Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek w I półroczu 2012 r.

infobus
22.08.2012 18:41
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres od stycznia do czerwca br. Jesteśmy na 7-procentowym plusie! W ciągu 6 miesięcy br. europejscy klienci zakupili 17 043 autobusów, czyli o 1143 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 7,2%). Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”, a krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąca na miesiąc ten kilku procentowy wzrost trzeba uznać za doskonały rezultat –największy od początku bieżącego roku. Tegoroczne najlepsze miesiące dla autobusów to marzec (+ 17,9%) i właśnie czerwiec (+ 16,3%), a najgorsze to styczeń (- 4,5%) i maj (- 3,5%). Generalnie bardzo cieszymy się z pozytywnego bilansu, który odbieramy jako pierwszą oznakę od dawna oczekiwanej poprawy sytuacji na naszym kontynencie i zapowiedź powrotu koniunktury. Oby ten trend utrzymał się jak najdłużej, gdyż dla polskiego eksportu i co za tym idzie produkcji autobusów ma to pierwszorzędne znaczenie.
Na początek naszego rynkowego opisu mała niespodzianka –w ciągu tych 6-misiecy br. świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom –największy w całej Unii. Teraz –po I półroczu 2012 r. –mamy mocne odbicie i poziom rejestracji nowych autobusów zwiększył się tutaj o 381 szt. w porównaniu do 2011 r. wchodząc na pułap 1875 szt.(+ 25,5%). Motorem napędowym jest tutaj…Polska z wynikiem 730 szt. zarejestrowanych autobusów oraz Czechy (386 szt.). Na trzecim miejscu mamy Rumunię (362 szt.), która po totalnym załamaniu się autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. Dalsze pozycję zajęła Słowacja (128 szt.) i Estonia (82 szt.).
Tradycyjnie w Europie dobrze radziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 6 miesiącach br. odnotowano dodatni bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 1045 szt., czyli o 351 szt. więcej niż rok wcześniej (+  50,6%). Najlepiej tutaj radzi sobie Norwegia (766 szt.) oraz Szwajcaria (234 szt.) i Islandia (45 szt.). Co jednak najważniejsze w ciągu tych sześciu miesięcy dobrze wypadły także „stare”kraje Unii Europejskiej, które są strategicznym filarem całego europejskiego rynku. Tutaj sprzedano 14 123 autobusy, czyli o 411 szt. więcej niż przed rokiem (+ 3,0%).
Tendencje na europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-czerwiec 2012 r.
Na Litwie najgorzej, W Czechach najlepiej  
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w ciągu 6. miesięcy 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazły  się Łotwa (- 69,0%), a następnie Węgry (- 65,1%) i Hiszpania (- 38,8%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli: właśnie w Hiszpanii oraz w Szwecji (- 23,5%), a następnie we Włoszech i Francji. Natomiast największe wzrostu odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 535,1%), Estonia (+ 203,7%), Litwa (+ 110,0%) i Irlandia (+ 105,7%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń- czerwiec miały wzrosty liczby rejestracji w W. Brytanii (aż 67,2%) i Niemczech (solidne 7,1%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Warto również pochwalić kondycję polskiego rynku, który po 6 miesiącach br. zajmuje 6. miejsce w Europie, najlepiej radzi sobie ze wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej i cały czas pnie się w górę.
 
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w I połowie 2012 / 2011 r.
Kraj
01-06.2012 r.
01-06.2011 r.
Zmiana [%]
Austria
399
308
29,5%
Belgia
395
459
-13,9%
Bułgaria
b.d.
b.d.
b.d.
Cypr
b.d.
b.d.
b.d.
Czechy
386
338
14,2%
Dania
231
168
37,5%
Estonia
82
27
203,7%
Finlandia
208
172
20,9%
Francja
2 355
2 671
-11,8%
Niemcy
2 409
2 250
7,1%
Grecja
88
51
72,5%
Węgry
29
83
-65,1%
Irlandia
144
70
105,7%
Włochy
1 236
1 766
-30,0%
Łotwa
35
113
-69,0%
Litwa
63
30
110,0%
Luxemburg
109
126
-13,5%
Niderlandy
212
233
-9,0%
Polska
730
688
6,1%
Portugalia
166
219
-24,2%
Rumunia
362
57
535,1%
Słowacja
128
97
32,0%
Słowenia
60
61
-1,6%
Hiszpania
990
1 618
-38,8%
Szwecja
708
925
-23,5%
Wielka Brytania
4 473
2 676
67,2%
Razem
17 043
15 900
7,2%
 
Tabela 2. Ranking najmocniejszych i najsłabszych autobusowych rynków w Europie w I połowie 2012 r.
Lp.
Kraj
01-06.2012 r.
1
Wielka Brytania
4 473
2
Niemcy
2 409
3
Francja
2 355
4
Włochy
1 236
5
Hiszpania
990
6
Polska
730
7
Szwecja
708
8
Austria
399
9
Belgia
395
10
Czechy
386
11
Rumunia
362
12
Dania
231
13
Niderlandy
212
14
Finlandia
208
15
Portugalia
166
16
Irlandia
144
17
Słowacja
128
18
Luxemburg
109
19
Grecja
88
20
Estonia
82
21
Litwa
63
22
Słowenia
60
23
Łotwa
35
24
Węgry
29
25
Razem
17 043