania (DBL) stanowią przegląd technologii najbliższej przyszłości, które będą wpływać na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.

Wyprodukowanie 10 000. egzemplarza Mercedesa Tourismo zostanie uczczone wprowadzeniem na rynek specjalnej, limitowanej edycji tego modelu, której przedstawiciel zostanie pokazany w Hanowerze.10 000. egzemplarz Tourismo

Ważnym ogniwem stoiska Mercedesa będzie także 10 000. egzemplarz 12-metrowego modelu Tourismo, który wkrótce zjedzie z taśmy produkcyjnej. Firma obchodzi ten jubileusz wprowadzając na rynek ekskluzywną serię limitowaną, nazwaną „Edycja 10 000”, posiadającą bardzo bogaty pakiet wyposażenia. Jednocześnie, model Tourismo poddany zostanie modernizacji, której głównym skutkiem będzie obniżenie masy pojazdu o około pół tony. W ten sposób, wysokopokładowy Tourismo RHD stanie się jednym z najlżejszych autobusów w swojej klasie w Europie.

W Hanowerze nie zabraknie także midibusa Tourino, który wkrótce będzie obchodził swoje pierwsze urodzinyW Hanowerze Mercedesa reprezentował będzie również niedawny debiutant – turystyczny midibus Tourino. Liczący sobie 9,35 metra długości autobus, mogący pomieścić na swoim pokładzie do 34 pasażerów, zostanie tu po raz pierwszy zaprezentowany w wersji wyposażonej w system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP). Od początku 2005 r. układ ten będzie montowany – podobnie jak w przypadku większego modelu Travego – w wyposażeniu standardowym Tourino. Model ten, jako jeden z niewielu w swoim segmencie pojemnościowym, posiada silnik umieszczony z tyłu oraz niezależne zawieszenie przedniej osi.

Rodzinę autobusów miejskich Mercedes-Benz będzie reprezentować zmodernizowany model Citaro, dostosowany do wymagań dyrektywy 2001/85/WEMiejska oferta spod znaku gwiazdy

Na targach IAA nie może naturalnie zabraknąć najpopularniejszego autobusu miejskiego Mercedesa – Citaro. W Hanowerze zaprezentowana zostanie nowa, 12-metrowa wersja, spełniająca najnowszą dyrektywę Unii Europejskiej 2001/85/WE, która ujednolica techniczne wymagania wobec autobusów i autokarów na terenie całej Unii. Dyrektywa, która zacznie obowiązywać w lutym przyszłego roku, przywiązuje szczególną wagę do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zainteresowanych nowymi przepisami odsyłamy do kolejnego wydania Infobusa, w którym dyrektywie tej poświęcimy odrębny artykuł. Oprócz wersji miejskiej Citaro, w Hanowerze pojawi się także model przystosowany do komunikacji podmiejskiej, Citaro Ü. Warto przy okazji także wspomnieć o nowej konstrukcji układu kierowniczego w Citaro G, która łączy lepszą zwrotność pojazdu z ułatwionym serwisowaniem. Więcej informacji na ten temat będzie można uzyskać w formie pokazu video w jednym z dwóch autobusów Citaro prezentowanych na targach. Szóstym eksponatem Mercedesa z grupy autobusów komunikacyjnych będzie podwozie OC 500 LE 1825 h/1830 h. Konstrukcja ta ma niskopodłogową ramę w przedniej części, tj. od początku do drugich drzwi. Najnowsze podwozie z rodziny OC500 jest konstrukcją dwuosiową, przeznaczoną do zabudowy nadwoziami o długości do 13,5 metra. Montowany w nim leżący silnik OM 457 h rozwija moc 185 kW (252 KM) lub 220 kW (300 KM).

Charakterystyczną cechą autobusów prezentowanych na stoisku Mercedesa na IAA 2004 będzie ich malowanie. W celu stworzenia trójwymiarowego efektu, na gładkich ścianach zewnętrznych autobusów użyto specjalnej, cyfrowej technologii nadruku, co dodaje im atrakcyjności.

Na specjalnie zorganizowanym na stanowisku Mercedesa „forum bezpieczeństwa”, dostępni będą przedstawiciele koncernu gotowi zademonstrować oraz wyjaśnić działanie różnych prezentowanych systemów bezpieczeństwa. Ponadto, będzie można obejrzeć demonstracje „na żywo”, które będą się odbywały w centrum ADAC, znajdującym się ok. 15 minut drogi od hali wystawienniczej 14/15, do którego będzie można dojechać specjalną linią wahadłową, obsługiwaną przez Citaro zasilane ogniwami paliwowymi oraz 6-tonowego, niskopodłogowego Sprintera NF.

