Europejski rynek w I półroczu 2012 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres od stycznia do czerwca br. Jesteśmy na 7-procentowym plusie! W ciągu 6 miesięcy br. europejscy klienci zakupili 17 043 autobusów, czyli o 1143 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 7,2%). Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”, a krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąca na miesiąc ten kilku procentowy wzrost trzeba uznać za doskonały rezultat –największy od początku bieżącego roku. Tegoroczne najlepsze miesiące dla autobusów to marzec (+ 17,9%) i właśnie czerwiec (+ 16,3%), a najgorsze to styczeń (- 4,5%) i maj (- 3,5%). Generalnie bardzo cieszymy się z pozytywnego bilansu, który odbieramy jako pierwszą oznakę od dawna oczekiwanej poprawy sytuacji na naszym kontynencie i zapowiedź powrotu koniunktury. Oby ten trend utrzymał się jak najdłużej, gdyż dla polskiego eksportu i co za tym idzie produkcji autobusów ma to pierwszorzędne znaczenie.
Na początek naszego rynkowego opisu mała niespodzianka –w ciągu tych 6-misiecy br. świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom –największy w całej Unii. Teraz –po I półroczu 2012 r. –mamy mocne odbicie i poziom rejestracji nowych autobusów zwiększył się tutaj o 381 szt. w porównaniu do 2011 r. wchodząc na pułap 1875 szt.(+ 25,5%). Motorem napędowym jest tutaj…Polska z wynikiem 730 szt. zarejestrowanych autobusów oraz Czechy (386 szt.). Na trzecim miejscu mamy Rumunię (362 szt.), która po totalnym załamaniu się autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. Dalsze pozycję zajęła Słowacja (128 szt.) i Estonia (82 szt.).
Tradycyjnie w Europie dobrze radziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 6 miesiącach br. odnotowano dodatni bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 1045 szt., czyli o 351 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 50,6%). Najlepiej tutaj radzi sobie Norwegia (766 szt.) oraz Szwajcaria (234 szt.) i Islandia (45 szt.). Co jednak najważniejsze w ciągu tych sześciu miesięcy dobrze wypadły także „stare”kraje Unii Europejskiej, które są strategicznym filarem całego europejskiego rynku. Tutaj sprzedano 14 123 autobusy, czyli o 411 szt. więcej niż przed rokiem (+ 3,0%).
Na Litwie najgorzej, W Czechach najlepiej
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w ciągu 6. miesięcy 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazły się Łotwa (- 69,0%), a następnie Węgry (- 65,1%) i Hiszpania (- 38,8%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli: właśnie w Hiszpanii oraz w Szwecji (- 23,5%), a następnie we Włoszech i Francji. Natomiast największe wzrostu odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 535,1%), Estonia (+ 203,7%), Litwa (+ 110,0%) i Irlandia (+ 105,7%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń- czerwiec miały wzrosty liczby rejestracji w W. Brytanii (aż 67,2%) i Niemczech (solidne 7,1%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Warto również pochwalić kondycję polskiego rynku, który po 6 miesiącach br. zajmuje 6. miejsce w Europie, najlepiej radzi sobie ze wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej i cały czas pnie się w górę.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w I połowie 2012 / 2011 r.
Kraj
|
01-06.2012 r.
|
01-06.2011 r.
|
Zmiana [%]
|
Austria
|
399
|
308
|
29,5%
|
Belgia
|
395
|
459
|
-13,9%
|
Bułgaria
|
b.d.
|
b.d.
|
b.d.
|
Cypr
|
b.d.
|
b.d.
|
b.d.
|
Czechy
|
386
|
338
|
14,2%
|
Dania
|
231
|
168
|
37,5%
|
Estonia
|
82
|
27
|
203,7%
|
Finlandia
|
208
|
172
|
20,9%
|
Francja
|
2 355
|
2 671
|
-11,8%
|
Niemcy
|
2 409
|
2 250
|
7,1%
|
Grecja
|
88
|
51
|
72,5%
|
Węgry
|
29
|
83
|
-65,1%
|
Irlandia
|
144
|
70
|
105,7%
|
Włochy
|
1 236
|
1 766
|
-30,0%
|
Łotwa
|
35
|
113
|
-69,0%
|
Litwa
|
63
|
30
|
110,0%
|
Luxemburg
|
109
|
126
|
-13,5%
|
Niderlandy
|
212
|
233
|
-9,0%
|
Polska
|
730
|
688
|
6,1%
|
Portugalia
|
166
|
219
|
-24,2%
|
Rumunia
|
362
|
57
|
535,1%
|
Słowacja
|
128
|
97
|
32,0%
|
Słowenia
|
60
|
61
|
-1,6%
|
Hiszpania
|
990
|
1 618
|
-38,8%
|
Szwecja
|
708
|
925
|
-23,5%
|
Wielka Brytania
|
4 473
|
2 676
|
67,2%
|
Razem
|
17 043
|
15 900
|
7,2%
|
Tabela 2. Ranking najmocniejszych i najsłabszych autobusowych rynków w Europie w I połowie 2012 r.
Lp.
|
Kraj
|
01-06.2012 r.
|
1
|
Wielka Brytania
|
4 473
|
2
|
Niemcy
|
2 409
|
3
|
Francja
|
2 355
|
4
|
Włochy
|
1 236
|
5
|
Hiszpania
|
990
|
6
|
Polska
|
730
|
7
|
Szwecja
|
708
|
8
|
Austria
|
399
|
9
|
Belgia
|
395
|
10
|
Czechy
|
386
|
11
|
Rumunia
|
362
|
12
|
Dania
|
231
|
13
|
Niderlandy
|
212
|
14
|
Finlandia
|
208
|
15
|
Portugalia
|
166
|
16
|
Irlandia
|
144
|
17
|
Słowacja
|
128
|
18
|
Luxemburg
|
109
|
19
|
Grecja
|
88
|
20
|
Estonia
|
82
|
21
|
Litwa
|
63
|
22
|
Słowenia
|
60
|
23
|
Łotwa
|
35
|
24
|
Węgry
|
29
|
25
|
Razem
|
17 043
|