EvoBus bliski MINI zwycięstwa w Krakowie. Pierwszy Sprinter 75 w Polsce
9 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otworzyło ofertę w przetargu na zakup jednego autobusu klasy MINI.
Przewoźnik celował w pojazd fabrycznie nowy, ale dopuszczał także konstrukcję używaną, jednak nie starszą niż cztery lata. I taka właśnie ofertę dostał od EvoBus Polska, który w ten sposób – po wyjściu Daimler Buses z produkcji minibusów – pozbędzie się swojego demonstracyjnego pojazdu z 2020 roku. To jedyny w Polsce egzemplarz Mercedes-Benz Sprinter 75. O tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Jedna oferta
Małopolski przewoźnik poszukiwał niskopodłogowego autobusu mini komunikacji miejskiej, fabrycznie nowego lub używanego, lecz nie starszego niż z roku produkcji 2018. Zamawiający od razu zaznacza, że odrzuci ofertę, w której udział produktów pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej nie przekracza 50%. MPK Kraków od razu określiło też kwotę, jaką może wydać na minibusa. To 516 000 PLN brutto. Konkretnie!
Na takie warunki odpowiedziała firma EvoBus Polska, która 89 czerwca zaproponowała minibus w cenie 489.540 PLN brutto. Najprawdopodobniej jest to demonstracyjny model Mercedes-Benz Sprinter 75 City, czyli krakowska firma zyska wyjątkowy w naszym kraju autobus. Takiego jeszcze nie ma nikt!
Minibus of the Year 2019
Przypomnijmy, że model 75 zdobył tytuł „Minibus of the Year 2019” Zdaniem jury, w oparciu o nową generację Sprintera został stworzony pojazd, który dysponując ponadprzeciętną ofertą przestrzenną i licznymi technicznymi nowinkami. Dziennikarze podkreślali przede wszystkim, że producentowi udało się stworzyć miejsce dla maks. 38 pasażerów wykorzystując przy tym dostępną przestrzeń w sposób możliwie najbardziej ekonomiczny. Poprzez zastosowanie nowej osi tylnej o dużej wytrzymałości na obciążenie ponownie wyraźnie zwiększona została ekonomiczność pojazdu.
Uznanie zdobyło także wyjątkowe wzornictwo pojazdu, które w pełni spełnia wszelkie wysokie wymagania transportu miejskiego i podmiejskiego. Zalicza się do tego przede wszystkim znacznie wyższą panoramiczną przednią szybę, która nie tylko zapewnia pasażerom wspaniały widok z przodu, lecz równocześnie także pozostawia dyskretne miejsce na wyświetlanie celu podróży. Wyjątkowe w tej kategorii pojazdów są duże szyby boczne, nadające nowoczesny wygląd i zapewniające wrażenie otwartości.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Również pod względem technicznym nowy Sprinter City 75 przekonał członków branżowego jury zarówno montowanym seryjnie dodatkowym hamulcem o mocy hamowania 350 Nm, jak również licznymi systemami wspomagania kierowcy, które sprawiają, że ten minibus jest najbardziej bezpiecznym pojazdem w swojej kategorii. Zaliczają się tutaj należący do wyposażenia standardowego elektroniczny program stabilizacji ESP, asystent bocznego wiatru oraz aktywny asystent hamowania.
Krakowskie zakupy
Dodajmy, że zakup minibusa to kolejne wzmocnienie taboru przez MPK Kraków. Oprócz 10 niskowejściowych autobusów MAN Lion`s Intercity, które przyjadą w tym roku do małopolskiego miasta, firma ogłosiła przetarg na 22 elektrobusy i otworzyła oferty w przetargu ogłoszonym na dostawę 20 sztuk autobusów elektrycznych. Jak przekazał rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk, na zamówienie składa się siedem pojazdów przegubowych i 13 standardowych o długości 12 metrów. Oferty na oba typy autobusów przedstawiły firmy: Volvo, Solaris oraz Irizar. Z kolei Autosan jest zainteresowany dostarczeniem wyłącznie pojazdów standardowych.
-"Wszystkie oferty będą teraz dokładnie sprawdzane, a o wyborze najlepszej oferty będzie decydować nie tylko cena i parametry techniczne, ale także termin dostawy" - zaznaczył Gancarczyk. Jak wyjaśnił, producenci, którzy zadeklarowali termin wcześniejszy niż 12 miesięcy, otrzymają dodatkowe punkty.
Zakup 20 autobusów będzie dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowa przyznająca MPK w Krakowie dotację w wysokości 41,7 mln zł została podpisana w grudniu ub.r. "Dzięki temu koszty związane z realizacją tego przedsięwzięcia w prawie 80 proc. będą pochodzić z bezzwrotnej dotacji" - wskazał rzecznik krakowskiego MPK i przypomniał, że po dostawie 20 elektryków flota autobusów bezemisyjnych w Krakowie wzrośnie do 99 pojazdów.
Dodając do tego jeden pojazd używany i 22 pojazdy w trakcie zamówienia mamy sumę 122 autobusów eklektycznych, które planowo w 2023 roku zaczną kursować po małopolskim mieście.