Centralnym punktem stoiska Setry w Hanowerze będzie - mający tu swoją premierę - model S415GT, uzupełniający rodzinę ComfortClassSetra na IAA

Tymczasem druga marka zrzeszona w koncernie EvoBus – Setra – zaprezentuje łącznie 10 pojazdów na stoisku o powierzchni 2 550 m 2 , znajdującym się w hali nr 16. Wśród eksponatów znajdzie się także jeden autobus premierowy – model S415GT. Ten 12,2-metrowy autobus będzie czwartym z kolei członkiem nowej rodziny ComfortClass 400, która udanie zadebiutowała na rynku wiosną br. Oprócz autobusów z tej serii, na stoisku Setry będzie także można zobaczyć autokary z rodziny TopClass 400 oraz międzymiastowe modele z serii MultiClass.

W Hanowerze nie zabraknie także największego pojazdu z rodziny ComfortClass ,czyli modelu S417GT-HDW Hanowerze Setra po raz pierwszy zaprezentuje wszystkie cztery modele wchodzące w skład nowej rodziny ComfortClass 400. Oprócz wspomnianego już debiutanta S415GT, pokazana zostanie także 12,2-metrowa Setra S415GT-HD, 13,02-metrowa Setra S416GT-HD oraz model S417GT-HD o długości 14,05 metra. „Model S415GT spełnia wszystkie wymagania stawiane międzymiastowym autobusom komunikacyjnym, posiadając przy tym elementy wyposażenie charakterystyczne dla autokarów turystycznych.” – opisał hanowerskiego debiutanta Werner Staib, rzecznik prasowy Setry. Dzięki zastosowaniu nowej koncepcji pojemnościowej, wprowadzonej po raz pierwszy właśnie w serii ComfortClass 400, zwiększona została długość całkowita autobusów klasy maxi o 200 mm. Umożliwiło to zwiększenie szerokości przejścia w przednich drzwiach, przyczyniając się do zwiększenia przepływu potoków pasażerskich, a więc i do poprawy ekonomiki eksploatacyjnej pojazdów. Możliwy jest teraz także bezproblemowy montaż nowoczesnych systemów pobierania opłat za przejazd. Nieco więcej miejsca ma również kierowca na swoim stanowisku, co w połączeniu z łatwo dostępnymi i ergonomicznie rozmieszczonymi przełącznikami powinno przyczynić się do tego, aby kierowca mógł w pełni koncentrować się na drodze.

Z kolei serię TopClass będą reprezentować m.in. trzyosiowy model S416HDH......oraz okręt flagowy Setry, piętrowy autokar S431DT

Najbardziej luksusową rodzinę autobusów Setry – TopClass – będzie reprezentować m.in. model S411HD. Ten 10,10-metrowy autokar posiada elementy wyposażenia typu VIP i jest idealnie dostosowany do obsługi ekskluzywnych przewozów klubowych. W Hanowerze obecna będzie także 12,99-metrowa, trzyosiowa Setra S416HDH, która nawet w najbardziej luksusowej, 4-gwiadzkowej wersji może zabrać na pokład 50 pasażerów. Prezentowany egzemplarz wyposażony będzie także w przezroczysty, szklany dach.

Największym autokarem na stoisku Setry będzie 13,89-metrowy dwupokładowiec S431DT – okręt flagowy producenta z Ulm. Pokazany w Hanowerze pojazd będzie posiadał pełne wyposażenie typu Bistro. Tak jak rodzina ComfortClass 400, wszystkie prezentowane pojazdy z rodziny TopClass400 będą wyposażone w nowoczesne systemy zwiększające bezpieczeństwo, jak np. ESP, który od jesieni ub.r. montowany jest w standardzie.

W Hanowerze nie zabraknie także autobusów serii MultiClass, w tym niskopodłogowego modelu S315NF......a także trzyosiowego autobusu lokalnego S317ÜL

Kiedy potrzebny jest pojazd, dający możliwość obsługi zarówno regularnych połączeń, jak i przewozów wycieczkowych, z pomocą przyjść może jeden z 9 modeli Setry MultiClass, które równie dobrze spełniają wymagania przewoźników państwowych, jak i prywatnych. Reprezentacja serii MultiClass w Hanowerze składać się będzie z 3 pojazdów: 13,85-metrowego modelu S317ÜL, wyposażonego w windę dla osób na wózkach inwalidzkich, oraz dwóch pojazdów niskopodłogowych: S315NF o długości 12 metrów i S319NF o długości 14,47 metra. Wszystkie zaprezentowane w Hanowerze pojazdy Setry będą spełniały najnowsze normy określone dyrektywą Unii Europejskiej nr 2001/85.