Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek styczeń – wrzesień 2012 r.

infobus
31.10.2012 23:59
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton na europejskim rynku za okres od stycznia do czerwca br. Jesteśmy (jeszcze) na 4-procentowym plusie. W ciągu 9 miesięcy br. europejscy klienci zakupili 25 595 autobusów, czyli o 985 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 4,0%). Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. europejski rynek autobusowy cały czas „dołuje”, a krzywa sprzedaż systematycznie obniżała się miesiąca na miesiąc ten kilku procentowy wzrost trzeba uznać za dobry rezultat –aczkolwiek w czerwcu br. mieliśmy tutaj jeszcze lepszy bilans + 7%. W sierpniu i lipcu poziom ten ustalił się na poziomie 5%, aby teraz spaść do 4%. Oby ta tendencja spadkowa nie utrzymała się do końca roku. Dzięki takiej „huśtawce”rejestracji możemy powiedzieć, które tegoroczne miesiące są najlepsze dla autobusów. To marzec (+ 17,9%) i czerwiec (+ 16,3%), a najgorsze to: styczeń (- 4,5%), maj (- 3,5%) i właśnie wrzesień (- 5,5%).
Na początek naszego rynkowego opisu mała niespodzianka –w ciągu tych 9-miesiecy br. świetnie wypadły nowe kraje Unii, które w latach 2009-2011 notowały najgorsze wyniki ze wszystkich regionów Europy. Przypomnijmy, że na koniec 2011 r. spadek osiągnął tutaj aż 8-procentowy poziom, czyli najwięcej w całej Unii. Teraz –po 9 miesiącach 2012 r. –mamy odbicie i poziom rejestracji nowych autobusów zwiększył się tutaj o 425 szt. w porównaniu do 2011 r., osiągając pułap 2713 szt.(+ 18,6%). Motorem napędowym jest tutaj…Polska z wynikiem 924 szt. zarejestrowanych autobusów oraz …Rumunia (662 szt.), która po totalnym załamaniu się autobusowego rynku w poprzednich dwóch latach teraz odrabia straty. I to w jakim tempie! + 669% w porównaniu do 2011 r.! Dalsze pozycję w naszej grupie zajęły kraje: Czechy (538 szt.), Słowacja (189 szt.) i Estonia (113 szt.).
Tradycyjnie w Europie dobrze radziły sobie państwa należące do EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), gdzie po 9 miesiącach br. odnotowano dodatni bilans w porównaniu z 2011 r. –sprzedano tutaj 1479 szt., czyli o 118 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 8,7%). Najlepiej wypada tutaj Norwegia (1050 szt.) oraz Szwajcaria (366 szt.) i Islandia (63 szt.). Co jednak najważniejsze w ciągu tych dziewięciu miesięcy dobrze wypadły także „stare”kraje Unii Europejskiej, które są strategicznym filarem całego europejskiego rynku –a przede wszystkim naszego eksportu . Tutaj sprzedano 21 403 autobusy, czyli o 442 szt. więcej niż przed rokiem (+ 2,1%).
Tendencje na europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-wrzesień 2012 r..
Na Węgrzech najgorzej, w Rumunii najlepiej  
Który z europejskich rynków odnotował największy spadek autobusowej sprzedaży w ciągu 9. miesięcy 2012 r.? Na liście „spadkowiczów”na pierwszym miejscu znalazły się takie kraje jak: Węgry (- 72,3%), Łotwa (- 58,0%) i Hiszpania (- 37,0%). Oczywiście pod kątem wartości liczbowym najboleśniej europejski rynek odczuł spadki na najważniejszych swoich rynkach, czyli właśnie w Hiszpanii oraz we Włoszech (- 31,9%), a następnie w Szwecji (- 10,2%) i Francji (- 6,4%). Szczególnie w tym ostatnim kraju obserwujemy stopniowe pogarszanie się koniunktury.
Natomiast największe wzrosty sprzedaży odnotowały takie kraje jak Rumunia (+ 669,8%), Estonia (+ 232,4%) i Irlandia (+ 161,3%). Oczywiście te wyniki cieszą, natomiast tak naprawdę strategiczne znaczenie dla dobrej kondycji rynku w okresie styczeń- wrzesień miały wzrosty w Wlk. Brytanii (aż + 55,0%) i Niemczech (solidne + 2,2%). I to właśnie te dwa kraje pełnią w tym roku rolę „koni napędowych”autobusowej Europy. Taka struktura rynku jest dla nas korzystna, gdyż Niemcy są głównym miejscem naszego eksportu, a W. Brytania odbiera m.in. autobusy marki Scania produkowane w Słupsku. Warto również pochwalić kondycję polskiego rynku, który po 9 miesiącach br. zajmuje 7. miejsce w Europie, najlepiej radzi sobie ze wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej, aczkolwiek od września jego dynamika wyraźnie osłabła i zaczął wykazywać tendencję ujemną. Niestety.
 
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie 01-09.2012 / 2011 r. –wg krajów
Kraj
01-09.2012 r.
01-09.2011 r.
Zmiana [%]
Austria
545
426
27,9%
Belgia
608
636
-4,4%
Bułgaria
Cypr
Czechy
538
501
7,4%
Dania
367
274
33,9%
Estonia
113
34
232,4%
Finlandia
393
303
29,7%
Francja
4 709
5 029
-6,4%
Grecja
111
68
63,2%
Hiszpania
1 362
2 163
-37,0%
Holandia
258
319
-19,1%
Irlandia
196
75
161,3%
Litwa
108
85
27,1%
Luxemburg
131
164
-20,1%
Łotwa
66
157
-58,0%
Niemcy
3 514
3 438
2,2%
Polska
924
1 028
-10,1%
Portugalia
198
281
-29,5%
Rumunia
662
86
669,8%
Słowacja
189
177
6,8%
Słowenia
77
90
-14,4%
Szwecja
1 228
1 367
-10,2%
Węgry
36
130
-72,3%
Wielka Brytania
6 088
3 929
55,0%
Włochy
1 695
2 489
-31,9%
Razem
25 595
24 610
4,0%
 
Tabela 2. Ranking najmocniejszych i najsłabszych autobusowych rynków w Europie 01-09.2012 –wg krajów
Lp.
Kraj
01-09.2012 r.
1
Wielka Brytania
6 088
2
Francja
4 709
3
Niemcy
3 514
4
Włochy
1 695
5
Hiszpania
1 362
6
Szwecja
1 228
7
Polska
924
8
Rumunia
662
9
Belgia
608
10
Austria
545
11
Czechy
538
12
Finlandia
393
13
Dania
367
14
Holandia
258
15
Portugalia
198
16
Irlandia
196
17
Słowacja
189
18
Luxemburg
131
19
Estonia
113
20
Grecja
111
21
Litwa
108
22
Słowenia
77
23
Łotwa
66
24
Węgry
36
Razem
25 595