Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

EvoBus ma 25 lat. Historia autobusowej fuzji

infobus
27.02.2020 10:00

25 lat temu powstała firma EvoBus GmbH, która skupiła dwiedo tej pory odrębne marki autobusów: Mercedes-Benz i Setra.

23 lutego 1995 r., dwie do tej pory niezależne europejskiemarki autobusów Mercedes-Benz i Setra zawarły sojusz strategiczny. Był to pierwszytaki autobusowy sojusz w Europie. Dopiero później MAN połączył swoje siły zNeoplanem – jako odpowiedź na ruch Daimler Buses, a w 1999 roku w wyniku połączenia Iveco z częścią autobusową Renault Trucks powstał Irisbus.

-„Jestem głęboko przekonany, że wydarzenia sprzed 25 latpozwoliły nam na nowo napisać sporą część historii autobusowego przemysłu idlatego chcemy kontynuować ten trend w przyszłości. Mamy jasną wizję: jakowiodący dostawca dążymy do zapewnienia naszym klientom na całym świecienajlepszych autobusów i rozwiązań w zakresie mobilności „- mówi Till Oberwörder,szef Daimler Buses.

Wyboiste początki

W 1995 r. połączenie spółek Mercedes-Benz Buses, będącegowówczas częścią Mercedes-Benz AG oraz marki autobusów Setra czyli KarlKässbohrer Fahrzeugwerke GmbH nie było jednak bezproblemowe. PonieważMercedes-Benz i Setra byli liderami w sektorze autobusowym, trzeba było pokonaćprzeszkody polityczne oraz przekonać urzędy antymonopolowe. W obawie przedniepowodzeniem fuzji doszło do manifestacji w regionie Ulm / Neu-Ulm.

Pod koniec lutego udało się jednak wszystko dopiąć i gwiazdaMercedesa oraz „K” Kässbohrera połączyły swoje siły. I tak narodziła się markaEvoBus GmbH.

Aktualnie firma ma 14 spółek zależnych w takich krajach jak Polska,Francja, Hiszpania, Włochy i Belgia, które są odpowiedzialne za europejskieoperacje Daimler Buses.

Ostatni producent

-„Dziś możemy z całą pewnością powiedzieć, że połączyliśmy dwienajlepsze, autobusowe marki. Wspólnie się rozwinęliśmy i postawiliśmy sobie zacel zrównoważoną przyszłość. EvoBus GmbH jest ważną częścią międzynarodowegobiznesu autobusowego Daimler Buses. Jesteśmy liderem rynku w Europie, Brazylii,Argentynie i Meksyku. Dzięki ciągłym ulepszeniom w naszych zakładachprodukcyjnych w Mannheim i Neu-Ulm jesteśmy teraz ostatnim producentemautobusów wytwarzającym swoje pojazdy w Niemczech. Jesteśmy z tego bardzo dumnii jesteśmy w pełni świadomi odpowiedzialności z tym związanej ” – wyjaśnia TillOberwörder.

Jednym z najważniejszych celów powstawania EvoBus GmbH było zintegrowanieeuropejskich zakładów produkcyjnych. Dlatego w pierwszej kolejności postawionona współprace między zakładami w Mannheim (Niemcy) i Ligny-en-Barrois (Francja)i Ulm / Neu-Ulm (Niemcy). W 1998 r. doszła do tego hiszpańska fabryka w Sámano,a w 1999 r. zakład w Holýšovie (Czechy).

Tę europejską sieć uzupełniają teraz zakłady produkcyjne wAmeryce Łacińskiej, Indiach, Indonezji i Afryce Południowej. Kolejnymi ważnymi filaramitej sieci są zakłady: minibusów w Dortmundzie oraz autobusów w Hoşdere(niedaleko Stambułu, Turcja), która obecnie jest częścią firmy Mercedes-BenzTürk A.Ş.

Rok po fuzji stworzono markę usług Omniplus i powierzono jejodpowiedzialność za działania posprzedażnych dla dwóch marek autobusów. Dzisiajta sieć serwisowa ma ponad 650 warsztatów w 42 krajach w całej Europie

Trzykrotny wzrost

Na początku marki Mercedes-Benz i Setra sprzedawały rocznie5700 pojazdów i zatrudniały około 9340 pracowników. Do końca 2019 r. autobusowydział Daimlera zatrudniała około 17 960 osób na całym świecie i przekazałaokoło 32 600 sztuk (w tym kompletne autobusy i podwozia).

Do tego dochodzą autobusy używane, którymi zajmuje się czwartai najmłodsza marka BusStore, która dołączyła do rodziny we wrześniu 2013 roku. Dziękirocznemu obrotowi około 2000 autobusów EvoBus stał się obecnie największymdostawcą używanych autobusów w całej Europie. BusStore ma w sumie 24lokalizacje, które przeważnie znajdują się w tych samych miejscach, co duże warsztatyOmniplus.

O historii EvoBusa można poczytać też TUTAJ

Podsumowując

Sukces fuzji Setry i Mercedesa opiera się nie tylko na świetnychproduktach obu marek, ale także na ogromnej pomysłowości obu partnerów. MarkaKässbohrer przyniosła ze sobą takie innowacje, jak samonośna konstrukcjanadwozia „selbsttragende Bauweise”, od której Setra czerpie swoją nazwę.Tymczasem autobusy Mercedes-Benz skorzystały z dostępu do przełomowychtechnologii z globalnego działu badań Daimlera.

Do dnia dzisiejszegoinnowacyjny duch i duże doświadczenie zespołów obu marek mają pozytywny wpływna dalszy rozwój firmy. Także życzmy EvoBusowi kolejnych 25 lat. Na pewno wyzwańnie zabraknie.